Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami socjologii ekonomicznej. Celem dodatkowym jest przygotowanie studentów do rozpoznawania i analizowania procesów społecznych we współczesnych systemach gospodarczych.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Koncepcje człowieka w gospodarce (perspektywy teoretyczne)
Systemy gospodarcze
Rozwój społeczno-gospodarczy. Czynniki i bariery
Rynek jako regulator procesów gospodarczych
Główni aktorzy sfery ekonomicznej. Państwo w gospodarce. Pracobiorcy i pracodawcy.
Przedsiębiorstwo
Kultura organizacyjna i etyka pracy
Procesy ekonomiczne w społeczeństwie sieci. Przedsiębiorstwo sieci
Zachowania konsumentów - współczesne trendy
Sprawiedliwość socjalna. Znaczenie ekonomii solidarnej
Metody kształcenia
Do metod kształcenia wykorzystywanych w trakcie kursu należy praca z książką, dyskusja wielokrotna, metoda przypadków, praca w grupie, gra symulacyjna, metoda problemowa.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunki zaliczenia ćwiczeń
Kolokwium: w formie testu; zakres materiału: zgodnie z sylabusem przedstawionym podczas zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium: co najmniej 50% punktów.
Warunki uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Gardawski J., Gilejko L., Siewierski J., Towalski R., Socjologia gospodarki, Wydawnictwo „Dyfin”, Warszawa 2008.
Gilejko L., Społeczeństwo a gospodarka, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2005.
Kochanowicz J., Marody M., Kultura i gospodarka, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.
Morawski W., Socjologia ekonomiczna. Problemy. Teoria. Empiria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Rudnicki L., Zachowania konsumentów na rynku, Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca
Bell D., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Berger P., Rewolucja Kapitalistyczna. Pięćdziesiąt tez o dobrobycie, równości i wolności, Oficyna Naukowa, Warszawa 1995.
Czwarno M., Homo oeconomicus kontra Homo sociologicus, czyli dlaczego ekonomiści nie lubią socjologów, a socjologowie nie przepadają za ekonomistami, w: Studia Socjologiczne nr 3/2003 (170).
Gąciarz B., Pańków W., Dialog społeczny po polsku. Fikcja czy szansa, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2001.
Harrison L.E., Huntington S. (red.), Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań-Kraków 2004.
Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
Kaczmarczyk M., Wstęp do socjologicznej teorii własności, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008.
Krzysztofek K., Szczepański M.S., Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.
Landes D., Bogactwo i nędza narodów. Dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy, Warszawskie Wydawnictwo Literackie „Muza”, Warszawa 2008.
Milian L., Wprowadzenie do socjologii przemysłu, Wydawnictwo PC, Częstochowa 1996.
Morawski W., Zmiana instytucjonalna. Społeczeństwo. Gospodarka. Polityka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Szklarczyk D., Reprezentacja interesów na polskim rynku pracy, w: Studia Socjologiczne nr 4/2012 (207), s. 41-64.
Weber M., Gospodarka i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anna Mielczarek-Żejmo (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 17:22)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.