SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do badań medialnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do badań medialnych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-WBM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Badania społeczne w praktyce
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi problemami badań medialnych oraz z metodami i technikami badań mass mediów.

 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Wprowadzenie do badania mediów - pomiary multi i monomedialne.
  2. Badanie mediów drukowanych – zarys zagadnień (Polskie Badanie Czytelnictwa).
  3. Badanie mediów elektronicznych - zarys zagadnień (Polskie Badanie Internetu).
  4. Badania nad oglądalnością i słuchalnością - zarys zagadnień (Telemetria, Radio Track).
  5. Badanie treści przekazu masowego - analiza zawartości mediów.
  6. Polski monitoring mediów.

Metody kształcenia

Praca ze źródłami, praca z danymi zastanymi.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Praca pisemna: grupowa na temat podany studentom w trakcie zajęć na początku semestru.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: zgodność z tematem, poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu i danych ilustrujących podjętą problematykę, właściwe stosowanie odwołań, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące pracy.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń: ocena z ćwiczeń jest oceną z pracy pisemnej.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Wimmer R. D., Dominick J. R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008.
  2. Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów: przewodnik dla studentów, Kraków 2004. 
  3. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012.
  4. Instytut Monitorowania Mediów; https://www.imm.com.pl/raporty/
  5. Polskie Badania Internetu; http://pbi.org.pl/
  6. Polskie Badanie Czytelnictwa; https://www.pbc.pl/
  7. Badanie słuchalności programów radiowych Radio Track; https://radiotrack.pl/
  8. Telemetria; https://www.gov.pl/web/krrit/telemetria-polska ; https://www.nielsen.com/pl/pl/solutions/measurement/television/

Literatura uzupełniająca

  1. Sztabiński P. B., Sztabiński F., Sawiński Z., (red.), Nowe Metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, Warszawa 2004.
  2. Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
  3. Szaban D., Trzop B., Inwestycje węglowe na pograniczu polsko-niemieckim w dyskursie medialnym, Wrocław 2019.

 

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Lisowski (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 22:59)