SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Etyczne problemy zawodu socjologa i ochrona własności intelektualnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Etyczne problemy zawodu socjologa i ochrona własności intelektualnej
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP- EPZS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami etycznymi dotyczącymi wykonywania zawodu socjologa i realizacji badań socjologicznych. Dodatkowym celem jest zapoznanie studenta z prawnymi aspektami ochrony danych osobowych i własności intelektualnej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Socjolog: badacz, ekspert, nauczyciel. Role społeczne w etycznej perspektywie.
  2. Etyka zawodu socjologa. Wytyczne kodeksowe krajowe (PTS) i zagraniczne (Kodeksy ISA i ESOMAR).
  3. Realizacja badań w sposób jawny i w sposób ukryty i związane z tym dylematy.
  4. Ustawa o ochronie danych osobowych, RODO.
  5. Trudne przedsięwzięcia badawcze (tematy i tereny badań).
  6. Problemy etyczne związane ze stosowaniem metod i technik badawczych w socjologii.
  7. Prawne aspekty ochrony własności intelektualnej. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Metody kształcenia

Wykłady, prezentacje, dyskusje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

Kolokwium: w formie pytań testowych i otwartych zgodnie z sylabusem przedstawionym podczas zajęć na początku semestru.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium: co najmniej 50% punktów.

Zasady uzyskania oceny z wykładu: ocena z wykładu jest oceną z kolokwium.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, s. 511-536.
  2. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001, s. 88-110.
  3. Kodeks etyki socjologa: www.pts.org.pl
  4. Kodeks ESOMAR:  https://www.ptbrio.pl/files/Miedzynarodowy_Kodeks_Badan_Rynku_i_Badan_Spolecznych.pdf
  5. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2007, s. 280-327.
  6. Ustawa z dnia 4 lutego1994 oprawie autorskim i prawach pokrewnych - aktualna wersja.
  7. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 o ochronie danych osobowych – aktualna wersja.

Literatura uzupełniająca

  1. Chomczyński P., Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, Przegląd Socjologii Jakościowej tom II, nr 1, 2006. (tekst dostępny w Internecie).
  2. Dyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Universitas, Kraków 1997.
  3. Goćkowski J., Społeczne role uczonych jako sprawdzian ich ethosu. Studia Socjologiczne Nr 5/1988.
  4. Gromkowska - Melosik A., Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium z socjopatologii edukacji, GWP, Gdańsk 2007, s. 9-61.
  5. Kamiński M., Badacz w instytucji totalnej, Kultura i Społeczeństwo nr 1/1990 s. 247-250.
  6. Mirowski S., Ustawa o ochronie danych osobowych, (w:) Sztabiński P.B., Mirowski S. (2005)
  7. Problemy etyczne związane z pracą ankietera, (w:) Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński F. (red.) Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2005.
  8. Miszewski K., Kiedy badacz jest tajnym agentem, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom III, nr 2. 2007, (tekst dostępny w Internecie) (pdf).
  9. Sztabiński P.B., MIirowski S., Problemy etyczne związane z pracą ankietera, (w:) Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński F. (red.) Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2005.
  10. Środa M. Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, Etyka nr 27. 1994, s. 167-169.
  11. Tyszka E., Sondaż. Odbicie czy kreowanie rzeczywistości, Warmińsko– Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne, nr 2/2012 (pdf).

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Lisowski (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 11:14)