SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rozwiązywanie konfliktów w środowisku wychowawczym i szkolnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rozwiązywanie konfliktów w środowisku wychowawczym i szkolnym
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-RKwŚWiS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Urszula Gembara
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu: 

- zdobycie wiedzy z zakresu  uwarunkowań konfliktów interpersonalnych.

- zdobycie wiedzy z zakresu  specyfiki konfliktów interpersonalnych wśród dzieci i młodzieży w środowisku rodzinnym, rówieśniczym, w tym szkolnym,

- zdobycie wiedzy z zakresu o sposobów rozwiązywania konfliktów,

- zdobycie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej dla celów praktycznych.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z psychologii poznawczej, rozwojowej, społecznej.

Zakres tematyczny

Problematyka ćwiczeń:

Przyczyny i uwarunkowania agresji w środowisku szkolnym i rówieśniczym wśród dzieci.

Przyczyny i specyfika konfliktów wśród młodzieży.

Przyczyny konfliktów w środowisku rodzinnym.

Konflikty nauczyciel - uczeń.

Zjawisko "kozła ofiarnego" w klasie.

Mediacje rówieśnicze - ich charakterystyka i rola.

Konflikty w szkole powstające w wyniku dyskryminacji.

Autoagresja wśród dzieci i młodzieży. 

Profilaktyka i wsparcie dzieci i młodzieży w sytuacji cyberprzemocy.

Metody kształcenia

 Prezentacja, praca w zespołach, dyskusja grupowa, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena z  projektu.  Tematy projektów są ustalane podczas pierwszych zajęć w ramach dyskusjii z udziałem prowadzącego zajęcia. Przygotowane projekty są prezentowane podczas zajęć i poddane dyskusji w grupie.

Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową z przedmiotu.

Literatura podstawowa

  • Borecka-Biernat D., (2013), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania. Warszawa: Difin.
  • Borecka-Biernat D. (red.) (2010). Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Wardzawa: Difin.
  • Borecka - Biernat D., Wajszczyk K., Walęcka-Matyja K., (2021), Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Warszawa: Difin.
  • Chełpa S., Witkowski T. (2015), Psychologia konfliktów. Wydawnictwo: Bez Maski.
  • Covan D, Shilling D, Palomares S. (2018), Jak nauczyć rozwiązywania konfliktów. Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna Sp. z o.o.
  • Łysek J. ( 2010) Od konfliktu w klasie szkolnej do porozumienia bez przemocy. Nauczyciel i szkoła 1-2

Literatura uzupełniająca

  • Gudykunst W. B., Kim Y. Y. (2000). Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową. W: J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się interpersonalnym. Warszawa: PWN.
  • Gut, J. Haman, W.(2008). Docenić konflikt. Warszawa: Wydawnictwo Onepress.
  • Deutsch,M., Coleman,P.T.(red)(2005), .Rozwiązywanie konfliktów. Kraków:UJ
  • Dominiak – Kochanek D., Frączek A., Konopka K. (2012). Styl wychowania w rodzinie a aprobata agresji w zyciu społecznym przez mlodych dorosłych, Psychologia Wychowawcza, 1-2, s. 66-85
  • Rosenberg M. (2015). Nonviolent communication: life-changing tools for Healthy Relationships. Puddle Dancer Press.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-03-2024 12:08)