SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy badań marketingowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy badań marketingowych
Kod przedmiotu 14.2--SocP-PBM-S23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Badania społeczne w praktyce
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
  • dr Tomasz Kołodziej
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z problematyką badań marketingowych, ich rolą w procesie podejmowania decyzji, przekazanie wiedzy z zakresu metodologii badań marketingowych, zapoznanie ze specyficznymi metodami i technikami badań marketingowych.

 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Badania rynku, czyli jak zrozumieć konsumenta?
  2. Rynek badawczy, agencja badawcza, zarządzanie projektami badawczymi.
  3. Wizerunek branży badawczej, analiza najnowszego raportu PTBRiO.
  4. Przedmiot i etapy badań marketingowych (problemy decyzyjne, problemy badawcze, etapy procesu badawczego).
  5. Metody i techniki badań marketingowych - badania ilościowe (badania kwestionariuszowe, badania shopperowe, badania trackingowe, panele badawcze, badania MS)
  6. Metody i techniki badań marketingowych - badania jakościowe (wywiady indywidualne IDI, zogniskowane wywiady grupowe FGI, etnografia w badaniach marketingowych, semiotyka w badaniach marketingowych)
  7. Społeczności badawcze online
  8. Rola badań marketingowych w świecie big data
  9. Etyka badań marketingowych

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia: analiza tekstów, dyskusja, prezentacja, projekt

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Praca pisemna: grupowa na temat uzgodniony ze studentami w trakcie zajęć na początku semestru. 

Projekt badawczy: grupowy na temat uzgodniony ze studentami w trakcie zajęć na początku semestru; zawiera opis koncepcji badania (cel, problemy, hipotezy itp.), przygotowanie narzędzi badawczych (scenariusz, kwestionariusz, itp.), analizę oraz interpretację wyników.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń: ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z pracy pisemnej i projektu.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Lutostański M.J., Łebkowska A., Protasiuk M. (red.), Badania rynku. Jak zrozumieć konsumenta?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.
  2. Lutostański M., Galica M., Protasiuk M. (red.), Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych? Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
  3. Maison M., Noga - Bogomilski A. (red.), Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2007.
  4. Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  5. Churchill G.A., Badania marketingowe – podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  6. Pfaff D., Badania rynku. Jak pozyskiwać najistotniejsze dla firmy informacje marketingowe, Wydawnictwo BC.edu, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Rószkiewicz M., Metody ilościowe w badaniach marketingowych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2002.
  2. Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
  3. Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe, jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  4. Sudoła S., Szymczak J., Haffera M., (red.), Marketingowe testowanie produktów, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2000.
  5. Mazurek - Łopacińska K. (red.), Badania marketingowe, teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
  6. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe, metody i techniki, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2002.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 30-04-2023 23:33)