SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Analiza struktur gier - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Analiza struktur gier
Kod przedmiotu 14.2--SocP-ASG-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Społeczne wymiary esportu
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Kamil Kleszczyński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest trening w rozpoznawaniu, interpretowaniu i projektowaniu struktur ukrytych pod powierzchnią gier. Studenci nauczą się rozpoznawać główne struktury gatunkowe, typowe mechaniki gier, struktury fabularne oraz modele interakcji obecne w grach. Wiedzę będą mieli okazję zastosować w praktyce, podczas analizy gier przy użyciu wybranych modeli teoretycznych. Kurs finalizuje samodzielnie wykonana przez studenta krytyczna analiza struktury danej gry.

Wymagania wstępne

Bierna znajomość języka angielskiego pozwalająca na pracę z tekstem w tym języku. Ogólna wiedza dotycząca gier.

Zakres tematyczny

  1. Metody analizy struktur gier.
  2. Rozgrywka (tryby rozgrywki).
  3. Świat gry.
  4. Ryzyko, nagrody, kary.
  5. Systemy punktowe.
  6. Interfejs.
  7. Mechanika gry.
  8. Gatunkowe wzorce struktur.
  9. Postać.
  10. Poziomy.
  11. Fabuła gry/narracja.
  12. Warstwa estetyczna.
  13. Wyważanie gry.
  14. Dysonans ludonarracyjny.
  15. Modyfikacje struktury gry.

Metody kształcenia

 Analiza tekstu, analiza gry, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Zadania: realizowane w trakcie zajęć; zadania polegają na sformułowaniu krótkich wypowiedzi pisemnych (np. streszczenie, porównanie) na zadany temat.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny za zadania: zgodność z tematem, odpowiednia struktura, poprawność językowa.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń: ocena z ćwiczeń jest średnią z ocen za zadania.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Aarseth E.., Badanie zabawy: metodologia analizy gier [w:] M. Filiciak (red.), Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, Warszawa 2010.
  2. Adams E., Projektowanie gier. Podstawy, Gliwice 2011.
  3. Konzack L., Krytyka gier komputerowych: metoda analizy gier komputerowych, tłum. P. Wojcieszuk, ,,Kultura i Historia” 2008, nr 13.
  4. Lankoski P.,Björk S., Game research methods:An overview, ETC Press 2015.
  5. Petrowicz M., Ludo-narratywizm, czyli proceduralizm Bogosta na tle sporu ludologii z narratologią, ,,Replay. The Polish Journal of Game Studies” 2014, nr 1.
  6. Salen K., Zimmerman E., Rules of play. Design Fundamentals, Cambridge (MA) 2003.
  7. Felix Schröter F., Thon J-N., Video Game Characters Theory and Analysis, ,,Diegesis” 2014, Vol. 3, No. 1.
  8. Sterczewski P., Czytanie gry. O proceduralnej retoryce jako metodzie analizy ideologicznej gier komputerowych, ,,Teksty drugie” 2012, nr 6.

Literatura uzupełniająca

  1. Egenfeldt-Nielsen S., Smith J.H., Tosca S.P., Understanding Video Games: The essential introduction, New York, London 2008.
  2. Nguyen C.T., The Forms and Fluidity of Game Play [w:] T. Hurka (red.), Games, Sports, and Play: Philosophical Essays, Oxford 2019.

Uwagi

Zajęcia są prowadzone zgodnie z programem z sylabusa. W przypadku dokonywanych zmian student będzie o nich informowany na bieżąco.


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 30-04-2023 23:09)