Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką Big Data oraz możliwościami wykorzystania tego typu analiz w socjologii
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Historia dużych zbiorów danych jako początek Big Data
Więcej, szybciej i bardziej różnorodnie- cechy Big Data
Ludzie, maszyny... - źródła danych w Big Data
Potencjały i zagrożenia związane z rozwojem analiz Big Data
Możliwość wykorzystania analiz Big Data w socjologii
Ilościowe i jakościowe dane w analizach Big Data
Przykłady analiz Big Data
Metody kształcenia
Praca z tekstem, praca z komputerem, dyskusja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Laboratorium
Zadania: realizowane w trakcie zajęć; zadania polegają na sformułowaniu krótkich wypowiedzi pisemnych i przeprowadzeniu analiz na danych.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z zadań: zgodność z tematem, odpowiednia struktura, poprawność językowa, poprawność analiz i ich interpretacji
Zasady uzyskania oceny z laboratorium: ocena z laboratorium jest średnią z ocen za zrealizowane zadania.
Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z laboratorium.
Literatura podstawowa
Jemielniak, D. (2018). Socjologia 2.0: o potrzebie łączenia Big Data z etnografią cyfrową, wyzwaniach jakościowej socjologii cyfrowej i systematyzacji pojęć. Studia Socjologiczne, 229(2), 7-29.
Lemański, A. (2018). Maszyny w big data z perspektywy socjologii pracy. Czy algorytmy pomogą nam pracować z dużymi zbiorami danych?. Media-Kultura-Komunikacja Społeczna, 3(14), 41-57.
Szpunar, M. (2016). Humanistyka cyfrowa a socjologia cyfrowa. Nowy paradygmat badań naukowych. Zarządzanie w kulturze, 17(4), 355-369.
Turner, A., Zieliński, M. W. (2021). Zainteresowanie opinii publicznej tematyką inwigilacji, prywatności i ochrony danych. Google big data w socjologii porównawczej. Przegląd Socjologiczny, 70(2), 129-156.
Turner, A., Zieliński, M. W., & Słomczyński, K. M. (2018). Google Big Data: charakterystyka i zastosowanie w naukach społecznych. Studia Socjologiczne, (4 (231)), 49-71.
Żulicki, R. (2017). Potencjał big data w badaniach społecznych. Studia Socjologiczne, 226(3), 175-207.
Literatura uzupełniająca
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 28-04-2023 23:26)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.