Intencją prowadzącego jest przekazanie studentom wiedzy na temat zasad funkcjonowania instytucji i organizacji. Dodatkowym celem jest przygotowanie studentów do diagnozowania sprawności organizacji formalnych oraz projektowania zmian organizacyjnych.
Wymagania wstępne
-
Zakres tematyczny
Wykład:
Organizacje. Elementy składowe, podstawowe procesy, więzi, struktury organizacyjne
Systemy organizacyjne – ujęcia teoretyczne (perspektywy instytucjonalna, świadomościowa)
Władza w organizacji. Style kierowania, style zarządzania kadrami
Systemy motywacyjne, teorie motywacji, style motywowania, systemy sankcji
Komunikacja w organizacji, skuteczność procesów komunikacyjnych
Kultura organizacyjna
Ćwiczenia:
Zakład pracy jako przykład funkcjonowania organizacji społecznych
Klimat organizacyjny i jego analiza, system ocen pracowniczych
Zróżnicowanie systemu organizacyjnego: instytucje życia publicznego, instytucje totalne, instytucje dobroczynne
Organizacje sektora non-profit i sposoby ich funkcjonowania
Małe i średnie przedsiębiorstwa
Metody diagnozowania organizacji i wprowadzania zmian organizacyjnych
Metody kształcenia
Wykład problemowy, dyskusja, metoda tekstu przewodniego, metoda projektu, praca z materiałem źródłowym.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład
Kolokwium: w formie testu; zakres materiału: zgodnie z sylabusem przedstawionym podczas zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium: co najmniej 50% punktów.
Zasady uzyskania oceny z wykładu: ocena z wykładu jest oceną z kolokwium.
Ćwiczenia
Praca pisemna: indywidualna na temat uzgodniony ze studentami w trakcie zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: zgodność z tematem, poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu i właściwe stosowanie odwołań, prezentacja ustaleń pracy podczas zajęć, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące pracy.
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń: ocena z ćwiczeń jest oceną z pracy pisemnej.
Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest średnią ocen z wykładów i ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Białas T. (red.), Dylematy i wyzwania współczesnego zarządzania organizacjami publicznymi, Wydawnictwo WSAiB im E. Kwiatkowskiego, Gdynia 2007.
Castels M., Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Doh J., Jaziji M., Organizacje pozarządowe a korporacje, wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2019.
Gitling M., Człowiek w organizacji, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013.
Goffman E., Instytucja totalna, [w:] Elementy teorii socjologicznych: materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej, wybór W. Derczyński, A. Jasińska-kania, J. Szacki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1975.
Gryffin E., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo PWE, Warszawa 1998.
Jaczynowski L., Kierowanie w organizacjach społecznych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu i Administracji, Warszawa 2000.
Jasińska-Kania A., Neoinstytucjonalizm, [ w:] Współczesne teorie socjologiczne, wybór i opracowanie, (red.) A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Latusek-Jurczak D., Olejniczak T., Teoria organizacji, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2018.
Sobka M., Zmiany organizacyjne w teorii i praktyce, Lublin 2014.
Literatura uzupełniająca
Gelderblom D., Graaff J., Social Institutions (Introductions to Sociology), 2004.
Godwyn M. E., Gittell J. H., Sociology of Organizations: Structures and Relationships, 2011.
Handel M. J., The Sociology of Organizations: Classic, Contemporary, and Critical Readings, SAGE, 2003.
Uwagi
-
Zmodyfikowane przez dr Joanna Frątczak-Müller (ostatnia modyfikacja: 13-04-2023 23:08)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.