Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z specyfiką prowadzenia badań społecznych z wykorzystaniem rozwiązań webowych i desktopowych.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu metod badań ilościowych.
Zakres tematyczny
Badania online jako rozwijająca się płaszczyzna realizacji badań społecznych
Etyczny wymiar realizacji badań online
Dobór metod badawczych do badań - w jaki sposób zbadać to co chcemy
Dobór próby badawczej i rekrutacja badanych w badaniach online
Kompetencje cyfrowe uczestników badań
Ankiety, wywiady i zdecydowanie więcej - badania online w środowisku esportowym
Czy fajnie się grało? - badania online jako narzędzie ewaluacji imprez esportowych
Tworzenie i wykorzystanie narzędzi do badań online przy pomocy wybranych narzędzi webowych i/lub desktopowych
Metody kształcenia
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Laboratorium
Zadania: zadania dotyczące przygotowania koncepcji, narzędzia, realizacji badania.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z zadań: Pozytywna ocena ze wszystkich realizowanych zadań.
Zasady uzyskania oceny z laboratorium: ocena z laboratorium jest średnią ocen z zadań.
Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z laboratorium.
Literatura podstawowa
Batorski D., Olcoń-Kubicka M., (2006), Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne, Studia Socjologiczne 3 (168), s. 99-132.
Brosz, M., Bryda, G., & Siuda, P. (2017). Big Data i CAQDAS a procedury badawcze w polu socjologii jakościowej.
Jurek, K. (2013). Badania społeczne w Internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(41), 86-99.
Szpunar M., (2007), Konstruowanie narzędzi do badań online na przykładzie serwisu eBadania.pl, http://www.e-mentor.edu.pl.
Saad, D. (2021). Nowe narzędzia i techniki zwiększające trafność badań internetowych. Com. press, 4(1), 106-121.
Siuda, P. (2006). Kwestionariusze internetowe–nowe narzędzie badawcze nauk społecznych.
Szpunar M., (2016), Humanistyka cyfrowa a socjologia cyfrowa. Nowy paradygmat badań naukowych. Zarządzanie w Kulturze, nr 4, s. 355-369.
Literatura uzupełniająca
Paluchowski, W. J., & Ptaszyński, T. Metodologiczne problemy zbierania danych za pośrednictwem internetu (na przykładzie normalizacji kwestionariusza KONOP).
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 28-04-2023 13:23)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.