SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań społecznych |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SocP-MBS-S23 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi osiągnięciami metodologii nauk społecznych, zapoznanie z klasyfikacją nauk oraz z miejscem socjologii wśród innych nauk społecznych i empirycznych. Podczas wykładu przekazana zostanie wiedza na temat sposobu rozumowania i myślenia w oparciu o logiczne kanony rozumowania. Opisane zostaną uchybienia tekstu socjologicznego wynikające z niestosowania podstawowych kanonów logicznego myślenia. Studenci zapoznani zostaną ze sposobami uprawiania socjologii, metodami zdobywania wiedzy o społeczeństwie, jej naukowego opracowania i sposobów wyjaśniania. Studenci zapoznani zostaną z podstawowymi pojęciami i kategoriami naukowymi, z osobliwościami nauk społecznych a także ze składnikami języka naukowego i języka logiki. Zapoznani zostaną ze strukturą procesu badawczego, jego poszczególnymi etapy i zagrożeniami realizacji. Podczas wykładów przekazana zostanie wiedza przede wszystkim z zakresu metodologii opisowej i normatywnej, podczas ćwiczeń wiedza z zakresu metodologii badań empirycznych. Celem ćwiczeń jest praktyczne zastosowanie wiedzy teoretycznej. Studenci zapoznani zostaną z podstawami tworzenia procesu badawczego, od sformułowania problemu badawczego, celu badań poprzez wskazanie zmiennych zależnych i niezależnych, sformułowanie hipotez, dobór wskaźników aż do przygotowania modelu zależności empirycznych. Efektem ćwiczeń będzie przygotowanie pisemnej pracy grupowej -projektu procesu badawczego z zastosowaniem poznanych składników języka nauki i języka badań empirycznych.
Dobra znajomość języka polskiego (także gramatyki, składni), umiejętność formułowania myśli i uzasadniania własnych poglądów.
WYKŁADY
Metodologia opisowa i normatywna
ĆWICZENIA zakres tematyczny:
Metodologia badań empirycznych:
Wykład realizowany jest metodą wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Dyskusja, praca z tekstem, uczenie problemowe (problem-based learning), praca w grupach (przygotowanie pracy wieloautorskiej), praca terenowa - spacer eksploracyjny,
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Egzamin: pisemny w formie pytań otwartych i zamkniętych; zakres materiału: zgodnie z sylabusem przedstawionym w trakcie zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu: co najmniej 50% punktów
Zasady uzyskania oceny z wykładu: ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.
Ćwiczenia
Praca pisemna grupowa - projekt procesu badawczego na temat uzgodniony ze studentami w trakcie zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: przygotowanie pracy zgodnie z przekazanym wzorem zawierającym wszystkie elementy poprawnej pracy naukowej: uzasadnienie wybranego tematu (podanie źródeł), poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu i właściwe stosowanie przypisów i odwołań do literatury, właściwe stosowanie i opisywanie źródeł interenetowych (netografii), umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące pracy.
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń: ocena z ćwiczeń jest oceną z pracy pisemnej grupowej
Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest średnią ocen z wykładów i ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Anna Mielczarek-Żejmo (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 15:21)