SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Emisja głosu i kultura języka |
Kod przedmiotu | 05.9--FAP-EGKJ-S20 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie |
W zakresie wiedzy student zna podstawowe zasady poprawnej wymowy, style komunikacji i bariery komunikacyjne, zna i rozumie potrzebę stosowania podstawowych warunków
higieny głosu, zna podstawowe środki stylistyczne i retoryczne. Zna podstawowe kryteria poprawności językowej.
W zakresie umiejętności student potrafi przygotować krótką wypowiedź z zachowaniem podstawowych zasad poprawnej emisji głosu i kultury języka, potrafi wypowiadać się na
przygotowany temat przed średniej wielkości publicznością.
W zakresie kompetencji student rozumie kształcenie poprawnej emisji głosu jako stały proces i jest świadomy potrzeby ciągłego rozwijania i kształcenia umiejętności
sprawnego oraz poprawnego komunikowania się. Student umie dostrzec błędy w wypowiedzi ustnej i szuka sposobów ich poprawy.
Znajomość zasad poprawności językowej na poziomie szkoły średniej. Brak istotnych wad wymowy.
Cechy prawidłowej emisji głosu: postawa, fonacja, oddychanie, rezonatory, rejestry, artykulacja. Głos a postawa psychofizyczna. Higiena głosu a higiena życia i środowisko
zewnętrzne. Patologia głosu. Narządy mowy i słuchu, wzroku i równowagi w procesie komunikacji. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Style komunikowania się. Bariery komunikacyjne (zwłaszcza w sytuacji szkolnej). Intencjonalność wypowiedzi a prozodyczne elementy polszczyzny. Kultura języka i podstawowe kryteria poprawności językowej, główne zasady ortofonii.
dyskusja, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia z zakresu dykcji, praca z tekstem, recytacja, przygotowywanie wypowiedzi publicznych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
ocena aktywności i przygotowania do zajęć, sprawdzian, ocena wypowiedzi na zadany temat
T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.
B. Ciecierska- Zajdel, Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, Warszawa 2012 (wybrane fragmenty).
M. Oczkoś, Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Warszawa 2015.
M. Rusinek, A. Załazińska, Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy, Warszawa 2010 (wybrane fragmenty).
B. Tarasiewicz-Ciesielska, Mówię i śpiewam świadomie: podręcznik do emisji głosu, Kraków 2003 (wybrane fragmenty).
L. Tkaczyk, Komunikacja niewerbalna, Opole 1997.
M. Zaleska-Kręcicka, T. Kręcicki, E. Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004.
A. Łastik, Poznaj swój głos..., Warszawa 2002.
D. Ostaszewska, J. Tambor, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2000.
M. Schirner, Techniki oddychania, Katowice 2003.
M. Śliwińska-Kowalska, Głos narzędziem pracy, Łódź 1999.
B. Toczyska, Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2003.
brak
Zmodyfikowane przez dr Dorota Szagun (ostatnia modyfikacja: 02-05-2023 10:59)