Przedmiot ma za zadanie ukazanie głównych linii rozwojowych w dziejach starożytnej Europy kręgu śródziemnomorskiego z uwzględnieniem powstania i rozwoju cywilizacji grecko-rzymskiej; przedstawienie kształtowania się pierwszych zorganizowanych społeczeństw i państw; kształtowania się religii pogańskich i chrześcijaństwa oraz jego ekspansji i ewolucji w stosunku do pogańskiego dorobku cywilizacyjnego; ukazanie znaczenia antycznego dorobku kulturowego i zdobyczy cywilizacyjnych dla współczesnej Europy.
Prerequisites
Brak
Scope
Grecja mityczna i Grecja homerycka. Tradycje antyczne w religiach i kulturze Europy.
Tożsamość grecka. Idea greckiej polis. Kultury miasta-państwa w dziejach Europy.
Początki kultury politycznej w Atenach. Demokracja polis.
Greckie wychowanie. Legenda Sparty.
Człowiek i wojna w greckiej polis. Model hoplicki i ideologia wojenna - wpływ greckiego modelu na kształtowanie się prawa wojennego.
Grecka duchowość w filozofii, literaturze i historiografii - wpływ tych dziedzin na dalszy rozwój kultury Europy.
Kultura życia codziennego Greków: obyczajowość, sport i teatr. Współczesne odniesienia.
Aleksander Wielki i jego spuścizna. Nowe nurty w kulturze greckiej. Znaczenie hellenizmu dla kultury europejskiej.
Rzym mityczny. Tradycje antyczne w religiach i kulturze Europy.
Rzymianin - obywatel i polityk. Idea rzymskiej republiki.
Juliusz Cezar i Oktawian August – nowe oblicza Rzymu. Cesarz rzymski. Wizerunek i ideologia władzy. Próba nawiązywania do rzymskiego wzorca na przestrzeni wieków.
Cesarstwo rzymskie i jego uniwersalizm kulturowy. Konsekwencje kulturowe podboju rzymskiego. Język i prawo łacińskie. Rola miast i prowincji. Miasto w starożytności. Przestrzeń miejska i sztuka - wzór dla urbanistyki Europy.
Nowe tendencje religijne okresu cesarstwa. Chrześcijaństwo dziedzictwem antyku.
Antyk we współczesnej kulturze i polityce.
Teaching methods
Rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem nad tekstem źródłowym i tekstem naukowym.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 3 pkt. za aktywność na zajęciach, która polega na udziale w dyskusji i/lub prezentacji referatu oraz na zaliczeniu dwóch lektur i dwóch esejów z listy literatury uzupełniającej. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność w dyskusji, 1 – za prezentację referatu. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach sprawdzianu.