SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kształtowanie postaw prozdrowotnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kształtowanie postaw prozdrowotnych
Kod przedmiotu 14.2--SocP-KPP-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Występuje w specjalnościach Społeczne wymiary esportu
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Maria Zielińska, prof. UZ
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z najnowszymi osiągnięciami w obszarze ekologicznych uwarunkowań zdrowia jednostkowego, zbiorowego, publicznego oraz przekazanie wiedzy na temat funkcjonujących modeli postaw prozdrowotnych. Celem zajęć jest również zapoznanie się studentów z zagrożeniami wynikającymi ze złych nawyków żywieniowych i złych nawyków dnia codziennego. Studenci poznają również wzajemne powiązania między stresem, zdrowiem i wsparciem społecznym oraz różne rodzaje wsparcia społecznego. Na zajęciach omawiane również będą kwestie uzależnień, również tych związanych z internetem oraz sposoby ich rozpoznawania, zapobiegania i leczenia 

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Podstawowe pojęcia i kategorie socjologii zdrowia i choroby w perspektywie socjologii medycyny.
  2. Teorie przyczyn chorób; polietiologia chorób-epidemiologia analityczna w kontekście chorób cywilizacyjnych i ekologicznych uwarunkowań zdrowia
  3. Społeczno-środowiskowe i kulturowe uwarunkowania stanu zdrowia, choroby i jakości życia: globalizacja problemów zdrowotnych, nierówności społeczne w dostępie do instytucji  służby zdrowia i osiągnięć medycyny.
  4. Socjologiczno-medyczne badania nad stresem jako czynnikiem zagrożenia zdrowia. Istota zjawiska, skala i pomiar zjawiska na skalach socjomedycznych
  5. Wsparcie społeczne, rodzaje wsparcia oraz badania nad jego znaczeniem dla zdrowia jednostki
  6. Kondycja psychofizyczna jako wyznacznik osiągnięć edukacyjnych, zawodowych, życiowych.  
  7. Medykalizacja życia społecznego. Społeczne konteksty problemów medycznych takich jak min. eutanazja, aborcja, transplantologia, zapłodnienie in vitro itp.
  8. Koncepcje zachowań zdrowotnych. Zmiany zachowań zdrowotnych
  9. Strategie kształtowania nowych nawyków i zachowań prozdrowotnych (prawidłowe żywienie, rola aktywności fizycznej, zachowania drogowe, używki, złe nawyki dnia codziennego, antykoncepcja)
  10. Zdrowie publiczne – promocja zdrowia jako komponent kulturowej zmiany społecznej 
  11. Problemy opieki zdrowotnej nad szczególnymi kategoriami społecznymi (ludźmi niepełnosprawnymi, dziećmi i młodzieżą, ludźmi starymi itp.)  
  12. Uzależnienia, współczesne formy uzależnienia, hazard - zagrożenia, zapobieganie i leczenie      

Metody kształcenia

Praca z tekstem, dyskusja, praca w grupach, prezentacja, spacer studyjny  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Kolokwium: w formie testu; zakres materiału: zgodnie z sylabusem przedstawionym podczas zajęć na początku semestru.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium: co najmniej 50% punktów. 

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń: ocena z ćwiczeń jest oceną z kolokwium.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

 

Literatura podstawowa

  1. Barszcz  M. (2000), Fazy rozwoju uzależnienia od gier i proces terapii, [W:] „Świat Problemów”. -  nr 3, s. [36]-[37
  2. Biały B. (2021), Hazardziści. Gra o życie, Wydawca WAB
  3. Czupryna A., Poździoch S., Ryś A., Włodarczyk C.W., Zdrowie publiczne. Wybrane zagadnienia. T.II, Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „VESALIUS” 2001
  4. Aleksandra Derwich-Nowak Gandalf (2010), Patologiczny hazard, Wyd. Difin
  5. Domaradzki J. Triada choroba, poczucie dyskomfortu i chorowanie i jej współczesna interpretacja, Hygeia Public Health, 49(2): 197-20, 2014
  6. Jacennik B. , Strategie dla zdrowia. Kształtowanie zachowań zdrowotnych poprzez środowisko, 2008
  7. Sęk H. Cieślak R. (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Wyd. Naukowe PWN
  8. Syrek E. (2008), Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze. Wyd. UŚL, Katowice, 2004
  9. Trzop B., Moryl - Walentynowicz K., (red., )Interdyscyplinarność w badaniu problematyki zdrowia i choroby. W poszukiwaniu inspiracji, Zielona Góra 2017
  10. Uramowska-Żyto, H. , Zdrowie i choroba w świetle wybranych teorii socjologicznych, IFIS PAN, 1992)
  11. Woronowicz B.T. (red.) (2012),  HAZARD. Historia, zagrożenia i drogi wyjścia, Wyd. Media Rodzina

Literatura uzupełniająca

  1. Czapiński J., Panek T. (red.) (2007, 2009, 2011). Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa 2006, 2010, 2011
  2. Maksymowicz A., Internet a medycyna. Przemiany relacji zachodzących między pacjentami a lekarzami na przykładzie portali oceniających lekarzy, Studia Humanistyczne AGH, tom 13, nr 1, s. 101-113, 2014
  3. Skrzypek M., W stronę socjologii diagnozy. Społeczne funkcje diagnozy medycznej w kontekście doświadczenia choroby, Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica, nr 45, s. 51-64, 2013
  4. Szaban D.,Trzop B., Dojrzewanie w czasach nadmiaru wyborów. Kondycja emocjonalna gimnazjalistów w: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Sociologica, vol. 10, no 2, 2018
  5. Śliż D., Mamcarz A. (red.), (2018), Medycyna stylu życia, Redakcja naukowa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie
  6. Zielińska M., Szaban D. (red.), Młodzież w czasach nieufności. Studenci zielonogórscy o sobie i innych / red. nauk. .- Zielona Góra : Fundacja Obserwatorium Społeczne Inter Alia, 2018
  7. Ziarko M., Wrona-Polańska H., Pasztak-Opiłka A. (red.), Zdrowie w zmieniającym się świecie. Zagrożenia i wyzwania. Wyd. UAM, Poznań 2019
  8. Zielińska M., Calos Cagatos - w zdrowym ciele zdrowy duch. przyczynek do refleksji o kondycji psychofizycznej młodzieży akademickiej // W: Stan zdrowia a procesy demograficzne w Europie Środkowej / red. Dorota Szaban, Hanna Kurowska, Robert Wróbel .- Zielona Góra : Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, 2015
  9. Zielińska M., Gotowi na dorosłość. Projekty życiowe i zasoby społeczne pokolenia 2.0, wyd. IFIS PAN, Warszawa, rozdz. III.2 Zdrowie, wsparcie społeczne i radzenie sobie ze stresem, 2020
  10. Ponadto wykorzystane będą: Raporty CBOS dotyczące opinii na temat zdrowia, choroby, uzależnień, oceny własnego samopoczucia Polaków

Uwagi

Niektóre zajęcia mogą być realizowane w terenie (spacer studyjny).


Zmodyfikowane przez dr hab. Maria Zielińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 21:20)