SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fakultet 3: narracje rodzinne i więź międzypokoleniowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fakultet 3: narracje rodzinne i więź międzypokoleniowa
Kod przedmiotu 14.2--SocP-F3:NRWM-S23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Pokrzyńska
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką pamięci o rodzinie w życiu kolejnych pokoleń (z uwzględnieniem szerokiego kontekstu historycznego i społeczno-kulturowego). Podczas zajęć poruszane będą m.in. zagadnienia relacji wewnątrzrodzinnych, więziotwórczych funkcji rodziny, czynników wpływających na funkcjonowanie rodziny i determinujących pamięć o niej oraz jakościowych metod badania i dokumentowania losów jednostkowych i narracji rodzinnych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Socjalizacyjne i więziotwórcze funkcje rodziny. Rodzina jako nośnik tradycji i tożsamości społecznej
  2. Więzy rodzinne a więź społeczna. Przekaz międzypokoleniowy jako narzędzie budowania wspólnoty
  3. Narracje rodzinne jako wskaźnik trwania i zmienności w kulturze i społeczeństwie
  4. Metodologia badań nad dziedzictwem społeczno-kulturowym, w tym pamięcią i tradycjami rodzinnymi

Metody kształcenia

Podstawowe metody kształcenia wykorzystywane w trakcie konwersatorium to: praca z tekstem, analiza materiałów audiowizualnych, dyskusja oraz prezentacja wystąpień/wypowiedzi studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium

Praca pisemna: indywidualna na temat uzgodniony ze studentami w trakcie zajęć na początku semestru.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: zgodność z tematem, poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu i właściwe stosowanie odwołań, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące pracy.

Zasady uzyskania oceny z konwersatorium: ocena z konwersatorium jest oceną z z pracy pisemnej.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.

Literatura podstawowa

Bazuń M., Kaźmierczak-Kałużna I., Pokrzyńska M., Matki Sybiraczki – losy i pamięć. Polskie kobiety zesłane w głąb ZSRR, Zielona Góra 2012.

Bazuń M., Kaźmierczak-Kałużna I., Pokrzyńska M., Od pamięci indywidualnej do pamięci zbiorowej. Na przykładzie pamięci o matkach Sybiraczkach, W: Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Migracje przymusowe w Europie, red. H.P. Müller, M. Zielińska, Zielona Góra 2012.

Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, Warszawa 2009.

Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.

Frąckowiak-Sochańska M., Rodzina jako wartość w świadomości współczesnych Polek, „Roczniki Socjologii Rodziny”, t. XVIII, 2007.

Giza-Poleszczuk A., Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej, Warszawa 2005.

Jaguś I., Rodzina pochodzenia a wizja rodziny prokreacji. Raport z badań, „Roczniki Socjologii Rodziny”, t. XVIII, 2007.

Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 1-2, Warszawa 2012.

Kaufmann J.C., Wywiad rozumiejący, Warszawa 2010.

Kaźmierczak-Kałużna I., „Ja bym chciała, żeby moje dzieci mieli szczęśliwe dzieciństwo, nie tak, jak ja...". Dzieciństwo własne a dzieciństwo własnych dzieci w narracjach wielodzietnych ubogich kobiet, „Opuscula Sociologica”, nr 4, 2016.

Kaźmierczak-Kałużna I., Matka w tradycji i kulturze polskiej. Rola kobiety-matki i jej przemiany na przestrzeni wieków, W: Role rodzinne. Między przystosowaniem a kreacją, red. I. Przybył, A. Żurek, Poznań 2016.

Kotlarska-Michalska A., Obraz życia rodzinnego z perspektywy półwiecza badań nad rodziną polską, W: Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, red. I. Taranowicz, S. Grotowska, Wrocław 2015.

Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 1978.

Literatura uzupełniająca

Bugajska B. (red.), Młodość i starość – integracja pokoleń, Szczecin 2010.

Kaźmierczak-Kałużna I., „Jestem matką, jestem ojcem, to na pewno"... Aktualne i aspiracyjne autoidentyfikacje wielodzietnych kobiet z ubogich rodzin i ich społeczne konsekwencje, W: Dylematy życia rodzinnego. Diagnoza i wsparcie, red. M. Szyszka, Lublin2016.

Kotlarska-Michalska A., Rola kobiety w małżeństwie i rodzinie. Ciągłość i zmiana [w:] M. Golka (red.), Nowe style zachowań, Poznań 2001.

Włodarek J., Ziółkowski M. (red.), Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa-Poznań 1990. Literatura dodatkowa stanowiąca materiał do analizy pod kątem problematyki kursu, w tym np. literatura na potrzeby prac zaliczeniowych studentów

Uwagi

Zajęcia realizowane są w kilkugodzinnych blokach tematycznych.


Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 13:17)