SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Platforma.NET |
Kod przedmiotu | 11.3-WI-INFP-PNET |
Wydział | Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki |
Kierunek | Informatyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Podstawy programowania, Programowanie obiektowe, Algorytmy i struktury danych, Bazy danych
Wprowadzenie do platformy .NET. Przedstawienie struktury platformy .NET. Rodzaje i typy platformy .NET. Zarys środowiska .NET Framework oraz nowych odmian jak .NET 7 i .NET 8.
Przegląd języków programowania dla platformy .NET. Charakterystyka pakietu Microsoft Visual Studio.
Prezentacja środowiska programistycznego. Edycja formularzy. Uruchamianie aplikacji. Tworzenie przykładowej aplikacji dla systemu Windows.
Środowisko CLR ( ang. Common Language Runtime). Podstawowe funkcje i usługi CLR. Zarządzanie pamięcią i zasobami. Zarządzanie wątkami. Struktura i układ metadanych. Obsługa błędów przy użyciu wyjątków. Integracja z bibliotekami Windows DLL. Metody interakcji między aplikacjami.
Podstawy programowania w języku C#. Omówienie składni języka: instrukcje, zmienne, operatory i typy danych. Zasady tworzenie klas, metod, konstruktorów oraz obiektów tych klas. Użycie tablic.
Przegląd podstawowych narzędzi zawartych w SDK (ang. Software Development Kit).
Zaawansowane elementy języka C#. Dyrektywy preprocesora. Obsługa zdarzeń. Obsługa błędów za pomocą wyjątków. Operacje na łańcuchach znaków. Korzystanie z komponentów interfejsu Windows. Wykorzystanie wyrażeń regularnych. Zdalne wywoływanie obiektów. Dostęp i operacje na plikach. Wątki i ich synchronizacja. Konstrukcje programowania asynchronicznego async oraz await.
Omówienie BCL (ang. Base Class Library). Budowanie komponentów .NET. Zasady tworzenia, projektowanie, implementacja i testowanie komponentów.
Współpraca z komponentami COM i COM+.
Wykorzystanie języka XML na potrzeby platformy .NET. Sposoby wymiany informacji z wykorzystanie dokumentów XML. Przegląd klas wspomagających przetwarzanie dokumentów XML.
Dostęp do danych przy użyciu ADO.NET. Przegląd obiektów ADO.NET. Metody dostępu do baz danych. Prezentacja danych z baz danych na witrynach internetowych.
Obsługa baz danych za pomocą odwzorowania obiektowego .NET Entity Framework. Język zapytań zintegrowanych -- LINQ.
Technologia ASP.NET (ang. Active Server Pages .NET). Klasy bazowe i podstawowe obiekty ASP.NET. Użycie języka XML w połączeniu z ASP.NET. Tworzenie stron WWW zawierających komponenty ASP.NET.
Tworzenie usług sieciowych przy użyciu WEB Services, Wykorzystanie protokołów SOAP (ang. Simple Object Access Protocol) i UDDI (ang. Universal Description, Discovery and Integration).
Bezpieczeństwo aplikacji ASP.NET: kontrola dostępu, autoryzacja, szyfrowanie danych.
Wykład: wykład konwencjonalny/tradycyjny.
Laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne, wg listy zadań.
Projekt: praca w grupach, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu przeprowadzonego w formie pisemnej.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu laboratorium.
Projekt - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań projektowych, przewidzianych do realizacji w ramach zajęć projektowych.
Składowe oceny końcowej = wykład: 40% + laboratorium: 30% + projekt: 30%
--
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Marek Sawerwain, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-03-2023 13:17)