SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do badań ewaluacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do badań ewaluacyjnych
Kod przedmiotu 14.2--SocP-WBE-S23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Badania społeczne w praktyce
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z istotą i możliwościami wykorzystania badań ewaluacyjnych w wielu obszarach życia. 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Wprowadzenie do tematyki, podstawowe definicje. Ewaluacja w różnych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego.
  2. Teoretyczne umocowanie badań ewaluacyjnych - action learning, społeczeństwo eksperymentujące, impact assessment
  3. Typy badań ewaluacyjnych
  4. Kryteria i mierniki ewaluacyjne
  5. Wskaźniki i efekty ewaluacji
  6. Przegląd metod badań ewaluacyjnych
  7. Raportowanie wyników badań ewaluacyjnych
  8. Organizacja procesu ewaluacyjnego
  9. Raport  metodologiczny

Metody kształcenia

dyskusja, prezentacja, praca z tekstem, praca w grupie, projekt

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Zadanie: Przygotowanie zadania pisemnego w formie raportu metodologicznego do projektu wskazanego przez prowadzącego.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z zadania zaliczeniowego: Przygotowanie raportu metodologicznego dla wskazanego projektu ewaluacyjnego zawierające wszystkie kryteria zawarte w przedstawionych przez prowadzącego kryteriach. Praca realizowana grupowo. Uzyskanie oceny pozytywnej jest możliwe po uzyskaniu min. 50% punktów za całe zadanie. 

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń: ocena z laboratorium jest oceną z zadania.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, 2006
  2. Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.), Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik Akademicki, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.
  3. Olejniczak K., Monitoring i ewaluacja, [w:] J. Górniak, S. Mazur, Strategiczne zarządzanie rozwojem Polski. Poradnik, MRR, 2011.

Oraz materiały przedstawione przez prowadzącego zajęcia w formie skryptów.

Literatura uzupełniająca

  1. Grzeszczyk T., Modelowanie ewaluacji projektów europejskich, Placet, 2012
  2. Haber A., Szałaj M., Ewaluacja wobec wyzwań stojących przed sektorem finansów publicznych, Warszawa, PARP, 2011.
  3. Maziarz M., Piekot T. I inni, Jak napisać raport ewaluacyjny, MRR, 2010.
  4. Maziarz M., Piekot T. I inni, Język raportów ewaluacyjnych, MRR, 2010

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 30-04-2023 23:19)