Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z socjologią młodzieży jako jedną z dyscyplin szczegółowych w obrębie socjologii. Studenci zapoznani zostaną z różnymi koncepcjami i teoriami młodzieży w tym min. antropologiczno-kulturową koncepcją M. Mead, neopsychoanalityczną koncepcją E. Eriksona, koncepcją pokoleniową K. Mannheima a także ze współczesnymi koncepcjami młodzieży min. J. Wertensteina-Żuławskiego, K. Szafraniec, M. Zielińskiej, K. Koseły. Przedstawione zostaną przemiany pokoleniowe młodzieży w kontekście ciągłości i zmiany kulturowej. Omawiane będą uwarunkowania zmian systemów aksjo-normatywnych kolejnych kohort młodzieży w Polsce w kontekście pragmatyzacji świadomości. Podczas wykładu przedstawiane wyniki badań socjologicznych nad młodzieżą, w tym wyniki badań własnych. Studenci zapoznani zostaną z różnymi obszarami funkcjonowania współczesnej młodzieży w społeczeństwie wielości ryzyk. Ponadto celem wykładu będzie przekazanie wiedzy na temat problemów społecznych współczesnej młodzieży: dostępu do edukacji, udziału w kulturze, podziałów społecznych, bezrobocia wśród młodzieży, agresji i przemocy, uzależnień i problemów zdrowotnych, roli mediów społecznościowych w życiu młodzieży, kwestii zagrożeń cywilizacyjnych itp.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Socjologia młodzieży jako dyscyplina szczegółowa w obrębie socjologii; przedmiot badań, metody badawcze, zakres badań, problematyka badawcza
Młodość jako faza życia, wchodzenie w dorosłość i markery dorosłości. Problemy psycho-rozwojowe w okresie tranzycji do dorosłości. Zagrożenia wieku dorastania
Antropologiczno-kulturowa koncepcja Margaret Mead i jej możliwości eksplanacyjne w badaniach współczesnej młodzieży
Neopsychoanalityczna koncepcja Erika Eriksona i jej wkład do badań współczesnej młodzieży
Pokoleniowa koncepcja Karla Mannheima i jej wpływ na współczesną socjologię młodzieży
Zmiany systemów aksjo-normatywnych w kolejnych pokoleniach młodzieży
Kwestie tożsamości współczesnej młodzieży – kim są , kim chcą być, kim będą? Orientacje życiowe i konteksty socjalizacyjne
Młodzież wobec zmian edukacyjnych. Szkoła jako środowisko socjalizacyjne. Aspiracje i plany życiowe współczesnej młodzieży
Młodzież i rodzina – ciągłość i zmiana
Młodzież i państwo – oczekiwania i rozczarowania
Młodzież i religia – Kościół jako agenda socjalizacyjna
Grupy rówieśnicze, paczki, grupy społecznościowe w Internecie (e-młodzież), gangi ich rola w życiu młodych ludzi
Młodzież wobec problemów i zagrożeń współczesnego świata: zagrożenia ekologiczne, wojny, kryzysy i konflikty polityczne itp. Podziały i nierówności społeczne w przestrzeni życia młodzieży
Uzależnienia wśród młodzieży – uwarunkowania i konsekwencje. E-uzależnienia jako szczególny rodzaj uzależnień
Agresja i przemoc wśród młodzieży – stare i nowe oblicza
Mead M. (1978), Kultura i tożsamość. Studium dyskursu międzypokoleniowego. Warszawa, PWN
Szafraniec K. (2011), Młodzi 2011, wyd. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa
Szafraniec K. (red.), (2019), Młodzi 2018. Cywilizacyjne wyzwania. Edukacyjne konieczności, A PROPOS, Warszawa
Szafraniec K., Domalewski J., Wasielewski K., Szymborski P., Wernerowicz M. (2017), Zmiana warty. Młode pokolenia a transformacje we wschodniej Europie i Azji, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa
Zielińska M. (2010), Przynależność pokoleniowa jako explanandum zmian mentalności społecznej w okresie przeobrażeń systemowych
Zielińska M. (2020), Gotowi na dorosłość? Projekty życiowe i zasoby społeczne pokolenia 2.0, Wyd. IFiS PAN, Warszawa
Literatura uzupełniająca
Ignatczyk W . (2002), System wartości rodzinnych młodzieży polskiej końca XX wieku. Akademia Ekonomiczna. Centrum Badań nad Rodziną. Poznań 2002
Szafraniec K. (2010), Młode pokolenie a nowy ustrój, IRWiR PAN, Warszawa
Wertenstein –Żuławski (1993), Młodzież polska - fenomen nieobecności, [w:] J. Kośmider, A . Tyszkiewicz (red.), Dzieci swojego czasu. Młodzież polska i francuska. Wydawnictwo : Agencja Wulkan, Warszawa 1993, s. 7-8
Wrzesień W . (2005), Europejscy poszukiwacze i specyfika ich relacji międzypokoleniowych, [w:] W.Wrzesień , A.Żurek, I.Przybył, (red .), Rodzice i ich dzieci w tańcu pokoleń. Wydawnictwo Naukowe U A M , Poznań 2005, s. 122 -172
Szlendak T. (1998), Technomania. Cyberplemię w zwierciadle socjologii, GRAFFITI BC, Toruń
Uwagi
Podczas wykładu wykorzystywane będą aktualne raporty CBOS dotyczące różnych obszarów życia i aktywności młodzieży
Zmodyfikowane przez dr Justyna Nyćkowiak (ostatnia modyfikacja: 26-04-2023 13:49)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.