Celem nauczania jest zdobycie wiedzy dotyczącej podstawowych pojęć i kategorii socjologii zdrowia i choroby, oraz socjologii medycyny; zapoznanie się z socjologicznymi teoriami zdrowia i choroby, w tym z teorią wieloprzyczynowości choroby oraz akceptacji pojęcia choroby funkcjonalnej, tzn. choroby bez uchwytnego tła organicznego. Celem jest ponadto poznanie zachowań związanych ze zdrowiem i chorobą jako ważnego elementu wiedzy o społeczeństwie i determinanty jakości życia. Celem zajęć jest kształtowanie świadomości studentów w zakresie humanizacji medycyny.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Podstawowe pojęcia i kategorie socjologii zdrowia i choroby
Społeczno-środowiskowe i kulturowe uwarunkowania stanu zdrowia, choroby i jakości życia: globalizacja problemów zdrowotnych, nierówności społeczne w dostępie do instytucji służby zdrowia i osiągnięć medycyny.
Lekarz jako zawód społecznego zaufania.
Doktor Google w socjologicznym lustrze.
Metody badań w socjologii zdrowia. Rodzaje technik badawczych wykorzystywanych w opiece zdrowotnej.
Medykalizacja życia społecznego jako wyzwanie XXI wieku
Pandemia wywołana COVID -19 i jej społeczne konsekwencje
Społeczne rozumienie niepełnosprawności. Postawy wobec osób niepełnosprawnych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład
Kolokwium: pisemne, w formie testu
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium: warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie 50% punktów z testu
Zasady uzyskania oceny z wykładu: ocena z wykładu jest oceną z przedmiotu
Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z wykładu.
Literatura podstawowa
Ostrowska A., Skrzypek M. (red.), (2015), Socjologia medycyny w Polsce z perspektywy półwiecza: nurty badawcze, najważniejsze osiągnięcia, perspektywy rozwoju. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2015, ss. 422.
Piątkowski W., Titkow A. (red.) (2002), W stronę socjologii zdrowia, Wyd. UMCS, Lublin.
Literatura uzupełniająca
Skrzypek M. (red.) (2013) Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę. Lublin, Wyd. KUL ss.338.
Syrek E. (2008), Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze. Wyd. UŚL, Katowice.
Tobiasz-Adamaczyk B.: (2000), Wybrane elementy socjologii zdrowia. Wyd. UJ, Kraków.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 18:15)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.