SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka języka niemieckiego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka języka niemieckiego
Kod przedmiotu 05.1--FGD-DJN-S23
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • dr Tadeusz Zuchewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

 W ramach przedmiotu "Dydaktyka języka niemieckiego" realizowane są zagadnienia z przygotowaniem studentów do pracy dydaktycznej z młodzieżą w szkołach ponadpodstawowych, na kursach językowych w zróżnicowanych grupach wiekowych oraz dla dorosłych reprezentujących różne grupy zawodowe.

Wymagania wstępne

Przedmiot obowiązkowy dla studentów filologii germańskiej o profilu nauczycielskim. Warunkiem uczestnictwa jest zaliczenie wszystkich przedmiotów wchodzących w skład obranej specjalności na studiach pierwszego stopnia.

Zakres tematyczny

W ramach wykładów omawiane będą zagadnienia z teorii glottodydaktyki, będące kontynuacją materiału realizowanego na etapie studiów licencjackich, np.:

-  język obcy jako przedmiot badań naukowych;

- hipotezy - teorie - modele bazujące na psychologii kognitywnej, behawioryzmie i wybranych teoriach lingwistycznych,

- współczesne teorie lingwistyczne vs. teorie nauczania / uczenia się języków L1 i L2,

- interakcje w nauczaniu języka obcego; zalecenia dydaktyczne: predyspozycje i wiek jako czynniki mających wpływ na przyswajanie języków.

Ćwiczenia poświęcone będą realizacji zadań w  konkretnych sytuacjach nauczania z uwzględnieniem obowiązkowej praktyki dydaktycznej w szkole ponadpodstawowej. Główne punkty odniesienia to: analiza i profilaktyka błędów językowych, ocena i analiza podręczników do nauki języka oraz opracowywanie autorskich materiałów nauczania w oparciu o model dydaktyczny "Szenario" dla różnych grup zawodowych (np. opieka zdrowotna, balneologia, enologia, transport materiałów niebezpiecznych, logistyka etc.).

Metody kształcenia

Wykład na rzecz kształcenia kompetencyjnego, kształtowanie myślenia analitycznego i syntetycznego, logicznego rozumowania, kreatywności, umiejętności rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji, pracy zespołowej, sprawnego komunikowania się w języku ojczystym i obcym. w trakcie ćwiczeń rozwijane będą umiejętności przekazywania wiedzy, ćwiczenia symulacyjne, instruktażowe, organizacyjne. Wykorzystany będzie również e-learning jak metoda kształcenia i samodoskonalenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena egzaminu pisemnego lub ustnego. Istnieje również możliwość zaliczenia egzaminu na podstawie opracowania i zaprezentowania autorskiego modelu "Szenario" dla określonej grupy zawodowej (15-20 stron wraz z materiałem dodatkowym i literaturą).

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w oparciu o aktywność na zajęciach, merytoryczność wypowiedzi ustnej / pisemnej, prezentacji wybranej lekcji przygotowanej w ramach praktyki dydaktycznej.

Literatura podstawowa

Kast, Bernd; Neuner, Gerhard (Hrsg., 1994): Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht.

Kleppin, Karin (2011): Fehler und Fehlerkorrektur. 9. Aufl.

Edmondson, Willis; House, Juliane (1992): Einüfhrung in die Sprachlehrforschung.

Wicke, E.Reiner (2009):  Aktiv und kreativ lernen.

Tellmann, Udo; Müller-Trapet, Jutta; Jung, Matthias (2012): Berufs- und fachbezogenes Deutsch. Grundlagen un Materialienerstellung nach dem Konzept von IDIAL4P.

Ehnert, Rolf (Hrsg., 2005): Einführung in das Hochschulfach Deutsch als Fremdsprache. Band I und II.

Literatura uzupełniająca

Bischof, Monika; Kessling, Viola; Krechel, Rdiger (1998): Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit

Christopher Sion (Hrsg., 2004): 88 Unterrichtsrezepte. Deutsch als Fremdsprache.

Arbeitshefte aus der Studienreihe Fernstudienangebot: Fertigkeit Lesen, Fertigkeit Schreiben, Fertigkeit Sprechen, Phonetik u.a.

Fremdsprache Deutsch. Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts (Zeszyty tematyczne)

Uwagi

Wszystkie niedostępne w bibliotece materiały wymienione w spisie literatury będą udostępnione przez prowadzącego.


Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 13-05-2023 13:28)