SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Programowanie strategiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Programowanie strategiczne
Kod przedmiotu 14.2--SocP-PS-S23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Organizacja społeczności lokalnych
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Frątczak-Müller
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zamysłem prowadzącego jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu programowania strategicznego w odniesieniu do lokalnych i regionalnych planów działania. Dodatkowym celem jest zapoznanie z podstawowymi zasadami opracowania planów strategicznych przez jednostki samorządów terytorialnych i przekazanie praktycznych umiejętności związanych z opracowaniem tego typu dokumentów.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

  1. Zarządzanie strategiczne, stadia i kluczowe aspekty
  2. Priorytety współczesnej polityki rozwoju
  3. Programowanie strategiczne – cele i zadania
  4. Metody i etapy programowania strategicznego
  5. Techniki analiz strategicznych (analizy źródeł danych)
  6. Diagnoza, partycypacja, ewaluacja – dysfunkcje programowania strategicznego
  7. Uspołecznienie procesów programowania strategicznego
  8. Działania pozorne w programowaniu strategicznym
  9. Programowanie strategiczne w wymiarze lokalnym
  10. Analiza zasad programowania strategicznego – studia materiałów źródłowych

Metody kształcenia

Prezentacja multimedialna, zajęcia warsztatowe, dyskusja, praca w grupach, analiza materiałów źródłowych, zastosowanie metod mobilnych: wizyta studyjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium

Praca pisemna: indywidualna na temat uzgodniony ze studentami w trakcie zajęć na początku semestru.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: zgodność z tematem, poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu i właściwe stosowanie odwołań, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące pracy.

Projekt interwencji: indywidualny/grupowy na temat uzgodniony ze studentami w trakcie zajęć na początku semestru; zawiera cel i jego uzasadnienie, opis problemu i propozycje sposobów jego rozwiązania.

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z projektu interwencji: zgodność z tematem, odpowiednia struktura projektu, poprawny opis poszczególnych jego elementów, uzasadniony dobór sposobów rozwiązania problemu, poprawność językowa, poprawność odwołań do literatury.

Zasady uzyskania oceny z laboratorium: ocena z laboratorium jest średnią arytmetyczną ocen z pracy pisemnej i projektu interwencji; warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z ćwiczeń jest zaliczenie pracy pisemnej oraz projektu interwencji.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z laboratorium.

Literatura podstawowa

  1. Górniak J., Mazur S. (red.), Zarządzanie strategiczne rozwojem, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012.
  2. Griffin R.W. Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  3. Matusiak M., Zarządzanie strategiczne w dużych miastach w Polsce, Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, zeszyt 1, 2015.
  4. Planowanie strategiczne jako narzędzie realizacji celów organizacji, Kancelaria Rady Ministrów, źródło: https://dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/pliki/79.pdf
  5. Rzeszutko-Piotrowska M., Strategiczne planowanie rozwoju gospodarczego w polskich gminach, źródło: https://www.ur.edu.pl/file/53211/13.pdf
  6. Smolarek M., Wybrane aspekty planowania strategicznego w instytucjach integracji i pomocy społecznej, Studia i prace wydziału nauk ekonomicznych i zarządzania nr 39, t.3, źródło: http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/sip/sip39-2015/SiP-39-t3-345.pdf
  7. Stabryła A., Podstawy organizacji i zarządzenia. Podejścia i koncepcje badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków (2012).
  8. Sulmicka M. Nowy model programowania polityki rozwoju w Polsce, źródło: cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element...4fb7.../irg_pim_88_r10tr.pdf

Literatura uzupełniająca

-

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr Joanna Frątczak-Müller (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 17:23)