SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PRCwCŻ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze specyfiką i zmianami w rozwoju człowieka na kolejnych etapach życia jednostki, tj. od poczęcia do śmierci, charakterem i uwarunkowaniami tych zmian w ujęciu głównych modeli teoretycznych ze szczególnym uwzględnieniem teorii biopsychospołecznych i podejścia opartego na dowodach, jak i wyposażenie studenta w umiejętności praktycznego zastosowania tej wiedzy w różnorodnych zawodowych obszarach funkcjonowania psychologa.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej i poznawczej oraz biologicznych mechanizmów zachowania.
Treść wykładów:
Treść ćwiczeń:
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, studium przypadku, praca z tekstem, praca w grupach, dyskusja, pokaz, prezentacja multimedialna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia - na ocenę składają się wyniki osiągnięte na kolokwium, ocena z prezentacji oraz ocena aktywności na zajęciach.
Wykład - ocena z egzaminu w formie testu pisemnego zawierającego pytania otwarte i zamknięte. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus
od 3,75 do 4,24 - dobry
od 4,25 do 4,74 - dobry plus
od 4,75 - bardzo dobry
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.
Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka.
Bowlby J. (2007). Przywiązanie. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2019). Psychologia rozwoju człowieka. GWP.
Brzezińska A. (2005). Społeczna psychologia rozwoju. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Brzezińska A., Czub T., Lutomski G., Smykowski B. (red.). (2000). Dziecko w zabawie i świecie języka. Zysk i S-ka.
Cybulski M., Kędziora-Kornatowska K., Krajewska-Kułak E. Waszkiewicz N. (2017). Psychogeriatria. PZWL.
Gopnik A., Meltzoff A.N., Kuhl P.K. (2004). Naukowiec w kołysce. Media Rodzina.
Jócefik B., Iniewicz G. (2008). Koncepcja przywiązania. Od teorii do praktyki klinicznej. Wydawnictwo UJ.
Kornas-Biela D. (2004). Wokół początku życia ludzkiego. Instytut Wydawniczy PAX.
Obuchowska I. (1996). Drogi dorastania. WSiP.
Oleszkowicz A., Senejko A. (2023). Psychologia dorastania. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Piaget J. (2005). Mowa i Myślenie Dziecka. Wydawnictwo Szkolne PWN.
Spitzer M., (2007). Jak Uczy się Mózg. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Steuden S. (2022). Psychologia starzenia się i starości. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Trempała J. (red.). (2017). Psychologia rozwoju człowieka. PWN.
Beisert M. (2023). Seksualność w cyklu życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chrzan-Dętkoś M. (2012). Wcześniaki. Rozwój psychoruchowy w pierwszych latach życia. Harmonia.
Czub M. (2014). Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Instytut Badań Edukacyjnych. http://produkty.ibe.edu.pl/docs/ndn/NDN_Rozwoj_dziecka_1_Wczesne_dziecinstwo.pdf
Erikson E. H. (2004).Tożsamość a cykl życia. Zysk i S-ka.
Grzegorzewska I., Cierpiałkowska I. (2023). Zaburzenie osobowości borderline u młodzieży. Scholar.
Kaja B. (2011). Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. GWP.
Kamza A. (2014). Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].
Matejczuk J. (2014). Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Instytut Badań Edukacyjnych. http://produkty.ibe.edu.pl/docs/ndn/NDN_Rozwoj_dziecka_2_Wiek_przedszkoly.pdf
Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J. (2014). Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania. Instytut Badań Edukacyjnych. http://produkty.ibe.edu.pl/docs/ndn/NDN_Rozwoj_dziecka_5_Wczesna_faza_dorastania.pdf
Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J. (2014). Rozwój nastolatka. Późna faza dorastania. Instytut Badań Edukacyjnych. http://produkty.ibe.edu.pl/docs/ndn/NDN_Rozwoj_dziecka_6_Pozna_faza_dorastania.pdf
Rękosiewicz M., Jankowski P. (2014). Rozwój dziecka. Środkowy wiek szkolny. Instytut Badań Edukacyjnych. http://produkty.ibe.edu.pl/docs/ndn/NDN_Monitoring_4_Srodkowy_wiek_szkolny.pdf
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-03-2024 12:10)