Głównym celem jest uzyskanie przez studentów studentów wiedzy o podstawowych pojęciach i teoriach z zakresu makrostruktur społecznych. Dodatkowym celem jest przygotowanie studentów do rozpoznawania i analizowania współczesnych zjawisk i procesów dotyczących struktury społecznej i jej przemian, stratyfikacji społecznej oraz ruchliwości społecznej.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Zakres tematyczny Wykładu:
Pojecie struktury społecznej. Wymiary struktury społecznej.
Teoria klas społecznych Karola Marksa
Neomarksowskie koncepcje struktury klasowej
Teoria struktury społecznej Maxa Webera
Post-weberowskie koncepcje struktury społecznej
Klasa średnia – pojęcie, koncepcje. Klasa średnia w Polsce
Zakres tematyczny Ćwiczeń:
Stratyfikacja społeczna. Systemy stratyfikacyjne.
Stratyfikacja społeczna we współczesnej Polsce
„Śmierć klas” – przesłanki i krytyka koncepcji
Schematy analizy struktury społecznej
Ruchliwość społeczna. "Otwartość" struktury społecznej we współczesnej Polsce
Nierówności społeczne i undeclass
Inteligencja
Naród i grupy etniczne. Zróżnicowanie etniczne Polski
Państwo jako przykład makrostruktury
Procesy integracji europejskiej
Metody kształcenia
Student zdobywa wiedzę oraz umiejętności z zakresu makrostruktur społecznych poprzez realizację następujących metod kształcenia:
treści wykładów: wykład konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny;
treści ćwiczeń: praca z książką, analiza tekstów źródłowych, praca grupowa, dyskusja wielokrotna, analiza przypadku, praca z materiałami multimedialnymi, spacer studyjny, wizyta studyjna, metody warsztatowe, metody problemowe.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład
Egzamin: pisemny w formie testu; zakres materiału: zgodnie z sylabusem przedstawionym w trakcie zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu: co najmniej 50% punktów.
Zasady uzyskania oceny z wykładu: ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.
Ćwiczenia
Zadania: realizowane w trakcie zajęć; w szczególności: analiza przypadku, analiza danych zastanych, porównanie, udział w debacie, opracowanie schematu zjawiska lub procesu społęcznego i in.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny za zadania: zgodność z tematem, poprawność analizy, poprawność stosowania źródeł, odwołań do literatury, poprawność językowa.
Referat: na temat uzgodniony na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny za referat: zgodność z tematem, poprawność analizy, wskazanie źródeł, właściwe stosowanie odwołań, poprawność językowa.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z ćwiczeń: uzyskanie pozytywnej średniej oceny za zadania oraz pozytywnej oceny za referat. Ocena z ćwiczeń jest średnią ocen za zadania i referat.
Warunki uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest średnią ocen z wykładu i ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Cebula M., Społeczne uwarunkowania gustów i praktyk konsumpcyjnych. Zbieżność pozycji społecznych i stylów życia czy autonomizacja kultury?, s. 97–125 Studia Socjologiczne, 2/2013.
Domański H., Artur Pokropek i Tomasz Żółtak: Empiryczny test hipotezy o słabnącej krystalizacji systemów partyjnych, „Studia Socjologiczne” 2/2013.
Domański H., Struktura społeczna w Polsce, Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.
Grotowska-Leder J., Fenomen wielkomiejskiej biedy: od epizodu do underclass, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2002, rozdz. 2, s. 35-56.
Kindler M., A. Górny, E. Jaźwińska, Między nami? Więzi i kontakty społeczne z Polakami w życiu codziennym osób z Ukrainy w Warszawie i okolicach, Studia Socjologiczne, nr 1/2022, s. 105–136.
Kulas P., Idea państwa w świadomości młodych inteligenckich elit, Studia Socjologiczne, nr 1/2018, s. 65–98.
Leszkowicz-Baczyński J., Klasa średnia w Polsce? Sytuacja pracy, mentalność, wartości, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2007.
Nikitorowicz J., Grupy etniczne w wielokulturowym świecie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010, s. 261-272.
Ossowski S., Z zagadnień struktury społecznej, Warszawa 1968, rozdz. Dychotomiczne wizje struktury klasowej; rozdz. Schemat gradacji, rozdz. Koncepcje funkcjonalne.
Słomczyński K. M., Janicka K., Dychotomie w strukturze klasowej: o efekcie świętego Mateusza i pogłębiających się nierównościach społecznych, [w:] Co nas łączy, co nas dzieli? red. J. Mucha, E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zielińska, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2018.
Sorokin P., Ruchliwość społeczna, Wydawnictwo Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca
Chojnowski M., H. Palska, O wielopostaciowości pojęcia „inteligencja”, w: Inteligencja w Polsce: specjaliści, twórcy, klerkowie, klasa średnia?, red. H. Domański, Wydawnictwo Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
Hamilton M, Hirszowicz M., Systemy stratyfikacji, w: Klasy i nierówności społeczne w perspektywie porównawczej, ISP PAN, Warszawa 1995.
Mielczarek-Żejmo A., Krosno Odrzańskie : dynamika struktury społecznej w mieście przygranicznym, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2014.
Sadowski I., Poza wiedzą i majątkiem: nierówności w kapitale społecznym w okresie transformacji systemowej, w: Studia Socjologiczne, nr 2/2012 (205), s. 101-127.
Wesołowski W., Słomczyński K.M (red.), Tożsamość, zaufanie, integracja: Polska i Europa, IFiS PAN, Warszawa 2012.
Zielińska M., Ariergarda realnego socjalizmu : społeczne biografie pokolenia stanu wojennego, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anna Mielczarek-Żejmo (ostatnia modyfikacja: 01-05-2023 07:11)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.