SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne społeczeństwo polskie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne społeczeństwo polskie
Kod przedmiotu 14.2--SocP-WSP-S23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Justyna Nyćkowiak
  • dr Anna Mielczarek-Żejmo
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy i umiejętności umożliwiających krytyczną analizę zjawisk występujących we współczesnym społeczeństwie polskim.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Dyskurs publiczny we współczesnej Polsce.
  2. Jak rozmawiać o problemach społecznych?
  3. Polacy wobec mniejszości narodowych i etnicznych.
  4. Pozycja kobiet i mężczyzn w społeczeństwie polskim.
  5. Aktywność obywatelska współczesnej młodzieży
  6. Kapitał społeczny i samoorganizacja polskich społeczności lokalnych.
  7. Indywidualna jakość życia Polaków.
  8. Style życia w Polsce.
  9. Współczesne modele życia rodzinnego.
  10. Postawy ekologiczne Polaków.

Metody kształcenia

dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach, projekcje filmowe

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium

Zadania: realizowane w trakcie zajęć; zadania polegają na sformułowaniu krótkich tekstów, np. wstęp, podsumowanie, abstrakt, streszczenie, porównanie, apel, petycja, na zadany temat.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z zadań: zgodność z tematem, odpowiednia struktura, poprawność językowa.

Zasady uzyskania oceny z konwersatorium: ocena z konwersatorium jest średnią ocen za zadania.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Brzezińska I., Samoorganizacja i samopomoc jako warunki i skutki aktywności społeczności lokalnych, Polityka społeczna, nr specjalny, 2011 s. 10-14.
  2. Gąciarz B., Między deklaracjami równego traktowania a realiami wykluczenia. Polityka wobec niepełnosprawności jako przejaw dysfunkcji sfery publicznej, Studia Socjologiczne, nr 4, 2017, s. 95–118.
  3. Grodecki M., Odmiany polskiej tożsamości narodowej i ich konsekwencje dla postaw wobec mniejszości, Studia Socjologiczne,  4 (243) 2021, s. 33–58.
  4. Jakubowska U., Jakie szanse w wyborach prezydenckich mają kobiety? Badania eksperymentalne wśród młodzieży, Studia Socjologiczne, nr 2, 2010.
  5. Kiedy zaczyna się para? Zamieszkanie, ślub i inne wspólne decyzje – debata podsumowująca projekt badaczy i badaczek par, Moderatorka: M. Żadkowska Uczestniczki i uczestnicy: J. Jasińska, J. Mizielińska, F. Schmidt, A. Stasińska, Studia Socjologiczne, nr 3, 2018.
  6. Kolman R., Jakość życia na co dzień: o umiejętności kształtowania jakości swego życia, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 2002.
  7. Krzywosz-Rynkiewicz B.,  Aktywność obywatelska jako zadanie i wyzwanie rozwojowe – znaczenie okresu dzieciństwa i adolescencji, Psychologia Rozwojowa, t. 24, nr 3 2019, s. 9–20.
  8. Mazur Z., Organista N., Dziubiński Z., Konstruowanie kobiecości i męskości w sporcie na przykładzie języka sportowych przekazów prasowych w „Gazecie Wyborczej”, Studia Socjologiczne, nr 1, 2018, s. 195–218.
  9. Nowicka-Franczak M., Polska debata publiczna w dobie polaryzacji. Świadomość dyskursowa elit symbolicznych, Studia Socjologiczne, 4 (247) 2022, s. 99-128.

Literatura uzupełniająca

  1. Bernasiewicz M., Yuppie oraz squatter: globalne style życia w lokalnych środowiskach wychowawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013. 
  2. Czapiński J., Panek T. (red.) Diagnoza społeczna 2013 : warunki i jakość życia Polaków : raport , Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich : Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2014.
  3. Giza A., Sikorska M.,Współczesne społeczeństwo polskie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
  4. Gospodarka przestrzenna XXI wieku : jakość życia w przestrzeni zurbanizowanej / redaktorzy tematyczni Alicja Zakrzewska-Półtorak, Piotr Hajduga, Małgorzata Rogowska. - Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2018.
  5. Masik T., Wpływ polityki lokalnej na warunki i jakość życia: przykład strefy suburbanizacji Trójmiasta, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.
  6. Piekara A., Kultura i jakość administracji publicznej a jakość życia: podstawowe problemy i uwarunkowania w Polsce współczesnej, Wyższa Szkoła Handlowa, Warszawa, Radom 2011.
  7. Zawiślak A., Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, Difin, Warszawa 2011.
  8. Zboina B., Jakość życia osób starszych, Ostrowiec Św : Stowarzyszenie "Nauka Edukacja Rozwój", Ostrowiec Świętokrzyski 2008. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Mielczarek-Żejmo (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 11:59)