SylabUZ
Course name | History of English Literature I |
Course ID | 09.2-WH-FAP-HLT1-Ć-14_genOO7VC |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | English Philology |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2023/2024 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 7 |
Course type | obligatory |
Teaching language | english |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Exam |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit |
Wykład ma na celu przedstawienie najważniejszych zagadnień z historii literatury angielskiej od jej początków po czasy współczesne. Kurs ma również za zadanie rozwinąć umiejętność krytycznego myślenia o literaturze, która zostanie wykorzystana w trakcie ćwiczeń, podczas których wybrane utwory literackie zostaną poddane analizie i interpretacji.
Brak.
Wykład:
Wybrane zagadnienia z zakresu historii literatury angielskiej od czasów anglo-saksońskich do współczesności: początki literatury angielskiej – poezja heroiczna i religijna; literatura średniowieczna: wpływy francuskie; romans średniowieczny; obraz świata w średniowieczu i w renesansie; dominacja sonetu; rozwój dramatu – od średniowiecznych początków do rozkwitu w renesansie; twórczość Szekspira; literatura baroku – poezja metafizyczna; Oświecenie – obraz świata (filozofia i nauka), neoklasycyzm w literaturze; rozwój prozy (powieść); zapowiedź romantyzmu; romantyzm: podłoże filozoficzne nurtu, najważniejsze cechy i dzieła; wielowątkowość literatury epoki wiktoriańskiej; zapowiedź modernizmu; modernizm – geneza, cechy charakterystyczne, główni przedstawiciele; literatura współczesna – główne nurty i ich przedstawiciele.
Ćwiczenia: analiza i interpretacja tekstów wymienionych w wykazie literatury podstawowej (od początków piśmiennictwa w Anglii do czasów romantyzmu).
Wykład: wykład konwencjonalny i konwersatoryjny.
Ćwiczenia: praca z tekstami źródłowymi, dyskusja, praca w grupach.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie ćwiczeń wymaga aktywnego uczestniczenia w zajęciach i wykazania się znajomością utworów wybranych do analizy i interpretacji, jak również napisania prac zaliczeniowych, których forma zostanie ustalona przez nauczyciela prowadzącego kurs.
Zaliczenia wykładu wymaga obecności i aktywnego uczestniczenia w wykładzie – znajomości wskazanych tekstów i wykorzystania tej wiedzy w trakcie wykładów konwersatoryjnych.
Podczas egzaminu należy wykazać się dobrą znajomością historii literatury angielskiej i utworów literackich należących do omawianych epok.
Szczegółowe warunki i formy zaliczenia i egzaminu zostaną podane przez nauczyciela prowadzącego kurs.
Wulf and Eadwacer
Geoffrey Chaucer, The Canterbury Tales (The Prologue – fragmenty; wybrane opowieści).
William Shakespeare – wybrane utwory dramatyczne
Philip Sidney, wybrane sonety (z cyklu Astrophil and Stella)
Edmund Spencer, wybrane sonety (z cyklu Amoretti)
William Shakespeare, wybrane sonety
John Donne, The Flea, The Sun Rising, Holy Sonnets 10 and 14
George Herbert, The Collar
John Milton, On His Blindness; Paradise Lost (fragments)
William Blake, The Lamb, The Tyger, The Sick Rose
Charlotte Smith, On Being Cautioned Against…
William Wordsworth, We Are Seven, The World Is Too Much with Us, Prelude
Mary Shelley, Frankenstein
Dopuszczalne jest uzupełnienie lub nieznaczna modyfikacja listy lektur przez osobę prowadzącą kurs, która o wprowadzonych zmianach poinformuje na pierwszych zajęciach.
Abrams, M. H. (ed.), The Norton Anthology of English Literature, vols. I, W.W. Norton, New York, 1986.
Burgess, Anthony, English Literature, Longman, Harlow, 1991.
Calvo, Clara, Jean-Jacques Weber, The Literature Workbook, Routledge, London, 1998 (Rozdział
Carter, Ronald, John McRae, The Routledge History of Literature in English, Routledge, London, 2002
Lektury uzupełniające wykłady:
Caedmon’s Hymn
The Dream of the Rood
Andrew Marvell: To His Coy Mistress
Robert Herrick: To the Virgins To Make Much of Time
S.T. Coleridge: The Rime of the Ancient Mariner
Virginia Woolf, Modern Fiction, w: Norton II.
Katherine Mansfield: “The Daughters of the Late Colonel”
Wilfred Owen: Dulce and Decorum Est
T.S. Eliot: The Waste Land
Lista lektur dodatkowych do przygotowania na egzamin:
Emily Bronte: Wuthering Heights
Jean Rhys: Wide Sargasso Sea
John Fowls: The French Lieutenant’s Woman
Alan Sillitoe: The Loneliness of a Long-Distance Runner
Jeanette Wintersone: Oranges Are Not the Only Fruit
Brak.
Modified by dr Mirosława Kubasiewicz (last modification: 30-04-2023 11:44)