SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Potencjały regionalne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Potencjały regionalne
Kod przedmiotu 14.2--SocP-PR-S23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Organizacja społeczności lokalnych
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Pokrzyńska
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną i kompetencje badawcze w zakresie analizy potencjału regionu jako całości społecznej. Przedmiot ma przygotować studenta do spojrzenia na region z perspektywy możliwości w nim obecnych w kontekście życia społeczno-kulturowego.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

  1. Region jako kategoria pojęciowa i typ zbiorowości terytorialnej.
  2. Typologia regionów.
  3. Regionalizacja, regionalizm i rozwój regionalny.
  4. Kapitał kulturowy, społeczny i symboliczny w kontekście życia regionalnego i polityki regionalnej.
  5. Badania regionalne i diagnoza potencjału regionu.
  6. Różnorodność potencjałów regionalnych – analiza wybranych regionów.
  7. Strategie rozwoju regionalnego – wybrane przykłady

 

 

Metody kształcenia

Praca z tekstem, analiza stron internetowych, tradycyjnych opisów monograficznych oraz materiałów audio i video dotyczących wybranych regionów, mobilne techniki edukacji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praca pisemna: indywidualna na temat uzgodniony ze studentami w trakcie zajęć na początku semestru

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: zgodność z tematem, poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu i właściwe stosowanie odwołań, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące pracy.

Zasady uzyskania oceny z konwersatorium: ocena z konwersatorium jest oceną z pracy pisemnej.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.

Literatura podstawowa

Kwiatkowski M., Kapitał społeczny, W: Encyklopedia socjologii: suplement, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001.

Putnam R. D., Demokracja w działaniu, przeł. J. Szacki, Wydawnictwo Znak, Warszawa – Kraków 1995.

Socjologia regionu i społeczności lokalnych. Antologia, (red.) M. S. Szczepański, A. Śliz, R. Geisler, B. Cymbrowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2011.

Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, przekład J. Konieczny, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005.

Literatura uzupełniająca

Bartkowski J., Tradycja i polityka: wpływ tradycji kulturowych polskich regionów na współczesne zachowania społeczne i polityczne, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

Dziedzictwo kulturowe w regionach europejskich. Odkrywanie, ochrona i (re)interpretacja, (red.) Kocój E., Kosiek T., Szulborska-Łukaszewicz J., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

Gorzelak G., Regionalizm i regionalizacja w Polsce na tle europejskim [w:] Gorzelak G., Jałowiecki B. (red.), Czy Polska będzie państwem regionalnym? Warszawa 1993.

Kapitał społeczny we wspólnotach, (red.) H. Januszek, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2005.

Kotarski H., Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój województwa podkarpackiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2013.

Kwiatkowski M., Kapitał społeczny. Od metafory do badań, W: Różnorodność kapitałów w nowej rzeczywistości społecznej, Rocznik Lubuski, 2004, vol. 30/2.

Łobocki J., Kapitał społeczny jako kategoria ekonomiczna, Studia Ekonomiczne, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 2013, nr 129, s. 80-88.

Machaj I., Społeczno-kulturowe aspekty tożsamości mieszkańców wschodniego i zachodniego pogranicza Polski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.

Nowak K., Szymeczek J. (red.), Historia ojczysta i regionalizm na pograniczach, Polskie Towarzystwo Historyczne oddział w Cieszynie, Kongres Polaków w Republice Czeskiej, Cieszyn – Czeski Cieszyn, 2020.

Pokrzyńska M., Bukowińczycy w Polsce. Socjologiczne studium rozwoju wspólnoty regionalnej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010.

Pokrzyńska M., Ciągłość, innowacja, rewitalizacja? Dziedzictwo kulturowe a poszukiwanie wspólnoty w regionie postmigracyjnym, Europa Orientalis. Studia z dziejów Europy Wschodniej i Państw Bałtyckich, 2019, vol. 10, 151-178.

Pokrzyńska M., Na tropach antropologicznego aspektu rewitalizacji, Rocznik Lubuski, 2019, vol. 45/2, 149-161.

Sakson A., Przemiany tożsamości lokalnej i regionalnej mieszkańców Ziem Zachodnich i Północnych [w:] A. Michalak, A. Sakson, Ż. Stasieniuk, (red.), Polskie Ziemie Zachodnie. Studia socjologiczne, Poznań 2011.

Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.

Wódz J., Polskie regiony – dynamika tożsamości [w:] A. Michalak, A. Sakson, Ż. Stasieniuk, (red.), Polskie Ziemie Zachodnie. Studia socjologiczne, Poznań 2011.

Oraz inne teksty i materiały stanowiące materiał do analizy pod kątem tematyki przedmiotu

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 16:14)