SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Techniki warsztatowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Techniki warsztatowe
Kod przedmiotu 14.2--SocP-TW-S23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Organizacja społeczności lokalnych
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Bazuń
  • dr Joanna Frątczak-Müller
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z technikami pracy warsztatowej

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Wprowadzenie do sposobów pracy warsztatowej.
  2. Zalety i wady pracy za pomocą zajęć warsztatowych.
  3. Możliwości i ograniczenia w stosowaniu warsztatowych form pracy.
  4. Techniki aktywizacyjne i warsztatowe a inne metody szkoleniowe/edukacyjne.
  5. Zastosowanie technik warsztatowych w procesach rozwoju indywidualnych i grupowych umiejętności.
  6. Fazy w pracy grupowej.
  7. Trudności i problemy, które mogą wystąpić podczas zajęć warsztatowych. Kilka sposobów ich rozwiązywania.
  8. Techniki pracy warsztatowej (mini wykład, world cafe, burza mózgów, gry i zabawy symulacyjne, praca w zespołach, techniki pracy kreatywnej itp.).
  9. Miejsce i materiały do zajęć warsztatowych.
  10. Czas na realizację zadań w zajęciach warsztatowych – przewidywanie czasu realizacji zadań i możliwe trudności w przewidywaniu – w jaki sposób przygotować sobie zawsze plan B?
  11. Planowanie zajęć realizowanych za pomocą technik warsztatowych – kilka podpowiedzi jak przygotować plan zajęć.

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja, techniki warsztatowe realizowane w trakcie zajęć, wykonywanie zadań podczas zajęć oraz w domu. Realizacja części zajęć przy wykorzystaniu mobilnych metod pracy: spacer badawczy lub wizyta studyjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium

Zadania: polegają na sformułowaniu pisemnie krótkich opisów wybranych technik pracy warsztatowej i uzasadnieniu ich zastosowania w określonych działaniach (konspekt działań).

  • trzy zadania polegają na opisie wybranych technik pracy warsztatowej i uzasadnieniu ich zastosowania w określonych działaniach;
  • jedno zadanie polega na przygotowaniu mini konspektu zajęć (2-3 godzinnych) realizowanych przy wykorzystaniu technik warsztatowych. Studenci otrzymają strukturę konspektu, a ich zadanie polega na: (1) wypełnieniu jej odpowiednio do celu zajęć dobranymi technikami warsztatowymi, (2) określeniu przewidywanego czasu realizacji zaplanowanych technik, oraz (3) spisu narzędzi/przedmiotów/pomocy potrzebnych do realizacji zaplanowanych przez studenta technik;
    Zasady uzyskania pozytywnej oceny z zadań:

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z zadań: zgodność z tematem, odpowiednia struktura, poprawność językowa. Student jest zobowiązany przygotować cztery zadania. cena z laboratorium jest średnia arytmetyczna ocen za zadania.

Zasady uzyskania oceny z laboratorium: ocena z laboratorium jest średnia arytmetyczna ocen za zadań (z każdego zadania student powinien otrzymać ocenę pozytywną).

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z laboratorium.

Literatura podstawowa

  1. Metoda warsztatowa w kształceniu umiejętności interpersonalnych, A. Majewska-Gałęzak (red.), Katowice 1998.
  2. Belbin R. M., Twoja rola w zespole, Gdańsk 2008.
  3. Kozak A., Łaguna M., Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera, Gdańsk 2009.
  4. Łaguna M., Fortuna P., Przygotowanie szkolenia czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, Gdańsk 2009.
  5. Silberman M., Metody aktywizujące w szkoleniach, Kraków 2006.
  6. Urban M., Niekonwencjonalne metody szkoleniowe czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańsk 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.
  2. Grzesiak M., Psychologia nauczania czyli Jak skutecznie prowadzić szkolenia, zarządzać grupami i występować przed publicznością, Wydawnictwo Helion - Onepress, Gliwice 2017.
  3. Kirby A. Gry szkoleniowe : materiały dla trenerów. Zestawy 1, 2, 3 , Oficyna Ekonomiczna. Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, Kraków 2006
  4. Nęcka E., Psychologia twórczości, Sopot 2012.
  5. Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B., Trening twórczości, Sopot 2013.
  6. Niemczyk A., Trener skuteczny : procedury dla prowadzących szkolenia, Difin, Warszawa 2012.
  7. Rae L., Efektywne szkolenie : techniki doskonalenia umiejętności trenerskich, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012
  8. Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Część I, Wrocław brw.
  9. Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Część II, Wrocław brw.
  10. Silberman M. (przy współpr. C. Auerbach), Metody aktywizujące w szkoleniach, Oficyna Ekonomiczna. Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, Kraków  2005
  11. Woźniak J., Ocenianie efektów szkolenia czyli Metody i problemy ewaluacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dorota Bazuń (ostatnia modyfikacja: 07-04-2023 12:08)