SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fakultet 1: media i komunikowanie masowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fakultet 1: media i komunikowanie masowe
Kod przedmiotu 14.2--SocP-F1.MiKM-S23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi treściami dotyczącymi procesu komunikowania i komunikowania masowego, z uwzględnieniem procesów historycznych i aktualnych trendów w perspektywie nauk społecznych.

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

1. Komunikowanie społeczne: definicje i cechy komunikowania, rozwój komunikowania.

2. Podstawy komunikowania masowego.

3. Historia mediów z perspektywy procesów makrospołecznych.

4. Instytucje nadawcze: typy instytucji nadawczych, misyjność mediów publicznych, uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne działania instytucji nadawczych.

5. Zbiorowości odbiorcze – teorie i koncepcje audytorium i publiczności.

6. Wybrane problemy nowych mediów: infotainment, tabloidyzacja w świecie informacji (hard news/soft news, fact checikng).

7. Wybrane  aspekty mediów: media rodzajowe, gatunki medialne.

 

 

 

 

Metody kształcenia

Konwersatorium: praca ze źródłami, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium

Praca pisemna: indywidualna na temat podany studentom w trakcie zajęć na początku semestru.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: zgodność z tematem, poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu i właściwe stosowanie odwołań.

Zasady uzyskania oceny z konwersatorium: ocena z konwersatorium jest oceną z z pracy pisemnej.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.

Literatura podstawowa

Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, PWN, Warszawa 2010.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Warszawa 2009.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, PWN, Warszawa 2012.

Van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2020.

Literatura uzupełniająca

Jemielniak D., Socjologia Internetu, Warszawa 2019.

Lisowska Magdziarz M., Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków 2008.

Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza Aspra – Jr, Warszawa 2001.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-04-2023 10:32)