Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy i umiejętności umożliwiających krytyczną analizę zjawisk występujących we współczesnym społeczeństwie polskim.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Dyskurs publiczny we współczesnej Polsce.
Jak rozmawiać o problemach społecznych?
Polacy wobec mniejszości narodowych i etnicznych.
Pozycja kobiet i mężczyzn w społeczeństwie polskim.
Aktywność obywatelska współczesnej młodzieży
Kapitał społeczny i samoorganizacja polskich społeczności lokalnych.
Indywidualna jakość życia Polaków.
Style życia w Polsce.
Współczesne modele życia rodzinnego.
Postawy ekologiczne Polaków.
Metody kształcenia
dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach, projekcje filmowe
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatorium
Zadania: realizowane w trakcie zajęć; zadania polegają na sformułowaniu krótkich tekstów, np. wstęp, podsumowanie, abstrakt, streszczenie, porównanie, apel, petycja, na zadany temat.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z zadań: zgodność z tematem, odpowiednia struktura, poprawność językowa.
Zasady uzyskania oceny z konwersatorium: ocena z konwersatorium jest średnią ocen za zadania.
Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.
Literatura podstawowa
Brzezińska I., Samoorganizacja i samopomoc jako warunki i skutki aktywności społeczności lokalnych, Polityka społeczna, nr specjalny, 2011 s. 10-14.
Gąciarz B., Między deklaracjami równego traktowania a realiami wykluczenia. Polityka wobec niepełnosprawności jako przejaw dysfunkcji sfery publicznej, Studia Socjologiczne, nr 4, 2017, s. 95–118.
Grodecki M., Odmiany polskiej tożsamości narodowej i ich konsekwencje dla postaw wobec mniejszości, Studia Socjologiczne, 4 (243) 2021, s. 33–58.
Jakubowska U., Jakie szanse w wyborach prezydenckich mają kobiety? Badania eksperymentalne wśród młodzieży, Studia Socjologiczne, nr 2, 2010.
Kiedy zaczyna się para? Zamieszkanie, ślub i inne wspólne decyzje – debata podsumowująca projekt badaczy i badaczek par, Moderatorka: M. Żadkowska Uczestniczki i uczestnicy: J. Jasińska, J. Mizielińska, F. Schmidt, A. Stasińska, Studia Socjologiczne, nr 3, 2018.
Kolman R., Jakość życia na co dzień: o umiejętności kształtowania jakości swego życia, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 2002.
Krzywosz-Rynkiewicz B., Aktywność obywatelska jako zadanie i wyzwanie rozwojowe – znaczenie okresu dzieciństwa i adolescencji, Psychologia Rozwojowa, t. 24, nr 3 2019, s. 9–20.
Mazur Z., Organista N., Dziubiński Z., Konstruowanie kobiecości i męskości w sporcie na przykładzie języka sportowych przekazów prasowych w „Gazecie Wyborczej”, Studia Socjologiczne, nr 1, 2018, s. 195–218.
Nowicka-Franczak M., Polska debata publiczna w dobie polaryzacji. Świadomość dyskursowa elit symbolicznych, Studia Socjologiczne, 4 (247) 2022, s. 99-128.
Literatura uzupełniająca
Bernasiewicz M., Yuppie oraz squatter: globalne style życia w lokalnych środowiskach wychowawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013.
Czapiński J., Panek T. (red.) Diagnoza społeczna 2013 : warunki i jakość życia Polaków : raport , Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich : Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2014.
Giza A., Sikorska M.,Współczesne społeczeństwo polskie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Gospodarka przestrzenna XXI wieku : jakość życia w przestrzeni zurbanizowanej / redaktorzy tematyczni Alicja Zakrzewska-Półtorak, Piotr Hajduga, Małgorzata Rogowska. - Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2018.
Masik T., Wpływ polityki lokalnej na warunki i jakość życia: przykład strefy suburbanizacji Trójmiasta, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.
Piekara A., Kultura i jakość administracji publicznej a jakość życia: podstawowe problemy i uwarunkowania w Polsce współczesnej, Wyższa Szkoła Handlowa, Warszawa, Radom 2011.
Zawiślak A., Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, Difin, Warszawa 2011.
Zboina B., Jakość życia osób starszych, Ostrowiec Św : Stowarzyszenie "Nauka Edukacja Rozwój", Ostrowiec Świętokrzyski 2008.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anna Mielczarek-Żejmo (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 11:59)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.