Celem kursu jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu problematyki dotyczącej społeczno-kulturowych aspektów starości, zapoznanie z sytuacją rodzinną, społeczno-ekonomiczną, zawodową seniorów, formami i zakresem aktywności społecznej oraz z podstawowymi czynnikami stanowiącymi o jakości ich życia.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Starość oraz proces starzenia się – dylematy definicyjne
Koncepcje cykliczności życia: starość jako faza życia
Starość i starzenie się w różnych koncepcjach teoretycznych – od biologiczno-psychologicznych do społeczno-kulturowych aspektów starości
Demograficzne aspekty starzenia się populacji
Starość jako problem społeczny i wyzwanie dla polityki społecznej
Stereotyp starości i człowieka starego – socjologiczna analiza stereotypów
Człowiek stary wobec zróżnicowanych ról społecznych. Aktywność ludzi starych w różnych obszarach życia społecznego
Starość a młodość - integracja i relacje międzypokoleniowe
Polska starość w danych zastanych
Metody kształcenia
Podstawowe metody kształcenia realizowane w trakcie ćwiczeń to: praca z tekstem, analiza raportów i danych zastanych, analiza materiałów audiowizualnych, dyskusja oraz prezentacja wystąpień/wypowiedzi studentów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia
Referat: przygotowanie i wygłoszenie podczas zajęć referatu - indywidualnie lub w parach (w zależności od liczebności grupy ćwiczeniowej), z możliwością wykorzystania prezentacji multimedialnej, na temat obejmujący problematykę kursu, uzgodniony ze studentami w trakcie zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z referatu: zgodność wygłaszanego referatu z uzgodnionym tematem, poprawna struktura i język wypowiedzi, rzetelność, samodzielność w prezentowaniu omawianej problematyki, odpowiedni dobór źródeł, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące treści referatu.
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń: ocena z ćwiczeń jest oceną z referatu.
Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Błędowski P., Polityka społeczna wobec ludzi starych w Polsce a w Unii Europejskiej, [w:] Starzenie się populacji wyzwaniem dla polityki społecznej. Materiały konferencyjne, Kraków 2003.
Błędowski P., Szatur-Jaworska B., Szweda-Lewandowska Z., Kubicki P. (opr.), Raport na temat sytuacji osób starszych w Polsce, Warszawa 2012.
Bugajska B. (red.), Młodość i starość - integracja pokoleń, Szczecin 2010.
Kijak J., Szarota Z., Starość – między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013.
Kotlarska-Michalska A., Starość w aspekcie socjologicznym, "Roczniki Socjologii Rodziny", t. 12, Poznań 2000.
Szukalski P (red.)., Przygotowanie do starości, Warszawa 2009.
Trzop B., Dojrzałe, spełnione, niezależne…? Kobiety 50+ w socjologicznym zwierciadle, Warszawa 2013.
Zalewska J., Człowiek stary wobec zmiany kulturowej. Perspektywa teorii praktyk społecznych, Warszawa. 2015.
Literatura uzupełniająca
Krzyżowski Ł., Kowalik W., Suwada K., Pawlina A., Młodzi emeryci w Polsce, Warszawa 2014.
Schimanek T., Aktywizacja społeczna osób starszych. Materiały edukacyjne dla Pracowni Dobra Wspólnego, http://lokalnepartnerstwa.org.pl/file/fm/BIBLIOTEKA/manuale/Aktywizacja_spoleczna_osob_starszych.pdf
Synak B., Polska starość, Gdańsk 2003.
Śmietanka J., Wizerunek starości w reklamie. Stereotypy i ich wpływ na postawy społeczne wobec seniorów, [w:] Teorie komunikacji i mediów, (red.) M. Graszewicz, Wrocław 2016.
Trzop B., Rola rodzinna babci i matki dorosłych dzieci jako społeczny komponent tożsamości współczesnych kobiet dojrzałych, "Roczniki Socjologii Rodziny", t. 23, Poznań 2013.
wybrane komunikaty z badań CBOS i raporty GUS
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 12:53)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.