SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Literatura dla dzieci i młodzieży do XIX w. - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Literatura dla dzieci i młodzieży do XIX w.
Kod przedmiotu 09.2--FiPlD-LDM19-S23
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia polska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu kanonu literatury dla dzieci i młodzieży do XIX wieku;
  • ukazanie – na przykładach z literatury powszechnej – roli poszczególnych dzieł jako ważnego kodu kulturowego, przekazywanego przez pokolenia i jednocześnie ulegającego nowym odczytaniom;
  • kształtowanie umiejętności analizowania i interpretowania dzieła literackiego z uwzględnieniem jego wartości poznawczych, etycznych, estetycznych i in., adresata (dzieci, młodzież, dorośli), a także w kontekście historycznoliterackim i pedagogicznym.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza w zakresie procesu historycznoliterackiego i gatunków literackich.

Zakres tematyczny

Tematy zajęć:

  1. Literatura dla dzieci i młodzieży – ustalenia terminologiczne.
  2. Baśnie Ch. Perraulta jako przykład literatury dydaktycznej.
  3. Piękna i bestia – od baśni ludowej do różnych wersji literackich.
  4. Baśnie braci Grimm jako teksty „dla dzieci i dla domu”.
  5. Wartości etyczne i estetyczne baśni H.Ch. Andersena.
  6. „Robinsonada” jako powieść dla młodzieży (np. Przypadki Robinsona Crusoe D. Defoe i Podróże Guliwera J. Swifta).
  7. Tematyka i problematyka twórczości K. Dickensa.
  8. Baśniowość i fantastyka Dziadka do orzechów E.T.A. Hoffmanna.
  9. Alicja w Krainie Czarów L. Carrolla i jej adaptacje dla dzieci.
  10. Tematyka i problematyka Pinokia C. Collodiego.
  11. XIX-wieczne powieści przygodowe dla młodzieży (np. Wyspa skarbów R.L. Stevensona i W 80 dni dookoła świata J. Verne’a).
  12. Problematyka i forma Księgi dżungli R. Kiplinga.

Metody kształcenia

Praca z tekstem naukowym i literackim, dyskusja, referat.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie do zajęć, aktywny w nich udział, referat, zaliczenie kolokwium.

Literatura podstawowa

Literatura podmiotowa szczegółowa lista utworów, które będą omawiane na zajęciach, jest podawana na początku kursu.

Literatura przedmiotowa:

Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, red. K. Biedrzycki, A. Janus-Sitarz, Kraków 2012.

Leszczyński G., Literatura i książka dziecięca. Słowo – obiegi – konteksty, Warszawa 2003.

Leszczyński G., Wielkie małe książki. Lektury dzieci i nie tylko, Poznań 2015.

Smuszkiewicz A., Literatura dla dzieci. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, Poznań 2015.

Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000.

Literatura uzupełniająca

Według potrzeb.

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności nauczycielskiej.


Zmodyfikowane przez dr Joanna Wawryk (ostatnia modyfikacja: 10-05-2023 23:05)