SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Frazeologia i paremiologia języka niemieckiego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Frazeologia i paremiologia języka niemieckiego
Kod przedmiotu 09.3--FGD-FPJN-S23
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Elizaveta Kotorova
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kursu jest zapoznanie uczestników z niemieckimi zwrotami idiomatycznymi, kolokacjami i rutynami językowymi. Na laboratorium zostaną omówione i przeanalizowane znane i często używane związki frazeologiczne, przysłowia i cytaty w tekstach niemieckich.

Wymagania wstępne

Oczekuje się, że studenci posiadają podstawową wiedzę z zakresu leksykologii

Zakres tematyczny

  1. Kompetencja frazeologiczna jako składnik kompetencji komunikacyjnej
  2. Znaczenie dosłowne, przenośne i frazeologiczne
  3. Definicje związków frazeologicznych
  4. Cechy frazeologiczne: polileksycznoś
  5. Cechy frazeologiczne: idiomatyczność i motywacja
  6. Cechy frazeologiczne: stabilność i zmienność
  7. Cechy frazeologiczne: leksykalizacja i odtwarzalność
  8. Rodzaje jednostek frazeologicznych
  9. Klasyfikacje związków frazeologicznych: morfologiczne, syntaktyczne i semantyczne kryteria klasyfikacji
  10. Klasyfikacja semantyczna: zespoły frazeologiczne, jednostki frazeologiczne i związki frazeologiczne
  11. Klasyfikacja morfologiczna: frazeologizmy nominalne, czasownikowe, przymiotnikowe, przysłówkowe
  12. Klasy specjalne: formuły bliźniacze, formuły rutynowe, klisze
  13. Przysłowia i ich charakterystyka

Metody kształcenia

Wykład informacyjny,  prelekcja, praca z tekstem, praca w grupach / parach, metoda analizy przypadków, ćwiczenia kreatywne, opis klasyfikujący, opis uzasadniający, rozmowa nauczająca, quizy i zabawy

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia danego przedmiotu jest uczestnictwo w zajęciach przewidzianych planem studiów, zaliczenie treści programowych oraz zaliczenie treści programowych ze wszystkich opuszczonych zajęć.  Weryfikacja efektów kształcenia jest dokonywana na podstawie pytań kontrolnych sprawdzających stopień opanowania materiału, oraz testu końcowego.

Literatura podstawowa

  1. Burger, Harlad. Phraseologie: Eine Einführung am Beispiel des Deutschen. 5., überarb. Auflage, Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2015.
  2. Füldes, Csaba: Deutsche Phraseologie kontrastiv - intra- und interlinguale Zugänge. Heidelberg: Groos, 1996.
  3. Palm, Christiane: Phraseologie: Eine Einführung. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1995.
  4. Sulikowska, Anna: Kognitive Aspekte der Phraseologie. Bern: Peter Lang, 2019.
  5. Woźniak, Joanna / Dziurewicz, Elżbieta: Phraseologie des Deutschen für polnische Deutschlernende. Niemiecka frazeologia dla Polaków uczących się języka niemieckiego (ebook):  https://onepress.pl/ksiazki/phraseologie-des-deutschen-f-r-polnische-deutschlernende-niemiecka-frazeologia-dla-polakow-uczacych-joanna-wozniak-elzbieta-dziurewicz,e_1xn7.htm#format/e

Literatura uzupełniająca

  1. Elke Donalies. Basiswissen: Deutsche Phraseologie. Stuttgart: UTB-Verlag, 2009 (Dostęp do publikacji zapewni prowadzący).
  2. Fleischer, Wolfgang. Phraseologie der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen: Niemeyer, 1997 (Dostęp do publikacji zapewni prowadzący).
  3. Lüger, Heinz-Helmut: Satzwertige Phraseologismen. Eine pragmalinguistische Untersuchung. Wien: Edition Praesens, 1999 (Dostęp do publikacji zapewni prowadzący).
  4. Mieder, Wolfgang: Sprichwort - Wahrwort!? Studien zur Geschichte, Bedeutung und Funktion deutscher Sprichwörter. Frankfurt a.M.: Peter Lang, 1992 (Dostęp do publikacji zapewni prowadzący).
  5. Mückel, Wenke: Didaktische Perspektiven der Phraseologie in der Gegenwart : Ansätze und Beiträge zur deutschsprachigen Phraseodidaktik in Europa. E-book, de Gruyter, 2022.
  6. Phraseologie. Ein internationales Handbuch der zeitgenössischen Forschung. Hrsg. von Harald Burger, Dmitrij Dobrovol’skij, Peter Kühn, Neal R. Norrick. 1. Halbband. Berlin. New York: de Gruyter 2007 (HSK, Bd. 28.1).

 

 

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 14-05-2023 22:28)