Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami etycznymi dotyczącymi wykonywania zawodu socjologa i realizacji badań socjologicznych. Dodatkowym celem jest zapoznanie studenta z prawnymi aspektami ochrony danych osobowych i własności intelektualnej.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Socjolog: badacz, ekspert, nauczyciel. Role społeczne w etycznej perspektywie.
Etyka zawodu socjologa. Wytyczne kodeksowe krajowe (PTS) i zagraniczne (Kodeksy ISA i ESOMAR).
Realizacja badań w sposób jawny i w sposób ukryty i związane z tym dylematy.
Ustawa o ochronie danych osobowych, RODO.
Trudne przedsięwzięcia badawcze (tematy i tereny badań).
Problemy etyczne związane ze stosowaniem metod i technik badawczych w socjologii.
Prawne aspekty ochrony własności intelektualnej. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Metody kształcenia
Wykłady, prezentacje, dyskusje.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład
Kolokwium: w formie pytań testowych i otwartych zgodnie z sylabusem przedstawionym podczas zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium: co najmniej 50% punktów.
Zasady uzyskania oceny z wykładu: ocena z wykładu jest oceną z kolokwium.
Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z wykładu.
Literatura podstawowa
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, s. 511-536.
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001, s. 88-110.
Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2007, s. 280-327.
Ustawa z dnia 4 lutego1994 oprawie autorskim i prawach pokrewnych - aktualna wersja.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 o ochronie danych osobowych – aktualna wersja.
Literatura uzupełniająca
Chomczyński P., Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, Przegląd Socjologii Jakościowej tom II, nr 1, 2006. (tekst dostępny w Internecie).
Dyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Universitas, Kraków 1997.
Goćkowski J., Społeczne role uczonych jako sprawdzian ich ethosu. Studia Socjologiczne Nr 5/1988.
Gromkowska - Melosik A., Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium z socjopatologii edukacji, GWP, Gdańsk 2007, s. 9-61.
Kamiński M., Badacz w instytucji totalnej, Kultura i Społeczeństwo nr 1/1990 s. 247-250.
Mirowski S., Ustawa o ochronie danych osobowych, (w:) Sztabiński P.B., Mirowski S. (2005)
Problemy etyczne związane z pracą ankietera, (w:) Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński F. (red.) Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2005.
Miszewski K., Kiedy badacz jest tajnym agentem, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom III, nr 2. 2007, (tekst dostępny w Internecie) (pdf).
Sztabiński P.B., MIirowski S., Problemy etyczne związane z pracą ankietera, (w:) Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński F. (red.) Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2005.
Środa M. Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, Etyka nr 27. 1994, s. 167-169.
Tyszka E., Sondaż. Odbicie czy kreowanie rzeczywistości, Warmińsko– Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne, nr 2/2012 (pdf).
Uwagi
Brak
Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Lisowski (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 11:14)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.