SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Nowoczesne technologie w nauczaniu/uczeniu się - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Nowoczesne technologie w nauczaniu/uczeniu się
Kod przedmiotu 11.3--FiPlD-NTN-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia angielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Pałucka-Czerniak, prof. UZ
  • dr Magdalena Jurewicz-Nowak
  • dr Irmina Kotlarska
  • dr Dorota Szagun
  • dr Iwona Żuraszek-Ryś
  • dr Magdalena Idzikowska
  • dr hab. Magdalena Hawrysz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza:  poznanie aktualnie dostępnych programów do nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego oraz innych narzędzi informatycznych pomocnych w przeprowadzeniu lekcji.

Umiejętności: używanie, obsługiwanie, analiza i ocena dostępnych nowoczesnych technologii i programów do nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego oraz innych narzędzi informatycznych.

Kompetencje: wstępna ocena własnych umiejętności w zakresie wykorzystania i obsługi programów do nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego oraz innych narzędzi informatycznych pomocnych w przeprowadzeniu lekcji, planowanie sposobów ich powiększania i zróżnicowania oraz samoocena końcowa. 

Wymagania wstępne

podstawowe umiejętności obsługi komputera (Word, Excel)

Zakres tematyczny

  1. Nowoczesne technologie w nauczaniu języka polskiego jako obcego (mediadydaktyka, nauczanie języków obcych wspomagane komputerowo CALL – Computer Assisted Language Learning).
  2. Zastosowanie laboratorium językowego, tablicy interaktywnej, programów komputerowych i platform edukacyjnych (np. Frazpol, Grampol) do nauczania i nauki jpjo.
  3. Wykorzystanie aplikacji pomocnych w nauczaniu i nauce jpjo  (np. LearnigApps, WordArt, Wardwall, Quizlet, Padlet).

Metody kształcenia

Zadania laboratoryjne, metoda projektu (ocena stanu wyjściowego, określenie możliwości i kierunków rozwijania umiejętności, samoocena końcowa), dyskusja, prezentacja multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, zaliczenie zadań wykonywanych podczas laboratorium i realizacja projektu (wstępna ocena umiejętności, zaplanowanie ścieżki rozwoju, końcowa samoocena na podstawie wykonanych zadań)

Literatura podstawowa

Bednarek, J., Multimedia w kształceniu, Warszawa 2006.

Laskowska J., Technologie cyfrowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 26, 2019, s. 161-170.

Miodunka W.T., Glottodydaktyka polonistyczna w dobie globalizacji i informatyzacji, [w:] T. Kunz, W. Miodunka, R. Nycz (red.), Polonistyka bez granic, tom 2: Glottodydaktyka polonistyczna – współczesny język polski – językowy obraz świata, Kraków 2010,  s. 41-54.

Literatura uzupełniająca

Gruza D., Pabiańczyk A., Język polski 2.0 – zastosowanie nowoczesnych technologii w nauczaniu języka polskiego, Warszawa 2016.

Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001 (rozdz. Preparacja a ewaluacja materiałów glottodydaktycznych, s. 175-187).

Wybrane artykuły z czasopism „Neofilolog”, „Języki Obce w Szkole”, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”.

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności glottodydaktyka polonistyczna.


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Pałucka-Czerniak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2023 07:28)