SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Społeczno-kulturowe aspekty starości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Społeczno-kulturowe aspekty starości
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-SKAS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Organizacja społeczności lokalnych
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kursu jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu problematyki dotyczącej społeczno-kulturowych aspektów starości, zapoznanie z sytuacją rodzinną, społeczno-ekonomiczną, zawodową seniorów, formami i zakresem aktywności społecznej oraz z podstawowymi czynnikami stanowiącymi o jakości ich życia. 

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Starość oraz proces starzenia się – dylematy definicyjne
  2. Koncepcje cykliczności życia: starość jako faza życia
  3. Starość i starzenie się w różnych koncepcjach teoretycznych – od biologiczno-psychologicznych do społeczno-kulturowych aspektów starości
  4. Demograficzne aspekty starzenia się populacji
  5. Starość jako problem społeczny i wyzwanie dla polityki społecznej
  6. Stereotyp starości i człowieka starego – socjologiczna analiza stereotypów
  7. Człowiek stary wobec zróżnicowanych ról społecznych. Aktywność ludzi starych w różnych obszarach życia społecznego
  8. Starość a młodość - integracja i relacje międzypokoleniowe
  9. Polska starość w danych zastanych

Metody kształcenia

Podstawowe metody kształcenia realizowane w trakcie ćwiczeń to: praca z tekstem, analiza raportów i danych zastanych, analiza materiałów audiowizualnych, dyskusja oraz prezentacja wystąpień/wypowiedzi studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Referat: przygotowanie i wygłoszenie podczas zajęć referatu - indywidualnie lub w parach (w zależności od liczebności grupy ćwiczeniowej), z możliwością wykorzystania  prezentacji multimedialnej, na temat obejmujący problematykę kursu, uzgodniony ze studentami w trakcie zajęć na początku semestru. 

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z referatu: zgodność wygłaszanego referatu z uzgodnionym tematem, poprawna struktura i język wypowiedzi, rzetelność, samodzielność w prezentowaniu omawianej problematyki, odpowiedni dobór źródeł, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące treści referatu.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń: ocena z ćwiczeń jest oceną z referatu.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Błędowski P., Polityka społeczna wobec ludzi starych w Polsce a w Unii Europejskiej, [w:] Starzenie się populacji wyzwaniem dla polityki społecznej. Materiały konferencyjne, Kraków 2003.
  2. Błędowski P., Szatur-Jaworska B., Szweda-Lewandowska Z., Kubicki P. (opr.), Raport na temat sytuacji osób starszych w Polsce, Warszawa 2012.  
  3. Bugajska B. (red.), Młodość i starość - integracja pokoleń, Szczecin 2010.
  4. Erikson E., Dopełniony cykl życia, Warszawa 2002.
  5. Kawczyńska-Butrym Z., Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość, Lublin 2008.
  6. Kijak J., Szarota Z., Starość – między diagnozą a działaniem,  Warszawa 2013.
  7. Kotlarska-Michalska A., Starość w aspekcie socjologicznym, "Roczniki Socjologii Rodziny", t. 12, Poznań 2000.
  8. Szukalski P (red.)., Przygotowanie do starości, Warszawa 2009.
  9. Trzop B., Dojrzałe, spełnione, niezależne…? Kobiety 50+ w socjologicznym zwierciadle, Warszawa 2013.
  10. Zalewska J., Człowiek stary wobec zmiany kulturowej. Perspektywa teorii praktyk społecznych, Warszawa. 2015.

Literatura uzupełniająca

  1. Krzyżowski Ł., Kowalik W., Suwada K., Pawlina A., Młodzi emeryci w Polsce, Warszawa 2014.
  2. Schimanek T., Aktywizacja społeczna osób starszych. Materiały edukacyjne dla Pracowni Dobra Wspólnego, http://lokalnepartnerstwa.org.pl/file/fm/BIBLIOTEKA/manuale/Aktywizacja_spoleczna_osob_starszych.pdf
  3. Synak B., Polska starość, Gdańsk 2003.
  4. Śmietanka J., Wizerunek starości w reklamie. Stereotypy i ich wpływ na postawy społeczne wobec seniorów, [w:] Teorie komunikacji i mediów, (red.) M. Graszewicz, Wrocław 2016.
  5. Trzop B., Rola rodzinna babci i matki dorosłych dzieci jako społeczny komponent tożsamości współczesnych kobiet dojrzałych, "Roczniki Socjologii Rodziny", t. 23, Poznań 2013.
  6. wybrane komunikaty z badań CBOS i raporty GUS

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 12:53)