SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rynek usług badawczych w Polsce - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rynek usług badawczych w Polsce
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-RUB
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Badania społeczne w praktyce
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z rynkiem usług badawczych w Polsce, strukturą ośrodków badawczych, ofertami badawczymi, ofertami pracy w ośrodkach, procedurami tworzenia kosztorysów, zamawiania badań i korzystania z wyników.

 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Charakterystyka rynku firm badawczych w Polsce (firmy badawcze, rodzaje badań, trendy i kierunki zmian)
  2. Jak funkcjonują instytuty badawcze? Struktura firm badawczych (specjaliści, kompetencje, podział zadań)
  3. Co bada się w ośrodkach badawczych w Polsce i jakie dane są dostępne? (badania ad hock, panele, trackingi, badania syndykatowe i inne)
  4. Jak zamówić badanie i być zadowolonym z jego jakości? (zapytanie ofertowe, kosztorys badania)
  5. Formy kontroli badań i problemy jakości danych (Program Kontroli Jakości Pracy Ankieterów PKJPA)
  6. Organizacje zrzeszające badaczy i firmy badawcze (Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii PTBRiO, Organizacja Firm Badania Opinii Rynku OFBOR)

Metody kształcenia

Zaplanowane treści w ramach ćwiczeń realizowane są w formie dyskusji w oparciu o teksty źródłowe a także strony internetowe ośrodków badawczych i organizacji zrzeszających badaczy.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Praca pisemna: indywidualna na temat uzgodniony ze studentami w trakcie zajęć na początku semestru.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: zgodność z tematem, poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór ośrodków badawczych oferujących określone usługi, właściwe stosowanie odwołań, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące pracy.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń: ocena z ćwiczeń jest oceną z pracy pisemnej.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Lutostański M. J., Łebkowska A., Protasiuk M. (red.), Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta? Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021
  2. Roczniki Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (www.ptbrio.com.pl)
  3. Strony internetowe ośrodków badawczych 4P Research Mix (www.4Prm.com); ARC Rynek i Opinia (www.arc.com.pl); Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej (www.cbos.pl); GfK Polonia (www.gfk.pl); Ipsos (www.ipsos.pl); IQS (www.grupaiqs.pl); Nielsen (www.nielsen.com); PBS (www.pbs.pl);
  4. Strony internetowe: Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (www.ptbrio.com.pl), Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (www.ofbor.pl), (http://www.badaniawyborcze.pl)
  5. Strona internetowa Webankieta (www.webankieta.pl)

Literatura uzupełniająca

1. Sztabiński P.B., Sztabiński F., Sawiński Z., (red.), Fieldwork jest sztuką, IFiSPAN, Warszawa 2005.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Lisowski (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 15:13)