SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikacja interpersonalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikacja interpersonalna
Kod przedmiotu 15.9-WI-INFP-KI
Wydział Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki
Kierunek Informatyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedstawienie wybranych zasad poprawnej komunikacji interpersonalnej w sytuacjach i rolach zawodowych w kontekście perspektywy rozwoju przemysłu 4.0. Przedstawienie wybranych elementów pracy w grupie oraz podejścia do tworzenia nowych produktów/usług IT w oparciu o zrozumienie potrzeb użytkowników. Przedstawienie wybranych elementów z zakresu autoprezentacji, wystąpień publicznych oraz kontaktów branżowych.

 

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Komunikacja. Komunikacja werbalna, niewerbalna, pisemna. Bariery komunikacyjne i sposoby ich pokonywania. Warunki skutecznej komunikacji, błędy w komunikowaniu się z klientem lub kontrahentem w sytuacjach i rolach zawodowych.

Autoprezentacja – zasady skutecznej autoprezentacji, autoprezentacja w miejscu pracy. Praktyczne zastosowanie zachowań asertywnych. Efektywne i nieefektywne wzorce zachowań.

Zespół. Zespoły w środowisku pracy. Role zespołowe. Etapy rozwoju zespołu. Komunikacja w zespole. Problemy zespołu.

Kompetencje kluczowe w kontekście perspektywy rozwoju przemysłu 4.0. 

Wybrane praktyczne aspekty:

  • Poznawania potrzeb komunikacyjnych – konsumenckich oraz potrzeb wewnątrzprojektowych
  • Projektowania i tworzenia treści w procesie projektowym
  • Trudności i ograniczeń w komunikacji
  • Autoprezentacji i wystąpień publicznych oraz nawiązywania kontaktów branżowych

Elementy Design Thinking.Wybrane zagadnienia w zakresie podejścia do tworzenia nowych produktów/usług IT w oparciu o zrozumienie potrzeb użytkowników.

Metody kształcenia

wykład problemowy, dyskusja, studium przypadku, elementy gier symulacyjnych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen/zaliczeń ze wszystkich form sprawdzających.

Szczegółowe informacje przedstawiane są na pierwszych zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Bast F.: Crux of time management for students. Resonance 2171–88 (2016). https://doi.org/10.1007/s12045-016-0296-6
  2. Bruce A., Love S.: Presentation Essentials: The Tools You Need to Captivate Your Audience, Deliver Your Story, and Make Your Message Memorable. McGraw Hill; 2022.
  3. Chomiak-Orsa I, Kołtonowska A.: Metody i narzędzia rozwiązywania problemów komunikacji w relacji IT-biznes w projektach informatycznych. Business Informatics / Informatyka Ekonomiczna. 2016, 3(41), 28-40.
  4. Grzelczak A., Kosacka M., Werner-Lewandowska K.: Employess competences for industry 4.0 in Poland – preliminary research results. DEStech Transactions on Engineering and Technology Research, 2018, DOI:10.12783/DTETR/ICPR2017/17598.
  5. Konin JG., Denegar CR.: Professional Presentations for an International Audience, Athletic Training Education Journal (Allen Press Publishing Services Inc), 2019, 14(4), 323.
  6. Krawczyk-Bryłka B.: Role w zespole a efektywność zespołu IT, Human Resource Management / Zarządzanie Zasobami Ludzkimi2020, 136(5), 49-63.
  7. Larios A.: Design Thinking in Practice., PM World Journal, 10(4), Apr. 2021, 1–7.
  8. Mostert NM.: Belbin – the Way Forward for Innovation Teams, Journal of Creativity and Business Innovation, 1, 2015, 35-48.
  9. Kumar K., Kurni M.: Design Thinking : A Forefront Insight. CRC Press 2023.
  10. Konin JG, Denegar CR.: Professional Presentations for an International Audience, Athletic Training Education Journal (Allen Press Publishing Services Inc), 2019, 14(4), 323.
  11. Schwaber K., Sutherland J.: Official Scrum Guide, https://scrumguides.org/download.html

Literatura uzupełniająca

  1. Bates S.: 9 Best Practices to Lead and Manage Your Virtual Team. AMA Quarterly. 2020;6(1):26-28.
  2. Jovaceska S, Zununi Z.: Modern Mangement of Global Virtual Teams on an Iinternarional Level. Vizione [Internet]. 2022 Jan;(38):347–56.
  3. Liebert F., Zaczyk M.: The Three Aspects Model - a New Point of View on Virtual Project Teams in the IT Industry. Organization and Management Quarterly, 48(4), Oct. 2019, 59–76.
  4. Sturges J, Brusino J.: Great Presentations. Alexandria, VA: Association For Talent Development; 2017.
  5. Wawrzała P.: A model to support the formation and work of design thinking teams, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 2022, nr 165, s.383-392. DOI:10.29119/1641-3466.2022.165.27
  6. Wietecha M.: Model kompetencji miękkich programisty w kontekście wymagań stawianych pracownikom technicznym sektora informatycznego. Scientific Papers of Silesian University of Technology Organization and Management / Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej Seria Organizacji i Zarządzanie. 2018, 117, 699-714.
  7. Zhang A.: The application of virtual teams in the improvement of enterprise management capability from the perspective of knowledge transfer. PLoS ONE , 3/23/2022, 17 (3), 1-14.

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-03-2023 23:54)