SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fakultet 3: pamięć i dziedzictwo kulturowe w życiu społecznym |
Kod przedmiotu | 14.2--SocP-F3:PDK-S23 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w zagadnienia indywidualnych postaw i zbiorowych działań wobec materialnego i niematerialnego dziedzictwa kulturowego oraz zaznajomienie go z problematyką wytwarzania i funkcjonowania pamięci społecznej.
Brak.
1. Dziedzictwo kulturowe i pamięć społeczna w refleksji socjologicznej i nauk pokrewnych.
2. Funkcje dziedzictwa i pamięci społecznej w kontekście różnych poziomów życia zbiorowego. Integracyjny i dezintegracyjny charakter postaw wobec przeszłości.
3. Rodzaje dziedzictwa kulturowego, odmiany i nośniki pamięci społecznej.
4. Mechanizmy wytwarzania i funkcjonowania pamięci społecznej.
5. Procesy transmisji kultury i pamięci społecznej.
6. Instytucjonalne programy opieki nad dziedzictwem kulturowym i pamięcią społeczną.
7. Badania pamięci społecznej i dokumentacja dziedzictwa kulturowego.
Podstawowe metody kształcenia wykorzystywane w trakcie konwersatorium to: praca z tekstem, analiza materiałów audiowizualnych, dyskusja oraz prezentacja wystąpień/wypowiedzi studentów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatorium
Praca pisemna: indywidualna na temat uzgodniony ze studentami w trakcie zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: zgodność z tematem, poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu i właściwe stosowanie odwołań, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące pracy.
Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.
Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2007.
Halbwachs M., Społeczne ramy pamięci, Warszawa 2008
Kapralski S., Przmięć, przestrzeń, tożsamość, Warszawa 2010.
Kula M., Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002.
Narracja, obyczaj, wiedza... O zachowaniu niematerialnego dziedzictwa kulturowego, (red.) Przybyła-Dumin A., Chorzów-Lublin-Warszawa 2016.
Niematerialne dziedzictwo kulturowe: źródła - wartości - ochrona, (red.) Adamowski J., Smyk K., Lublin - Warszawa 2013.
Przemilczenia w realcjach międzykulturowych, (red.) Goszczyńska J., Szwat-Gyłybowa G., Warszawa 2008.
Szacka B., Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2006.
Szpociński A., Kwiatkowski P. T., Przeszłość jako przedmiot przekazu, Warszawa 2006.
Angutek D., Kinal A., Leszkowicz-Baczyński J., Pokrzyńska M., Urbaniak A., Winiarska i bachiczna tradycja Zielonej Góry, Bydgoszcz 2017.
Bazuń M., Kaźmierczak-Kałużna I., Pokrzyńska M., Matki Sybiraczki – losy i pamięć. Polskie kobiety zesłane w głąb ZSRR, Zielona Góra 2012.
Bazuń M., Kaźmierczak-Kałużna I., Pokrzyńska M., Od pamięci indywidualnej do pamięci zbiorowej. Na przykładzie pamięci o matkach Sybiraczkach, W: Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Migracje przymusowe w Europie, red. H.P. Müller, M. Zielińska, Zielona Góra 2012.
Dziedzictwo kresów - nasze wspólne dziedzictwo?, red. Purchla J., Kraków 2006.
Głowacka-Grajper M., Transmisja pamięci. Działacze "sfery pamięci" i przekaz o Kresach Wschodnich we współczesnej Polsce, Warszawa 2016.
International Folk Festival "Bucovinian Meetings" as a tool of transboundary socio-cultural policy, Pokrzyńska M., Kaźmierczak-Kałużna I., W: Designing and Implementing Public Policy in Contemporary Society: New Perspectives, red. Szaban D., Zapotoczna M., Pochyły P., Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlage 2022, s. 85--97.
Krasowska H., Pokrzyńska M., Suchomłynow L., Świadectwo zanikającego dziedzictwa. Mowa polska na Bukowinie: Rumunia - Ukrainie, Warszawa 2018.
Kwiatkowski P. T., NIjakowski L.M., Szacka B., Szpociński A., Między codziennością a wielką historią. Druga wojna światowa w pamięci zbiorowej społeczeństwa polskiego, Warszawa 2010.
Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 1978.
Niematerialne dziedzictwo kulturowe, (red.) Schreiber H., Warszawa 2017.
Literatura dodatkowa stanowiąca materiał do analizy pod kątem problematyki kursu, w tym np. materiały publikowane przez Narodowy Instytut Dziedzictwa, UNESCO i literatura na potrzeby prac zaliczeniowych studentów.
Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 16:07)