SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyczna nauka języka angielskiego II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyczna nauka języka angielskiego II
Kod przedmiotu 09.0--FAP-PNJA2-S23
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia angielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 11
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Filipczak
  • dr Urszula Gołębiowska
  • dr Mirosława Kubasiewicz
  • dr Paulina Korzeniewska
  • dr Urszula Majdańska-Wachowicz
  • dr Marek Kuczyński
  • dr Irmina Kotlarska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
PNJA2 - gramatyka - Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie 
PNJA2 - sprawności zintegrowane - Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie 
PNJA2 - praca z trekstem (pisanie i czytanie) - Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie 
PNJA2- słuchanie i mówienie - Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie 
PNJA2- egzamin - Egzamin 0 0 0 0 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem bloku PNJA, obejmującego 4 przedmioty: Gramatyka, Sprawności zintegrowane, Czytanie i pisanie, Słuchanie i mówienie, jest doskonalenie znajomości języka angielskiego głównie w zakresie działań językowych receptywnych i produktywnych, tj. czytania, pisania, słuchania i mówienia do osiągnięcia przez studenta poziomu językowego co najmniej B2+. Przedmioty wchodzące w skład bloku PNJA pozwalają na uzupełnianie treści, a także na zintegrowany sposób zdobywania wiedzy i doskonalenia sprawności. Student opanowuje strategie efektywnego uczenia się, sukcesywnie podnosi swe kompetencje językowe, systematycznie poszerza świadomość kulturową obszaru anglojęzycznego, a poprzez różne modele współpracy na zajęciach rozwija swoje kompetencje społeczne.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

GRAMATYKA

  • Opanowanie terminologii gramatycznej w języku angielskim, przypomnienie i poszerzenie wiadomości w zakresie: strona bierna, zdania warunkowe, zdania względne, rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, przedimki, zaimki, czasowniki modalne.
  • Opanowanie zasad budowy wybranych form i struktur gramatycznych, jak i umiejętności stosowania wiedzy z zakresu form oraz użycia wybranych struktur gramatycznych w kontrolowanych, pisemnych ćwiczeniach i zadaniach językowych.

SPRAWNOŚCI ZINTEGROWANE

  • Poszerzanie wiedzy (zasobów leksykalnych, gramatycznych i kulturowych) i rozwijanie sprawności czytania, pisania i mówienia głównie w oparciu o wybrany podręcznik, tematyka ogólna (Units 6-10): biznes, sukces i porażka, praca, jedzenie, uczucia, zwyczaje, nauka.

CZYTANIE I PISANIE

  • Rozwijanie strategii czytania, np. wybór odpowiedniej techniki (scanning, skimming, intensive reading, extensive reading) w zależności od rodzaju tekstu i celu.
  • Analiza struktury tekstu: odczytanie sensu, głównej myśli i argumentacji; odróżnianie faktu od opinii; dosłowność i metafora, ironia w tekście.
  • Rozwijanie słownictwa poprzez słowotwórstwo oraz inne ćwiczenia leksykalne.
  • Poszerzanie umiejętności pisania akapitu: ćwiczenie 2 dodatkowych typów rozwinięcia (przez definicję i opis/ analizę).
  • Ćwiczenie umiejętności pisania streszczenia: uzupełnianie streszczeń (zdanie tematyczne/ topic sentence; spójniki); ćwiczenia przekształcające tekst – parafrazy, redukcje; pisanie streszczeń tekstów

SŁUCHANIE I MÓWIENIE

  • Doskonalone są umiejętności rozumienia ogólnego sensu tekstu (słuchanie globalne), rozumienia informacji szczegółowych (słuchanie wybiórcze/ selektywne). Doskonalenie wymowy (formy słabe, akcent, intonację zdania).
  • Rozwijane są umiejętności produktywne w zakresie m.in. odwoływania się do materiału wizualnego/tekstowego (infografika), tworzenia zwięzłej prezentacji. Ćwiczona jest interakcja ustna między dwoma osobami (zadawanie pytań, podtrzymywanie rozmowy) co bezpośrednio przekłada się na przygotowanie do egzaminu ustnego.

Metody kształcenia

Praca indywidualna, w parach i grupach. Praca z tekstem, "burza mózgów", mapa myśli, tworzenie prezentacji, pokaz i obserwacja (prezentacje studenckie), demonstracje dźwiękowe i wideo, dyskusja na temat przedstawionej w tekście problematyki, tworzenie wypowiedzi pisemnej, tworzenie wypowiedzi ustnej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie bez oceny.

Warunkiem zaliczenia bloku PNJA jest uzyskanie zaliczeń ze wszystkich przedmiotów. Otrzymanie oceny niedostatecznej z którejkolwiek części składowych skutkuje niezaliczeniem całego modułu.

Ocena końcowa jest oceną z egzaminu PNJA. Egzamin składa się z części pisemnej oraz ustnej.

Warunki zaliczenia poszczególnych przedmiotów

Zaliczenie przewidzianych kolokwiów, prac pisemnych, wypowiedzi ustnych. Obecność i aktywność na zajęciach z poszczególnych przedmiotów.

Skala ocen

dst 60 - 68%

+ dst 69 - 76%

db 77 - 84%

+ db 85 - 92%

bdb 93-100%

Literatura podstawowa

GRAMATYKA

  1. Thomson, A.V. Martinet. A Practical English Grammar. Vol. 1&2. Exercises 1&2, Oxford University Press, 2006.
  2. Vince, Michael. First  Certificate Language Practice with Key.  Macmillan, 2003
  3. Vince, M., Advanced Language Practice, Macmillan, UK 2000.

SPRAWNOŚCI ZINTEGROWANE

  1. Bygrave, Jonathan, Hugh Dellar, Andrew Walkley. Roadmap B2+. Student’s book. 2020.
  2. Roadmap B2+. Workbook.
  3. McCarthy, Michael, O’Dell, Felicity. English Vocabulary in Use. Upper-Intermediate. Cambridge University Press. 2017.

CZYTANIE I PISANIE

  1. Richmond, Kent. Inside Reading. The Academic Word List in Context 4. Oxford University Press, 2009 (selected units) 
  2. Bailey, Stephen. Academic Writing. A Handbook for International Students. Routledge, 2006.

SŁUCHANIE I MÓWIENIE

  1. Jonathan Bygrave, Hugh Dellar and Andrew Walkley. Roadmap B2+, Pearson, 2020.
  2. Grussendorf, Marion. English for Presentations. Oxford UP, 2007.
  3. Wilczyński Leszek, Speaking practice for first year students, Oficyna Wydawnicza UZ, 2021.
  4. materiały online: BBC 6 minute English, etc.

Literatura niedostępna w bibliotece zostanie udostępniona przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

GRAMATYKA

  1. Murphy, R. English grammar in use : a self-study reference and practice book for intermediate students of English : with answers, Cambridge University Press, 2004. 
  2. Swan. M. Practical English usage, Oxford University Press, 2016.
  3. Collins, P. & C. Hollo. English Grammar: an Introduction, Palgrave Macmillan, 2010.

SPRAWNOŚCI ZINTEGROWANE

  1. Gairns, Ruth, Redman, Stuart. Oxford word skills : intermediate vocabulary. 2020.
  2. Vince, Michael, Emmerson, Paul. Intermediate language practice: with key : English grammar and vocabulary. 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Filipczak (ostatnia modyfikacja: 09-05-2023 21:02)