SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnozowanie problemów społecznych w perspektywie lokalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnozowanie problemów społecznych w perspektywie lokalnej
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-DPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Badania społeczne w praktyce
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
  • dr Anna Mielczarek-Żejmo
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy na temat problemów społecznych (w nawiązaniu do istniejących teorii socjologicznych) oraz sposobów ich diagnozowania w środowiskach lokalnych, a także przygotowanie studentów do samodzielnej analizy w tym zakresie.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Problemy społeczne jako przedmiot zainteresowania socjologii
  2. Wybrane ujęcia i koncepcje problemów społecznych
  3. Problemy społeczne w perspektywie lokalnej (adaptacja podejścia P.B. Hortona i G.R. Lesliego)
  4. Teoretyczne i strukturalne konteksty diagnozowania problemów społecznych
  5. Kierunki przeciwdziałania problemom społecznym – perspektywa lokalna
  6. Krajowe, regionalne i lokalne programy (strategie) integracji społecznej i rozwiązywania problemów społecznych
  7. Diagnoza i analiza wybranych problemów społecznych w perspektywie lokalnej

Metody kształcenia

Podstawowe metody kształcenia wykorzystywane w trakcie ćwiczeń to: praca z tekstem, analiza dokumentów i danych zastanych, dyskusja, praca w grupach oraz prezentacja wystąpień/wypowiedzi studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Projekt: przygotowanie oraz zaprezentowanie podczas zajęć projektu diagnozy i socjologicznej analizy wybranego problemu społecznego w wybranym środowisku lokalnym (szczegółowa problematyka uzgodniona ze studentami w trakcie zajęć na początku semestru); projekt zawiera ramy teoretyczne (odniesienia do wybranej koncepcji problemów społecznych), opis procedury realizacji badania (sposoby uzyskania danych), analizę oraz interpretację wyników.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z projektu: zgodność z tematem, poprawny dobór podstawowych zagadnień teoretycznych, odpowiedni dobór metod i technik badawczych do diagnozy i analizy wybranego problemu, w tym poprawny dobór źródeł danych, właściwe sposoby analizy, rzetelność wykonania i poprawny sposób prezentacji założeń i wniosków płynących z realizacji zadania.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń: ocena z ćwiczeń jest oceną z projektu.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

 

Literatura podstawowa

  1. Babbie E. (2005), Badania społeczne w praktyce, Warszawa.
  2. Blumer H. (1993), Social Problems as Collective Behavior [in:] R. L. Jr. Curtis, B. E. Aguiree (ed.), Collective Behavior and Social Movements, London.
  3. Frysztacki K. (2009), Socjologia problemów społecznych, Warszawa.
  4. Hałas E. (1987), Problemy nierówności społecznych w perspektywie symbolicznego interakcjonizmu, "Roczniki Nauk Społecznych", T. XV, z. 1, Lublin.
  5. Jak przeprowadzić diagnozę społeczną, czyli słów kilka obadaniu społeczności. Poradnik dla działaczy społecznych, http://www.maszglos.pl/wp-content/uploads/2013/02/Jak-przeprowadzic-diagnoze.pdf
  6. Kaźmierczak-Kałużna I. (2012), Ubóstwo jako problem społeczny. Kwestie terminologiczne i ustalenia empiryczne, "Kultura i Społeczeństwo", nr 1.
  7. Machaj I. (1994), Społeczności wobec problemów lokalnych [w:] I. Machaj, J. Styk (red.), Stare i nowe struktury społeczne w Polsce, t. 2. Wieś, Lublin.
  8. Merton R. K. (1966), Social Problems and Sociological Theory [w:] R. K. Merton, R. A. (ed.), Nisbet, Contemporary Social Problems, second edition, New York-Chicago-San Francisco-Atlanta.
  9. Miś L. (1997), Teoria socjologiczna a praktyka rozwiązywania problemów społecznych [w:] M. Malikowski (red.), Problemy społeczne w okresie zmian systemowych w Polsce, Rzeszów.
  10. Schimanek T. (2015), Diagnozowanie problemów społecznych, FISE Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa.
  11. Staręga-Piasek J. (2013), Metodologia strategicznego rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa.
  12. Sztumski J. (1977), Problem społeczny jako przedmiot badań socjologii, "Studia Socjologiczne", nr 3.

Literatura uzupełniająca

  1. Jarosz M. (red.) (2008), Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny, Warszawa.
  2. Kaźmierczak-Kałużna I. (2012), Dwa oblicza biedy. Subiektywne i obiektywne aspekty sytuacji życiowej ubogich, Zielona Góra.
  3. Lipke H., Hryniewiecka A. (2008), Raport. Analiza strategii rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa.
  4. Peretiatkowicz M., Todys P. (2008), Raport z monitoringu gminnych strategii rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 12:47)