SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia szczegółowa 3: marketing i perswazja w polityce - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia szczegółowa 3: marketing i perswazja w polityce
Kod przedmiotu 14.2--SocP-SS3:MiPwP-S23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lech Szczegóła, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zaznajomienie studentów z formami, przyczynami rozwoju oraz konsekwencjami stosowania marketingu we współczesnej polityce. Opanowanie umiejętności analizy i oceny technik perswazji politycznej. 

 

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Pojęcie marketingu. Rola w praktykach społecznych i życiu publicznym. Zarys zagadnień.
  2. Klasyczne formy i narzędzia marketingu. 
  3. Logika konkurencji rynkowej. Pozycjonowanie i targetyzacja produktów
  4. Sondaże. Badania preferencji wyborczych. Funkcje poznawcze, praktyczne i perswazyjne.
  5. Paradoksy i ograniczenia badań sondażowych. Przyczyny różnic w wynikach sondaży.
  6. Marketing konsumencki i polityczny. Konsument i wyborca. Analiza różnic.
  7. Specyfika marketingu politycznego. Fazy ewolucji. Doświadczenia polskie.
  8. Zachowania wyborcze – przegląd teorii i koncepcji.
  9. Formy i przyczyny skuteczności kampanii negatywnych.
  10. Przegląd współczesnych technik i metod perswazji politycznej.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, analiza przypadków, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

Kolokwium: w formie odpowiedzi na pytania opisowe.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium: uzyskanie minimum 50% punktów.

Zasady uzyskania oceny z wykładu: ocena z wykładu jest oceną z kolokwium.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Cialdini R., Pre-swazja, przeł. A. Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2017.
  2. Dobek-Ostrowska B., Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005.
  3. Mazur M., Marketing polityczny. Techniki i metody kampanii wyborczej, PWN, Warszawa 2002.
  4. Jabłoński A., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.
  5. Mearsheimer J.J., Dlaczego politycy kłamią, przeł. G. Łuczkiewicz, PWN, Warszawa 2012.
  6. Sułek A., Sondaż polski, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa 1994.
  2. Szczegóła L., Polityka jako marketing, [w:] B. Kaczmarek (red.), Metafory polityki 2, Elipsa, Warszawa 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Justyna Nyćkowiak (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 09:29)