Celem zajęć jest przygotowanie studenta do analizy i interpretacji danych wtórnych (metoda desk research). Student w trakcie zajęć zdobywa umiejętności potrzebne do przeprowadzenia badań na podstawie danych wtórnych oraz przygotowania raportu z takich badań.
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych pojęć metodologicznych.
Zakres tematyczny
Desk research w badaniach społecznych - wprowadzenie. Podział badań desk research. Desk research w biznesie, marketingu, działaniach społecznych, nauce. Polityka oparta na danych.
Przeprowadzanie badań typu desk research - specyfika procesu badawczego, etapy, efekty. Zalety i ograniczenia badań desk research. Przykłady badań typu desk research.
Typy i źródła danych w badaniach desk research. Ocena wiarygodności źródeł. Dane otwarte. Podmioty gromadzące dane. Zasady dostępu do danych. Archiwa danych ilościowych i jakościowych.
Dokumenty urzędowe jako źródło danych socjologicznych. Analiza dokumentów urzędowych.
Dane statystyczne w badaniach desk research.
Wyniki badań społecznych w analizach desk research.
Ilościowa i jakościowa analiza zawartości w badaniach desk research.
Materiały on-line w badaniach desk research.
Raport z badań typu desk research - cel, zasady pisania, komponenty, wnioski i rekomendacje.
Metody kształcenia
Praca w grupach, praca z materiałem źródłowym, praca z tekstem, zastosowanie mobilnych metod edukacji w postaci wizyt studyjnych
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Laboratorium
Zadania: Pięć zadań indywidualnych realizowanych w trakcie zajęć w formie krótkich wypowiedzi pisemnych dotyczących analizy wybranych kategorii danych zastanych.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z zadań: zgodność z tematem, poprawność wnioskowania, odpowiednia struktura, poprawność językowa.
Zasady uzyskania oceny z laboratorium: ocena z laboratorium jest średnią arytmetyczną ocen z zadań.
Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z laboratorium.
Literatura podstawowa
Babiński G., Pojęcie i typy źródeł w badaniach społecznych. Krytyka źródeł, [w:] G. Babiński, Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Wydawnictwo UJ, Kraków 1980.
Filipkowski P., Po co archiwizować dane jakościowe i jak robią to inni [w:] ASK. Społeczeństwo , Badania, Metody, 14/2005.
Kościański A., Archiwum społecznych danych jakościowych: potrzeby, kontrowersje, propozycje praktyczne , ASK. Społeczeństwo. Badania, Metody, 14/2005.
Makowska M., Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2013.
Marx G.T., (2003), Uwagi na temat odkrywania, gromadzenia i oceny ukrytych i brudnych danych, ASK, nr 12, s 7-50.
Sułek A, Ogród metodologii socjologii, Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca
Kołodziej T., (2014), Zmiany sytuacji zatrudnienia oraz miejsca zatrudnienia Polaków w świetle badań panelowych POLPAN, [w:] Społeczeństwo , edukacja, praca, (red.) Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 37—48.
Nyćkowiak J., (2011), Pokoleniowe uwarunkowania opinii na temat przemian politycznych w Polsce po1989 roku w świetle danych POLPAN 1993-2008 , [w:] Rocznik Lubuski: zrozumieć Społeczeństwo , zrozumieć pokolenia. Młodzież, młodość i pokoleniowość w analizach socjologicznych. - 2011, Tom 37, część 2, s. 83—97
Szaban D., Wróbel R., (2015), Integracja zasobów informacyjnych źródłem do efektywnego zarządzania regionem, [w:] Wiadomości Statystyczne, nr 10, s. 45—55.
Uwagi
Niektóre zajęcia mogą być realizowane w terenie.
Zmodyfikowane przez dr Justyna Nyćkowiak (ostatnia modyfikacja: 26-04-2023 14:30)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.