SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztat badawczy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztat badawczy
Kod przedmiotu 14.2-WP-SocP-WB-S23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Justyna Nyćkowiak
  • dr Anna Mielczarek-Żejmo
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest trening w zakresie umiejętności analizowania i interpretowania danych ilościowych i jakościowych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu metod i technik badań społecznych, podstaw statystyki oraz metodologii badań.

Zakres tematyczny

  1. Proces analizy danych ilościowych.
  2. Statystyczne metody i modele eksploracji danych.
  3. Algorytmiczne metody eksploracji danych.
  4. Proces analizy danych jakościowych.
  5. Kodowanie danych – tworzenie pojęć (procedury kodowania otwartego, podsumowania przypadków, zogniskowanego kodowania kategorii, nasycania kategorii).
  6. Poszukiwanie i wyznaczanie relacji pomiędzy pojęciami
  7. Interpretacja danych – teoretyzowanie (tworzenie diagramów, map, not teoretycznych, metafor).
  8. Warsztat pisarski badacza

Metody kształcenia

Ćwiczenie umiejętności analitycznych, praca z tekstem, praca z dokumentami źródłowymi, praca w grupach, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Zadania: Zadania indywidualne i/lub grupowe realizowane w trakcie zajęć w formie krótkich wypowiedzi pisemnych (np. porównanie, analiza, interpretacja).

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z zadań: zgodność z tematem, odpowiednia struktura, poprawność językowa.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń: ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen za zadania.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

 

Literatura podstawowa

  1. Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 56-62.
  2. Becker, H. S.. (2013). Warsztat pisarski badacza. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  3. Banks, M. (2013). Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  4. Gibs, G. (2010). Analizowanie danych jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  5. Konecki, K. T. (2005). Analiza danych jakościowych. Procesy i procedury. Przegląd Socjologiczny54(1-2), 267-282.
  6. Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  7. Niedbalski, J. (2014). Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych. Niedbalski, J. (2014). Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych.
  8. Barker, H. (2023). Liczby, które kłamią. O nadużywaniu oraz przekręcaniu matematyki i statystyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Literatura uzupełniająca

  1. Wybrane artykuły z zakresu przykładowych analiz danych jakościowych (Przegląd Socjologii Jakościowej)
  2. Wybrane artykuły z zakresu przykładowych analiz danych ilościowych (ASK Research & Methods)

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Mielczarek-Żejmo (ostatnia modyfikacja: 29-04-2023 20:51)