SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Emisja głosu i kultura języka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Emisja głosu i kultura języka
Kod przedmiotu 05.9--FAP-EGKJ-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia angielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Szagun
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

W zakresie wiedzy student zna podstawowe zasady poprawnej wymowy, style komunikacji i bariery komunikacyjne, zna i rozumie potrzebę stosowania podstawowych warunków
higieny głosu, zna podstawowe środki stylistyczne i retoryczne. Zna podstawowe kryteria poprawności językowej.
W zakresie umiejętności student potrafi przygotować krótką wypowiedź z zachowaniem podstawowych zasad poprawnej emisji głosu i kultury języka, potrafi wypowiadać się na
przygotowany temat przed średniej wielkości publicznością.
W zakresie kompetencji student rozumie kształcenie poprawnej emisji głosu jako stały proces i jest świadomy potrzeby ciągłego rozwijania i kształcenia umiejętności
sprawnego oraz poprawnego komunikowania się. Student umie dostrzec błędy w wypowiedzi ustnej i szuka sposobów ich poprawy.

Wymagania wstępne

Znajomość zasad poprawności językowej na poziomie szkoły średniej. Brak istotnych wad wymowy.

Zakres tematyczny

Cechy prawidłowej emisji głosu: postawa, fonacja, oddychanie, rezonatory, rejestry, artykulacja. Głos a postawa psychofizyczna. Higiena głosu a higiena życia i środowisko
zewnętrzne. Patologia głosu. Narządy mowy i słuchu, wzroku i równowagi w procesie komunikacji. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Style komunikowania się. Bariery komunikacyjne (zwłaszcza w sytuacji szkolnej). Intencjonalność wypowiedzi a prozodyczne elementy polszczyzny. Kultura języka i podstawowe kryteria poprawności językowej, główne zasady ortofonii.

Metody kształcenia

dyskusja, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia z zakresu dykcji, praca z tekstem, recytacja, przygotowywanie wypowiedzi publicznych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

ocena aktywności i przygotowania do zajęć, sprawdzian, ocena wypowiedzi na zadany temat

Literatura podstawowa

T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja,  Warszawa 2009.

B. Ciecierska- Zajdel, Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, Warszawa 2012 (wybrane fragmenty).
M. Oczkoś, Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Warszawa 2015.
M. Rusinek, A. Załazińska, Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy, Warszawa 2010 (wybrane fragmenty).
B. Tarasiewicz-Ciesielska, Mówię i śpiewam świadomie: podręcznik do emisji głosu, Kraków 2003 (wybrane fragmenty).
L. Tkaczyk, Komunikacja niewerbalna, Opole 1997.
M. Zaleska-Kręcicka, T. Kręcicki, E. Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004.

Literatura uzupełniająca

A. Łastik, Poznaj swój głos..., Warszawa 2002.
D. Ostaszewska, J. Tambor, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2000.
M. Schirner, Techniki oddychania, Katowice 2003.
M. Śliwińska-Kowalska, Głos narzędziem pracy, Łódź 1999.
B. Toczyska, Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2003.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Dorota Szagun (ostatnia modyfikacja: 02-05-2023 10:59)