SylabUZ

Generate PDF for this page

Elements of Spanish and South-American Literature - course description

General information
Course name Elements of Spanish and South-American Literature
Course ID 09.2-WH-FRMP-LH-K-S14_pNadGen9PHK1
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filologia francuska z drugim językiem romańskim
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language spanish
Author of syllabus
  • dr Elżbieta Jastrzębska
  • mgr Agnieszka Kufel
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Opanowanie podstaw historii literatury hiszpańskiej ekspresji językowej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej powieści i arcydzieł poezji. Poznanie wybranych fragmentów literatury hiszpańskojęzycznej i ich przeczytanie w oryginale. Wzbogacenie kompetencji leksykalnej i gramatycznej w języku hiszpańskim.

Prerequisites

Poziom znajomości języka hiszpańskiego co najmniej B2.

Scope

Arcydzieła literatury hiszpańskiej (od Cervantesa do Benito Pérez Galdosa i Camilo José Celi). Wielcy poeci Hiszpanii (Gustavo Bécquer, Antonio Machado, Luis Cernuda, Federico García Lorca, Pedro Salinas, Jorge Quillén). Wybitni hiszpańskojęzyczni powieściopisarze drugiej połowy XX wieku pochodzący z różnych krajów Ameryki Południowej (Julio Cortázar, Gabriel García Marquez, Jorge Luis Borges, Carlos Fuentes, Mario Vargas Llosa).  Współczesna powieść kobieca w języku hiszpańskim (Ana Maria Matute, Almudena Grandes, Carmen Martn Gaite, Isabel Allende). Wybrani prozaicy przełomu XX i XXI wieku: Juan Marsé, Manuel Vázquez Montalbán, Carlos Luis Zafón, Juán José Millas). Lektura, analiza i tłumaczenie wybranych fragmentów literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej.

Teaching methods

Metoda tekstu przewodniego, analiza i interpretacja tekstu w formie dyskusji, praca z dokumentem źródłowym, ćwiczenia rozumienia tekstu oraz redakcyjne i tłumaczeniowe, wsparcie analizy dokumentem ikonograficznym i audytywnym.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie na ocenę na podstawie przygotowania do zajęć (20%), wyniku pisemnego kolokwium na koniec semestru (50%) i  jednej semestralnej pracy pisemnej (30%).

Recommended reading

  1. Cervantes M. de, Don Quijote de la Mancha, Cátedra, Madrid 2012.
  2. Martín Gaite C. Entre visillos, Austral, Barcelona 2012.
  3. Rulfo J., Pedro Páramo, Cátedra, Madrid 2005.
  4. García Márquez G. Cien años de soledad, Debolsillo, Barcelona 2018.
  5. Vargas Llosa M., Święto kozła, Znak, Kraków 2016.
  6. Franco J., Rosario Tijeras, W.A.B., Warszawa 2018.
  7. Mendoza E., Brak wiadomości od Gurba, Znak, Kraków 2010.
  8. Grandes A. Los besos en el pan, Tusquets Editores, Barcelona 2015.

Further reading

1. Wybrane odpowiadania autorów: Quiroga H., Borges J. L., Cortázar J.

2. García Lorca F., Bodas de sangre, Debolsillo, Barcelona 2004.

3. Álvarez Martínez M.A, Álvarez M., Vento, A., Español Lengua Extranjera. Curso de literatura, Grupo ANAYA, 2019

4. Materiały własne prowadzącego.

Notes


Modified by dr Witold Kowalski (last modification: 29-04-2023 13:37)