SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fakultet 3: pamięć i dziedzictwo kulturowe w życiu społecznym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fakultet 3: pamięć i dziedzictwo kulturowe w życiu społecznym
Kod przedmiotu 14.2--SocP-F3:PDK-S23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Pokrzyńska
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w zagadnienia indywidualnych postaw i zbiorowych działań wobec materialnego i niematerialnego dziedzictwa kulturowego oraz zaznajomienie go z problematyką wytwarzania i funkcjonowania pamięci społecznej.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

1.     Dziedzictwo kulturowe i pamięć społeczna w refleksji socjologicznej i nauk pokrewnych.

2.     Funkcje dziedzictwa i pamięci społecznej w kontekście różnych poziomów życia zbiorowego. Integracyjny i dezintegracyjny charakter postaw wobec przeszłości.

3.     Rodzaje dziedzictwa kulturowego, odmiany i nośniki pamięci społecznej.

4.     Mechanizmy wytwarzania i funkcjonowania pamięci społecznej.

5.     Procesy transmisji kultury i pamięci społecznej.

6.     Instytucjonalne programy opieki nad dziedzictwem kulturowym i pamięcią społeczną.

7.     Badania pamięci społecznej i dokumentacja dziedzictwa kulturowego.

Metody kształcenia

Podstawowe metody kształcenia wykorzystywane w trakcie konwersatorium to: praca z tekstem, analiza materiałów audiowizualnych, dyskusja oraz prezentacja wystąpień/wypowiedzi studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium

Praca pisemna: indywidualna na temat uzgodniony ze studentami w trakcie zajęć na początku semestru.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: zgodność z tematem, poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu i właściwe stosowanie odwołań, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące pracy.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.

Literatura podstawowa

Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2007.

Halbwachs M., Społeczne ramy pamięci, Warszawa 2008

Kapralski S., Przmięć, przestrzeń, tożsamość, Warszawa 2010.

Kula M., Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002.

Narracja, obyczaj, wiedza... O zachowaniu niematerialnego dziedzictwa kulturowego, (red.) Przybyła-Dumin A., Chorzów-Lublin-Warszawa 2016.

Niematerialne dziedzictwo kulturowe: źródła - wartości - ochrona, (red.) Adamowski J., Smyk K., Lublin - Warszawa 2013.

Przemilczenia w realcjach międzykulturowych, (red.) Goszczyńska J., Szwat-Gyłybowa G., Warszawa 2008.

Szacka B., Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2006.

Szpociński A., Kwiatkowski P. T., Przeszłość jako przedmiot przekazu, Warszawa 2006.

 

 

Literatura uzupełniająca

Angutek D., Kinal A., Leszkowicz-Baczyński J., Pokrzyńska M., Urbaniak A., Winiarska i bachiczna tradycja Zielonej Góry, Bydgoszcz 2017.

Bazuń M., Kaźmierczak-Kałużna I., Pokrzyńska M., Matki Sybiraczki – losy i pamięć. Polskie kobiety zesłane w głąb ZSRR, Zielona Góra 2012.

Bazuń M., Kaźmierczak-Kałużna I., Pokrzyńska M., Od pamięci indywidualnej do pamięci zbiorowej. Na przykładzie pamięci o matkach Sybiraczkach, W: Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Migracje przymusowe w Europie, red. H.P. Müller, M. Zielińska, Zielona Góra 2012.

Dziedzictwo kresów - nasze wspólne dziedzictwo?, red. Purchla J., Kraków 2006.

Głowacka-Grajper M., Transmisja pamięci. Działacze "sfery pamięci" i przekaz o Kresach Wschodnich we współczesnej Polsce, Warszawa 2016.

International Folk Festival "Bucovinian Meetings" as a tool of transboundary socio-cultural policy, Pokrzyńska M., Kaźmierczak-Kałużna I., W: Designing and Implementing Public Policy in Contemporary Society: New Perspectives, red. Szaban D., Zapotoczna M., Pochyły P., Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlage 2022, s. 85--97.

Krasowska H., Pokrzyńska M., Suchomłynow L., Świadectwo zanikającego dziedzictwa. Mowa polska na Bukowinie: Rumunia - Ukrainie, Warszawa 2018.

Kwiatkowski P. T., NIjakowski L.M., Szacka B., Szpociński A., Między codziennością a wielką historią. Druga wojna światowa w pamięci zbiorowej społeczeństwa polskiego, Warszawa 2010.

Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 1978.

Niematerialne dziedzictwo kulturowe, (red.) Schreiber H., Warszawa 2017.

 

Literatura dodatkowa stanowiąca materiał do analizy pod kątem problematyki kursu, w tym np. materiały publikowane przez Narodowy Instytut Dziedzictwa, UNESCO i literatura na potrzeby prac zaliczeniowych studentów.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 16:07)