PNJA2 - praca z trekstem (pisanie i czytanie) - Konwersatorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie
PNJA2- słuchanie i mówienie - Konwersatorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie
PNJA2- egzamin - Egzamin
0
0
0
0
Egzamin
Cel przedmiotu
Celem bloku PNJA, obejmującego 4 przedmioty: Gramatyka, Sprawności zintegrowane, Czytanie i pisanie, Słuchanie i mówienie, jest doskonalenie znajomości języka angielskiego głównie w zakresie działań językowych receptywnych i produktywnych, tj. czytania, pisania, słuchania i mówienia do osiągnięcia przez studenta poziomu językowego co najmniej B2+. Przedmioty wchodzące w skład bloku PNJA pozwalają na uzupełnianie treści, a także na zintegrowany sposób zdobywania wiedzy i doskonalenia sprawności. Student opanowuje strategie efektywnego uczenia się, sukcesywnie podnosi swe kompetencje językowe, systematycznie poszerza świadomość kulturową obszaru anglojęzycznego, a poprzez różne modele współpracy na zajęciach rozwija swoje kompetencje społeczne.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
GRAMATYKA
Opanowanie terminologii gramatycznej w języku angielskim, przypomnienie i poszerzenie wiadomości w zakresie: strona bierna, zdania warunkowe, zdania względne, rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, przedimki, zaimki, czasowniki modalne.
Opanowanie zasad budowy wybranych form i struktur gramatycznych, jak i umiejętności stosowania wiedzy z zakresu form oraz użycia wybranych struktur gramatycznych w kontrolowanych, pisemnych ćwiczeniach i zadaniach językowych.
SPRAWNOŚCI ZINTEGROWANE
Poszerzanie wiedzy (zasobów leksykalnych, gramatycznych i kulturowych) i rozwijanie sprawności czytania, pisania i mówienia głównie w oparciu o wybrany podręcznik, tematyka ogólna (Units 6-10): biznes, sukces i porażka, praca, jedzenie, uczucia, zwyczaje, nauka.
CZYTANIE I PISANIE
Rozwijanie strategii czytania, np. wybór odpowiedniej techniki (scanning, skimming, intensive reading, extensive reading) w zależności od rodzaju tekstu i celu.
Analiza struktury tekstu: odczytanie sensu, głównej myśli i argumentacji; odróżnianie faktu od opinii; dosłowność i metafora, ironia w tekście.
Rozwijanie słownictwa poprzez słowotwórstwo oraz inne ćwiczenia leksykalne.
Poszerzanie umiejętności pisania akapitu: ćwiczenie 2 dodatkowych typów rozwinięcia (przez definicję i opis/ analizę).
Ćwiczenie umiejętności pisania streszczenia: uzupełnianie streszczeń (zdanie tematyczne/ topic sentence; spójniki); ćwiczenia przekształcające tekst – parafrazy, redukcje; pisanie streszczeń tekstów
SŁUCHANIE I MÓWIENIE
Doskonalone są umiejętności rozumienia ogólnego sensu tekstu (słuchanie globalne), rozumienia informacji szczegółowych (słuchanie wybiórcze/ selektywne). Doskonalenie wymowy (formy słabe, akcent, intonację zdania).
Rozwijane są umiejętności produktywne w zakresie m.in. odwoływania się do materiału wizualnego/tekstowego (infografika), tworzenia zwięzłej prezentacji. Ćwiczona jest interakcja ustna między dwoma osobami (zadawanie pytań, podtrzymywanie rozmowy) co bezpośrednio przekłada się na przygotowanie do egzaminu ustnego.
Metody kształcenia
Praca indywidualna, w parach i grupach. Praca z tekstem, "burza mózgów", mapa myśli, tworzenie prezentacji, pokaz i obserwacja (prezentacje studenckie), demonstracje dźwiękowe i wideo, dyskusja na temat przedstawionej w tekście problematyki, tworzenie wypowiedzi pisemnej, tworzenie wypowiedzi ustnej.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie bez oceny.
Warunkiem zaliczenia bloku PNJA jest uzyskanie zaliczeń ze wszystkich przedmiotów. Otrzymanie oceny niedostatecznej z którejkolwiek części składowych skutkuje niezaliczeniem całego modułu.
Ocena końcowa jest oceną z egzaminu PNJA. Egzamin składa się z części pisemnej oraz ustnej.
Warunki zaliczenia poszczególnych przedmiotów
Zaliczenie przewidzianych kolokwiów, prac pisemnych, wypowiedzi ustnych. Obecność i aktywność na zajęciach z poszczególnych przedmiotów.
Skala ocen
dst 60 - 68%
+ dst 69 - 76%
db 77 - 84%
+ db 85 - 92%
bdb 93-100%
Literatura podstawowa
GRAMATYKA
Thomson, A.V. Martinet. A Practical English Grammar. Vol. 1&2. Exercises 1&2, Oxford University Press, 2006.
Vince, Michael. First Certificate Language Practice with Key. Macmillan, 2003
Vince, M., Advanced Language Practice, Macmillan, UK 2000.
McCarthy, Michael, O’Dell, Felicity. English Vocabulary in Use. Upper-Intermediate. Cambridge University Press. 2017.
CZYTANIE I PISANIE
Richmond, Kent. Inside Reading. The Academic Word List in Context 4. Oxford University Press, 2009 (selected units)
Bailey, Stephen. Academic Writing. A Handbook for International Students. Routledge, 2006.
SŁUCHANIE I MÓWIENIE
Jonathan Bygrave, Hugh Dellar and Andrew Walkley. Roadmap B2+, Pearson, 2020.
Grussendorf, Marion. English for Presentations. Oxford UP, 2007.
Wilczyński Leszek, Speaking practice for first year students, Oficyna Wydawnicza UZ, 2021.
materiały online: BBC 6 minute English, etc.
Literatura niedostępna w bibliotece zostanie udostępniona przez prowadzącego.
Literatura uzupełniająca
GRAMATYKA
Murphy, R. English grammar in use : a self-study reference and practice book for intermediate students of English : with answers, Cambridge University Press, 2004.
Swan. M. Practical English usage, Oxford University Press, 2016.
Collins, P. & C. Hollo. English Grammar: an Introduction, Palgrave Macmillan, 2010.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.