SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka języka niemieckiego |
Kod przedmiotu | 05.1--FGD-DJN-S23 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie |
W ramach przedmiotu "Dydaktyka języka niemieckiego" realizowane są zagadnienia z przygotowaniem studentów do pracy dydaktycznej z młodzieżą w szkołach ponadpodstawowych, na kursach językowych w zróżnicowanych grupach wiekowych oraz dla dorosłych reprezentujących różne grupy zawodowe.
Przedmiot obowiązkowy dla studentów filologii germańskiej o profilu nauczycielskim. Warunkiem uczestnictwa jest zaliczenie wszystkich przedmiotów wchodzących w skład obranej specjalności na studiach pierwszego stopnia.
W ramach wykładów omawiane będą zagadnienia z teorii glottodydaktyki, będące kontynuacją materiału realizowanego na etapie studiów licencjackich, np.:
- język obcy jako przedmiot badań naukowych;
- hipotezy - teorie - modele bazujące na psychologii kognitywnej, behawioryzmie i wybranych teoriach lingwistycznych,
- współczesne teorie lingwistyczne vs. teorie nauczania / uczenia się języków L1 i L2,
- interakcje w nauczaniu języka obcego; zalecenia dydaktyczne: predyspozycje i wiek jako czynniki mających wpływ na przyswajanie języków.
Ćwiczenia poświęcone będą realizacji zadań w konkretnych sytuacjach nauczania z uwzględnieniem obowiązkowej praktyki dydaktycznej w szkole ponadpodstawowej. Główne punkty odniesienia to: analiza i profilaktyka błędów językowych, ocena i analiza podręczników do nauki języka oraz opracowywanie autorskich materiałów nauczania w oparciu o model dydaktyczny "Szenario" dla różnych grup zawodowych (np. opieka zdrowotna, balneologia, enologia, transport materiałów niebezpiecznych, logistyka etc.).
Wykład na rzecz kształcenia kompetencyjnego, kształtowanie myślenia analitycznego i syntetycznego, logicznego rozumowania, kreatywności, umiejętności rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji, pracy zespołowej, sprawnego komunikowania się w języku ojczystym i obcym. w trakcie ćwiczeń rozwijane będą umiejętności przekazywania wiedzy, ćwiczenia symulacyjne, instruktażowe, organizacyjne. Wykorzystany będzie również e-learning jak metoda kształcenia i samodoskonalenia.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena egzaminu pisemnego lub ustnego. Istnieje również możliwość zaliczenia egzaminu na podstawie opracowania i zaprezentowania autorskiego modelu "Szenario" dla określonej grupy zawodowej (15-20 stron wraz z materiałem dodatkowym i literaturą).
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w oparciu o aktywność na zajęciach, merytoryczność wypowiedzi ustnej / pisemnej, prezentacji wybranej lekcji przygotowanej w ramach praktyki dydaktycznej.
Kast, Bernd; Neuner, Gerhard (Hrsg., 1994): Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht.
Kleppin, Karin (2011): Fehler und Fehlerkorrektur. 9. Aufl.
Edmondson, Willis; House, Juliane (1992): Einüfhrung in die Sprachlehrforschung.
Wicke, E.Reiner (2009): Aktiv und kreativ lernen.
Tellmann, Udo; Müller-Trapet, Jutta; Jung, Matthias (2012): Berufs- und fachbezogenes Deutsch. Grundlagen un Materialienerstellung nach dem Konzept von IDIAL4P.
Ehnert, Rolf (Hrsg., 2005): Einführung in das Hochschulfach Deutsch als Fremdsprache. Band I und II.
Bischof, Monika; Kessling, Viola; Krechel, Rdiger (1998): Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit
Christopher Sion (Hrsg., 2004): 88 Unterrichtsrezepte. Deutsch als Fremdsprache.
Arbeitshefte aus der Studienreihe Fernstudienangebot: Fertigkeit Lesen, Fertigkeit Schreiben, Fertigkeit Sprechen, Phonetik u.a.
Fremdsprache Deutsch. Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts (Zeszyty tematyczne)
Wszystkie niedostępne w bibliotece materiały wymienione w spisie literatury będą udostępnione przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 13-05-2023 13:28)