SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia myśli socjologicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia myśli socjologicznej
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-HMS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Kinal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem jest zapoznanie studentów z panoramą kwestii społecznych poruszanych w myśli filozofów i socjologów od starożytności do początków XX wieku. 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

 

Wykład:

  1. Człowiek i społeczeństwo według filozofów starożytnych (Sokrates, Platon, Arystoteles).
  2. Średniowieczna myśl społeczna św Augustyna i św Tomasza z Akwinu
  3. Myśl społeczna w Renesansie - socjotechnika władzy wg Machiavellego
  4. Utopie Renesansu jako narzędzie krytyki społecznej (T. Morus, T. Campanella, F. Bacon)
  5. Nowożytne teorie prawa naturalnego (wg Hobbesa, Locke'a, Monteskiusza)
  6. Pozytywizm i powstanie socjologii - od fizyki społecznej Saint-Simone'a do socjologii Comte'a
  7. Konfliktowa wizja społeczeństwa według Marksa
  8. Socjologia rozumiejąca Maxa Webera
  9. Socjologizm  - fakty społeczne jako rzeczy wg E. Durkheima
  10. Społeczne aspekty psychologii w wydaniu Z. Freuda, V. Pareto i G. Le Bona
  11. Amerykańska socjologia opisowa (Szkoła Chicagowska, Middletown Lyndów, Yankee City Warnera)
  12. Funkcjonalizm w socjologii - od ujęcia makro (Parsons) do teorii średniego zasięgu (Merton)
  13. Pragmatyzm - Deweya koncepcja wychowania

Ćwiczenia:

  1. Starożytne poglądy na państwo (Platon, Arystoteles)
  2. Machiavelli i jego wizja władzy
  3. Poglądy Rousseau na społeczeństwo i wychowanie
  4. T. Hobbes – Społeczeństwo jako Lewiatan
  5. August Comte jako twórca socjologii
  6. Materializm historyczny Marksa i Engelsa.
  7. Max Weber i jego koncepcje
  8. Metodologiczne i teoretyczne dziedzictwo E. Durkheima
  9. G. Le Bon i G. Tarde – psychologia tłumu
  10. Miasto jako laboratorium wg Szkoły Chicagowskiej
  11. Wkład antropologii w socjologię – funkcjonalizm  B. Malinowskiego i A. Radcliffe-Browna
  12. Socjalizacja i źródła świadomości wg Ch. Cooleya i H. Meada
  13. Kulturalizm Floriana Znanieckiego

Metody kształcenia

Wykład:

Wykład konwencjonalny

Ćwiczenia:

Dyskusja, praca z tekstem

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład:

Egzamin: pisemny w formie pytań otwartych; zakres materiału: zgodnie z sylabusem przedstawionym w trakcie zajęć na początku semestru.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu: co najmniej 50% punktów.

Zasady uzyskania oceny z wykładu: ocena z wykładu jest oceną z egzaminu

Ćwiczenia

Praca pisemna: indywidualna na temat uzgodniony ze studentami na początku semestru.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: zgodność z tematem, poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu i właściwe stosowanie odwołań, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące pracy.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń: ocena z ćwiczeń jest oceną z pracy pisemnej.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

 

  1. Comte A., Metoda pozytywna w szesnastu wykładach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1961.
  2. Durkheim E., Zasady metody socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1986.
  3. Engels F., Położenie klasy robotniczej w Anglii, Wydawnictwo KiW, Warszawa 1952.
  4. Freud Z., Kultura jako źródło cierpień, Wydawnictwo KR, Warszawa 1994.
  5. Le Bon G., Psychologia tłumu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
  6. Machiavelli N., Książę ; Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Liwiusza, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław 1980.
  7. Marks K., Engels, F., "Manifest komunistyczny", Jirafa Roja, Warszawa 2011

Literatura uzupełniająca

 

  1. Gellner E., Uwodzicielski urok psychoanalizy, Wydawca Książka i Wiedza, Warszawa 1997.
  2. Hałas E. (red.), Teoria socjologiczna Floriana Znanieckiego a wyzwania XXI wieku, Wydawnictwo KUL, Lublin 1999.
  3. Kasprzyk L., Spencer., Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1967.
  4. Maneli M., Machiavelli, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1968.
  5. Pareto V., Uczucia i działania. Fragmenty socjologiczne Wydawnictwo Naukowe, PWN, Warszawa 1994.
  6. Skarga B., Comte, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1977.
  7. Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  8. Szczepański J., Socjologia. Rozwój problematyki i metod, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1969.
  9. Walicki A., Marksizm i skok do królestwa wolności. Dzieje komunistycznej utopii, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1996.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Artur Kinal (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 10:49)