PNJA1 - praca z tekstem (pisanie i czytanie) - Konwersatorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
PNJA1 - słuchanie i mówienie - Konwersatorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem bloku PNJA, obejmującego 4 przedmioty: Gramatyka, Sprawności zintegrowane, Czytanie i pisanie, Słuchanie i mówienie, jest doskonalenie znajomości języka angielskiego głównie w zakresie działań językowych receptywnych i produktywnych, tj. czytania, pisania, słuchania i mówienia do osiągnięcia przez studenta poziomu językowego co najmniej B2. Przedmioty wchodzące w skład bloku PNJA pozwalają na uzupełnianie treści, a także na zintegrowany sposób zdobywania wiedzy i doskonalenia sprawności. Student opanowuje strategie efektywnego uczenia się, sukcesywnie podnosi swe kompetencje językowe, systematycznie poszerza świadomość kulturową obszaru anglojęzycznego, a poprzez różne modele współpracy na zajęciach rozwija swoje kompetencje społeczne.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
GRAMATYKA
Opanowanie terminologii gramatycznej w języku angielskim. Opanowanie zasad budowy wybranych form i struktur gramatycznych, jak i umiejętności stosowania wiedzy z zakresu form oraz użycia wybranych struktur gramatycznych w kontrolowanych, pisemnych ćwiczeniach i zadaniach językowych.
Zakres: Present Simple vs. Present Continuous, Present Perfect & Present Perfect Continuous, Present Perfect vs. Past Simple, Past Simple vs. Past Continuous, Past Perfect & Past Perfect Continuous, Past Perfect vs. Past Simple, Future time + the use of other tenses with future reference, expletive pronoun IT/existential pronoun THERE
SPRAWNOŚCI ZINTEGROWANE
Poszerzanie wiedzy (zasobów leksykalnych, gramatycznych i kulturowych) i rozwijanie sprawności czytania, pisania i mówienia głównie w oparciu o wybrany podręcznik. Omawiane tematy: czas wolny, pomaganie, praca; zdrowie i regeneracja; prawo, sport, stereotypy; moda, trendy, tożsamość; dom i gościnność (Roadmap B2+, Units 1-5).
Aktywizacja wiedzy zdobywanej na pozostałych przedmiotach.
CZYTANIE I PISANIE
Rozwijanie strategii czytania, np. wybór odpowiedniej techniki (scanning, skimming, intensive reading, extensive reading) w zależności od rodzaju tekstu i celu.
Analiza struktury tekstu: odczytanie sensu, głównej myśli i argumentacji.
Rozwijanie słownictwa poprzez słowotwórstwo oraz inne ćwiczenia leksykalne.
Pisanie akapitu: ćwiczenie 4 typów rozwinięcia (przez listę/ egzemplifikację, przez porównanie i różnice, przez klasyfikacje, przez porządek przyczynowo-skutkowy)
SŁUCHANIE I MÓWIENIE
Rozwijanie umiejętności rozumienia ogólnego sensu tekstu (słuchanie globalne), rozumienia informacji szczegółowych (słuchanie wybiórcze/ selektywne).
Doskonalenie wymowy (uwrażliwienie studentów na produkcję poszczególnych głosek, formy słabe, akcent, intonację zdania).
Rozwijane są umiejętności produktywne w zakresie m.in. opisywania, wyrażania opinii, sugestii, preferencji, tworzenia zwięzłej prezentacji.
Treści oparte o podręcznik wybrany dla przedmiotu Sprawności Zintegrowane (częściowo wykorzystany komponent Słuchanie) oraz poszerzone o dodatkowe treści wybrane przez wykładowcę jako inspirację do tworzenia wypowiedzi ustnej, m.in. miejsca (opisy budynków, miejsc, wspomnień, krajobrazów) – powtórzenie i rozbudowanie słownictwa związanego z opisem obrazka, ilustracji; Inteligencja emocjonalna - wyrażanie emocji: współczucie, empatia. Tworzenie narracji, opowiadanie anegdot, wyrażanie uczuć, chęci pomocy, emocjonalność wypowiedzi. Tożsamość, doświadczenie, wpływy zewnętrzne – autoprezentacja.
Metody kształcenia
Praca indywidualna, w parach i grupach. Praca z tekstem, "burza mózgów", mapa myśli, tworzenie prezentacji, pokaz i obserwacja (prezentacje studenckie), demonstracje dźwiękowe i wideo, dyskusja na temat przedstawionej w tekście problematyki, tworzenie wypowiedzi pisemnej, tworzenie wypowiedzi ustnej.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie na ocenę.
Warunkiem zaliczenia bloku PNJA jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich przedmiotów. Otrzymanie oceny niedostatecznej z którejkolwiek części składowych skutkuje niezaliczeniem całego modułu. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen części składowych.
Warunki zaliczenia poszczególnych przedmiotów
Zaliczenie przewidzianych kolokwiów, prac pisemnych, wypowiedzi ustnych. Obecność i aktywność na zajęciach z poszczególnych przedmiotów.
Skala ocen
dst 60 - 68%
+ dst 69 - 76%
db 77 - 84%
+ db 85 - 92%
bdb 93-100%
Literatura podstawowa
GRAMATYKA
Thomson, A.V. Martinet. A Practical English Grammar. Vol. 1&2. Exercises 1&2, Oxford University Press, 2006.
Vince, Michael. First Certificate Language Practice with Key. Macmillan, 2003
Vince, M., Advanced Language Practice, Macmillan, UK 2000.
McCarthy, Michael, O’Dell, Felicity. English Vocabulary in Use. Upper-Intermediate. Cambridge University Press. 2017.
CZYTANIE I PISANIE
Richmond, Kent. Inside Reading. The Academic Word List in Context. Oxford University Press, 2009 (selected units) – PDF supplied by the teacher;
Bailey, Stephen. Academic Writing. A Handbook for International Students. Routledge, 2006.
SŁUCHANIE I MÓWIENIE
Jonathan Bygrave, Hugh Dellar and Andrew Walkley. Roadmap B2+, Pearson, 2020.
Grussendorf, Marion. English for Presentations. Oxford UP, 2007.
Wilczyński Leszek, Speaking practice for first year students, Oficyna Wydawnicza UZ, 2021.
materiały online: BBC 6 minute English, etc.
Literatura uzupełniająca
GRAMATYKA
Murphy, R. English grammar in use : a self-study reference and practice book for intermediate students of English : with answers, Cambridge University Press, 2004.
Swan. M. Practical English usage,Oxford University Press, 2016.
Collins, P. & C. Hollo. English Grammar: an Introduction, Palgrave Macmillan, 2010.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.