SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fakultet 1: media i komunikowanie masowe |
Kod przedmiotu | 14.2--SocP-F1.MiKM-S23 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi treściami dotyczącymi procesu komunikowania i komunikowania masowego, z uwzględnieniem procesów historycznych i aktualnych trendów w perspektywie nauk społecznych.
Brak wymagań wstępnych.
1. Komunikowanie społeczne: definicje i cechy komunikowania, rozwój komunikowania.
2. Podstawy komunikowania masowego.
3. Historia mediów z perspektywy procesów makrospołecznych.
4. Instytucje nadawcze: typy instytucji nadawczych, misyjność mediów publicznych, uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne działania instytucji nadawczych.
5. Zbiorowości odbiorcze – teorie i koncepcje audytorium i publiczności.
6. Wybrane problemy nowych mediów: infotainment, tabloidyzacja w świecie informacji (hard news/soft news, fact checikng).
7. Wybrane aspekty mediów: media rodzajowe, gatunki medialne.
Konwersatorium: praca ze źródłami, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatorium
Praca pisemna: indywidualna na temat podany studentom w trakcie zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: zgodność z tematem, poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu i właściwe stosowanie odwołań.
Zasady uzyskania oceny z konwersatorium: ocena z konwersatorium jest oceną z z pracy pisemnej.
Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.
Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, PWN, Warszawa 2010.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Warszawa 2009.
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, PWN, Warszawa 2012.
Van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2020.
Jemielniak D., Socjologia Internetu, Warszawa 2019.
Lisowska Magdziarz M., Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków 2008.
Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza Aspra – Jr, Warszawa 2001.
Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-04-2023 10:32)