Celem cyklu zajęć jest zapoznanie studentów z aktualnym dyskursem naukowym dotyczącym m.in. hierarchii płci, mechanizmów dyskryminacji i wykluczenia społecznego, tożsamości, obcości etc.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
definicja płci z rozróżnieniem na płeć socjalną i biologiczną
wskazanie głównych tropów teoretycznych w filozofii, socjologii i naukach o kulturze
propozycje nauczyciela akademickiego prowadzącego zajęcia
Metody kształcenia
wykład konwersatoryjny, opis wyjaśniający i systematyzujący (prezentacja w power point), dyskusja etc.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
pytania kontrolne, sprawdzające stopień opanowania materiału; krótkie statementy/dłuższe wypowiedzi, sprawdzające suwerenność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną; zaliczenie w formie ustnej
Literatura podstawowa
Bourdieu, Pierre: Die männliche Herrschaft. Frankfurt a.M.: Suhrkamp 2005 (dostęp do publikacji zapewni prowadzący).
de Beauvoir, Simone: Das andere Geschlecht. Sitte und Sexus der Frau. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt 1968.
Gugutzer, Robert: Soziologie des Körpers. Bielefeld: transcript Verlag 2013 (dostęp do publikacji zapewni prowadzący).
Hagemann-White, Carol: Sozialisation: Weiblich-männlich? Opladen: Leske und Budrich 1984 (dostęp do publikacji zapewni prowadzący).
Irigaray, Luce: Speculum. Spiegel des anderen Geschlechts. Frankfurt a.M.: Suhrkamp 1980.
Reuter, Julia: Geschlecht und Körper. Studien zur Materialität und Inszenierung gesellschaftlicher Wirklichkeit. Bielefeld: transcript Verlag 2011 (dostęp do publikacji zapewni prowadzący).
Inna literatura - zgodna z propozycjami prowadzącej/prowadzącego zajęcia.
Dostęp do literatury przedmiotu gwarantuje biblioteka uniwersytecka oraz prowadząca/prowadzący zajęcia.
Literatura uzupełniająca
Literatura zgodna z propozycjami prowadzącej/prowadzącego zajęcia.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 25-05-2023 11:34)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.