SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody badań ilościowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody badań ilościowych
Kod przedmiotu 14.2--SocP-MBI-S23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
  • dr Justyna Nyćkowiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem wykładów jest: zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu metod ilościowych, wskazanie wad i zalet poszczególnych metod badawczych stosowanych w socjologii, przekazanie wiedzy o warunkach stosowania określonych metod ilościowych. Celem jest przyswojenie przez studentów wiedzy o takich metodach i technikach, jak: badania ankietowe, wywiady kwestionariuszowe, badania panelowe, badania porównawcze; poznanie zasad tworzenia narzędzi badawczych, stosowania procedur terenowych i kontroli pracy terenowej.

Celem ćwiczeń jest: kształtowanie umiejętności prowadzenia badań ilościowych, począwszy od formułowania problematyki badawczej, doboru odpowiednich technik prowadzenia badań, konstruowania narzędzi pomiaru, przygotowania próby badawczej, zaplanowania procedur realizacji badania w terenie. 

 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

 

Wykłady:

  1. Charakterystyka badań ilościowych na tle innych badań społecznych.
  2. Typy badań ilościowych – przekrojowe, podłużne, panelowe, porównawcze.
  3. Techniki badań ilościowych:
    • ankiety (audytoryjne, rozdawane, CAWI, CASI);
    • wywiady kwestionariuszowe (PAPI, CAPI, CATI).
  4. Kwestionariusz jako podstawowe narzędzie badań ilościowych – struktura i zasady konstruowania kwestionariuszy, formy graficzne kwestionariuszy.
  5. Rodzaje pytań kwestionariuszowych, zasady formułowania pytań kwestionariuszowych, błędy pytań kwestionariuszowych.
  6. Harmonogram i kosztorys badania.
  7. Instrukcje, formularze kontaktowe, karty do pytań i inne materiały pomocnicze.
  8. Procedury terenowe badań ilościowych – przykład Europejskiego Sondażu Społecznego.
  9. Zasady realizacji badań ilościowych w terenie - przygotowanie zespołu do fazy terenowej projektu.
  10. Procedury kontroli terenowej i nieterenowej

Laboratoria:

  1. Zasady konstrukcji kwestionariuszy (struktura tematyczna, logiczna, psychologiczna).
  2. Pytania kwestionariuszowe - formułowanie różnych typów pytań kwestionariuszowych (otwarte, zamknięte, półotwarte, tabelaryczne, skale, dyferencjał semantyczny, szeregowanie alternatyw).
  3. Wady pytań kwestionariuszowych (wady strukturalne, wady niedostosowania, pytania trudne i drażliwe, pytania sugerujące).
  4. Jak działa kwestionariusz - forma pytania i jego umiejscowienie w kwestionariuszu jako źródło zmienności odpowiedzi ankietowych.
  5. Zasady przygotowania prób do badań ilościowych (próby losowe, kwotowe, dobór random route z wykorzystaniem siatki Kisha, itp.)
  6. Zasady prowadzenia wywiadu kwestionariuszowego (aranżacja, odczytywanie pytań, zapisywanie odpowiedzi, motywowanie respondentów).
  7. Zasady przygotowania materiałów pomocniczych do realizacji badań ilościowych (instrukcje, karty do pytań, karty realizacji badania)
  8. Społeczne uwarunkowania sytuacji wywiadu kwestionariuszowego (wpływ i efekt ankieterski, wpływ osób trzecich, odpowiedzi trudno powiedzieć, odmowy udzielenia wywiadu).
  9. Program Kontroli Jakości Pracy Ankieterów PKJPA.
  10. Badania pilotażowe.

 

Metody kształcenia

Wykład:

Wykład konwencjonalny, prezentacja.

Laboratoria:

Praca z tekstem, praca z dokumentami źródłowymi (kwestionariuszami), praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, ćwiczenie umiejętności konstruowania narzędzi badawczych i prób badawczych. 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

Egzamin: pisemny w formie pytań testowych i otwartych; zakres materiału: zgodnie z sylabusem przedstawionym w trakcie zajęć na początku semestru.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu: co najmniej 50% punktów.

Zasady uzyskania oceny z wykładu: ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.

Laboratorium

Zadania: realizowane w trakcie zajęć zadania polegają na przygotowaniu różnych elementów narzędzi badawczych (między innymi pytań kwestionariuszowych, kwestionariuszy, instrukcji, harmonogramu, innych materiałów pomocniczych, prób do badań ilościowych).

Zasady uzyskania pozytywnej oceny za zadania: zgodność z tematem, poprawność zastosowania reguł i zasad tworzenia narzędzi i prób badawczych, odpowiednia struktura, poprawność językowa.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z zadań: ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen za zadania realizowane w trakcie zajęć.

Zasady uzyskania oceny z laboratorium: ocena z laboratorium jest oceną z zadań.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest średnią ocen z wykładów i laboratorium.

Literatura podstawowa

  1. Babbie E., (2003), Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa.
  2. Oppenheim. A.N., (2004), Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań.
  3. Szreder M., (2004), Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa.
  4. Lutyński J. (2000), Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia. Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
  5. M. Malikowski, M. Niezgoda, (red.), (1997), Badania empiryczne w socjologii, tom 2, Tyczyn.
  6. Lutyńska K., (1993) Surveye w Polsce. Spojrzenie socjologiczno – antropologiczne, IFiS PAN, Warszawa.
  7. Frankfort - Nachmias Ch.,  Nachmias D. (2001), Metody badawcze w socjologii, Zysk i S-ka, Poznań.
  8. Gruszczyński L. A., (1999), Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  9. Sułek A., (2001), Sondaż polski, IFiS PAN, Warszawa.
  10. Sztabiński P.B., Sztabiński F., Sawiński Z. [red.], (2005), Fieldwork jest sztuką, IFiS PAN, Warszawa.
  11. Becker H. S., (2018), Triki badawcze w socjologii. Jak w pełni wykorzystać potencjał badań społecznych. PWN, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

  1. Lutostański M. J., Łebkowska A., Protasiuk M. (red.), (2021), Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta? PWN Warszawa
  2. Churchill G.A. (2002), Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, PWN Warszawa
  3. Sułek A., (2002), Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa.
  4. Sztabiński P. B., Ankieterzy i ich respondenci. Od kogo zależą wyniki badań ankietowych, IFiS PAN, Warszawa.
  5. Strona internetowa webankieta (www.webankieta.pl)

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Lisowski (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 22:42)