SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Adolescencja, problemy i pomoc psychologiczna |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-APiPP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy na temat okresu adolescencji, potrzeb rozwojowych i specyficznych problemów typowych dla tego okresu rozwoju człowieka oraz możliwości udzielania pomocy psychologicznej ukierunkowanej na rozwój jednostki.
Student posiada wiedzę o normie i zaburzeniach w zakresie procesów rozwoju człowieka w cyklu życia.
Wymagania formalne: wiedza z przedmiotów: Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychopatologia rozwoju.
Wykład:
1. Wczesna i późna adolescencja - charakterystyka tendencji rozwojowych specyficznych dla każdego okresu. Różnice w zakresie kompetencji i potrzeb rozwojowych u młodszych i starszych adolescentów.
2. Charakterystyka typowych zadań i tendencji rozwojowych związanych z formowaniem tożsamości w okresie adolescencji w różnych ujęciach teoretycznych (klasycznych i współczesnych)
3. Indywidualne aspekty i uwarunkowania rozwoju młodzieży. Różnice indywidualne istotne dla rozwoju w okresie adolescencji.
Ćwiczenia:
1. Najczęściej spotykane problemy okresu adolescencji z uwzględnieniem kontekstu środowiska rodzinnego, szkolnego, rówieśniczego, a także nowych wyzwań związanych z postępem technologicznym.
2. Problemy i zakłócenia w procesie formowania tożsamości oraz ich rozwojowe konsekwencje: kryzys tożsamości , depresje młodzieńcze i próby samobójcze, zaburzenia odżywiania.
3. Specyfika formowania tożsamości u adolescentów ze specjalnymi potrzebami.
4. Zaburzenia występujące w okresie adolescencji i ich uwarunkowania: zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne.
5. Pomoc psychologiczna ukierunkowana na wspieranie realizacji zadań rozwojowych okresu adolescencji.
Wykład:Wykład z prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia: dyskusja, metoda przypadków, metoda projektów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z wykładów jest oceną z egzaminu pisemnego: dwa pytania otwarte. Ocenę oblicza się na podstawie punktów uzyskanych z egzaminu, które są przeliczane na stopnie wg. skali:
91-100% = 5,0; 81-90% = 4,5; 71-80% = 4,0; 61- 70% = 3,5; 51-60% = 3,0; 0-50% = 2,0.
Ocena z ćwiczeń jest oceną z przygotowania i ustnej prezentacji projektu, modyfikowaną udziałem w dyskusji (możliwość podwyższenia oceny o 1 stopień). Temat każdego indywidualnego projektu wypracowany jest podczas dyskusji na pierwszym spotkaniu. Po przygotowaniu każdy projekt jest prezentowany podczas zajęć i podlega dyskusji w grupie.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen z wykładu i ćwiczeń
Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej. W: A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna (s. 47-77). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzezińska A., Tożsamość u progu dorosłości. Poznań 2017.
Kendall P.C. - Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji., Gdańsk 2004.
Radziwiłłowicz W., Depresja u dzieci i młodzieży: analiza systemu rodzinnego - ujęcie kliniczne, Kraków 2010
Radziwiłłowicz W., Sumiła A. (red.), Psychopatologia okresu dorastania: wybrane zagadnienia, Kraków 2006
Oleszkowicz A., Senejko A. Psychologia dorastania, Warszawa, 2017
Gaś Z., Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa 1995
Oleszkowicz A. Bunt młodzieńczy: uwarunkowania, formy, skutki. Warszawa, 2006
Siegel D. (2015), Brainstorm: The Power and Purpose of the Teenage Brain. Publisher: Tarcher/ Putnam.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-03-2024 11:17)