SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia szczegółowa 1: socjologia zdrowia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia szczegółowa 1: socjologia zdrowia
Kod przedmiotu 14.2--SocP-SS:SZ-S23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Maria Zielińska, prof. UZ
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem nauczania jest zdobycie wiedzy dotyczącej podstawowych pojęć i kategorii socjologii zdrowia i choroby, oraz socjologii medycyny; zapoznanie się z socjologicznymi teoriami zdrowia i choroby, w tym z teorią wieloprzyczynowości choroby oraz akceptacji pojęcia cho­roby funkcjonalnej, tzn. choroby bez uchwytnego tła organicz­nego. Celem jest ponadto poznanie zachowań związanych ze zdrowiem i chorobą jako ważnego elementu wiedzy o społeczeństwie i determinanty jakości życia. Celem zajęć  jest kształtowanie świadomości studentów w zakresie humanizacji medycyny. 

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Podstawowe pojęcia i kategorie socjologii zdrowia i choroby
  2. Społeczno-kulturowe uwarunkowania zachowań zdrowotnych
  3. Społeczno-środowiskowe i kulturowe uwarunkowania stanu zdrowia, choroby i jakości życia: globalizacja problemów zdrowotnych, nierówności społeczne w dostępie do instytucji  służby zdrowia i osiągnięć medycyny.
  4. Lekarz jako zawód społecznego zaufania. 
  5. Doktor Google w socjologicznym lustrze. 
  6. Metody badań w socjologii zdrowia. Rodzaje technik badawczych wykorzystywanych w opiece zdrowotnej.
  7. Medykalizacja życia społecznego jako wyzwanie XXI wieku
  8. Pandemia wywołana COVID -19  i jej społeczne konsekwencje
  9. Społeczne rozumienie niepełnosprawności. Postawy wobec osób niepełnosprawnych.
  10. Dylematy społeczne związane ze zdrowiem

Metody kształcenia

wykład tradycyjny, dyskusja, prezentacja multimedialna, wykład problemowy

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

Kolokwium: pisemne, w formie testu

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium: warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie 50% punktów z testu

Zasady uzyskania oceny z wykładu: ocena z wykładu jest oceną z przedmiotu

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Ostrowska  A., Skrzypek M. (red.), (2015), Socjologia medycyny w Polsce z perspektywy półwiecza: nurty badawcze, najważniejsze osiągnięcia, perspektywy rozwoju. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2015, ss. 422.
  2. Piątkowski W., Titkow A. (red.) (2002),  W stronę socjologii zdrowia, Wyd. UMCS, Lublin.

Literatura uzupełniająca

  1. Skrzypek M. (red.) (2013) Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę. Lublin, Wyd. KUL ss.338.
  2. Syrek E. (2008), Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze. Wyd. UŚL, Katowice.
  3. Tobiasz-Adamaczyk B.: (2000), Wybrane elementy socjologii zdrowia. Wyd. UJ, Kraków.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 18:15)