Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom metod i technik stosowanych w terenowych badaniach etnograficznych. Zapoznanie ich ze specyfiką etnograficznej pracy badawczej w różnych typach terenu i sytuacjach społeczno-kulturowych. Zaznajomienie z możliwościami i ograniczeniami badawczej perspektywy etnograficznej oraz uwrażliwienie na etyczny wymiar pracy w terenie.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
Badania etnograficzne – ich początki i rozwój oraz znaczenie dla nauki.
Specyfika etnograficznych badań terenowych: od koncepcji do realizacji, typy terenu jako przestrzeni pracy badawczej, podstawowe metody i techniki stosowane podczas badań etnograficznych. Zasada triangulacji.
Dokumentacja wizualna (fotografia, film etnograficzny).
Badania terenowe a literatura.
Etyczny i praktyczny aspekt badań etnograficznych – w stronę antropologii stosowanej.
Egzemplifikacje badań etnograficznych i ich analiza pod względem warsztatu pracy.
Metody kształcenia
Praca z książką, materiałami źródłowymi, dyskusja, zajęcia w terenie i mobilne metody nauczania.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia
Praca pisemna: indywidualna na temat uzgodniony ze studentami w trakcie zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: zgodność z tematem, poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu i właściwe stosowanie odwołań, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące pracy.
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń: ocena z ćwiczeń jest oceną z pracy pisemnej; warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z ćwiczeń jest zaliczenie pracy pisemnej.
Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.
Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000.
Metody badań jakościowych, t.1-2, Denzin N.K., Lincoln Y. (red.), Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca
Antropologia stosowana, red. M. Ząbek, Warszawa 2013.
Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, H. Červinková H., Gołębniak B.D. (red.), Wrocław 2010.
Charmaz K., Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Warszawa 2010.
Clifford J., Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000.
Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
Hastrup K., Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków 2008.
Kaufmann J.C., Wywiad rozumiejący, Warszawa 2010.
Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010.
Łyś G., Dzikie żądze. Bronisław Malinowski nie tylko w terenie, Warszawa 2021.
Malinowski B., Dziennik w ścisłym znaczeniu tego wyrazu; wstęp i oprac. G. Kubica, Kraków 2002.
Rabinow P., Refleksje na temat badań terenowych w Maroku, Kęty 2010.
Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010.
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010.
Silverman D., Interpretacja badań jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, Warszawa 2008.
Silverman D., Prowadzanie badań jakościowych, Warszawa 2008.
Teren w antropologii. Praktyka badawcza we współczesnej antropologii kulturowej, Buliński T., Kairski M. (red.), Poznań 2011
wybrane prace poświęcone konkretnym doświadczeniom etnograficznej pracy w terenie
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Justyna Nyćkowiak (ostatnia modyfikacja: 28-04-2023 08:39)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.