SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia emocji i motywacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia emocji i motywacji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PEiM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dagmara Gawron
  • dr hab. Szymon E. Draheim, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wykłady będą poruszać tematykę głównych orientacji teoretycznych w zakresie emocji i motywacji oraz doniesienia z badań. Przedstawione zostaną także metody badania emocji i motywacji, mechanizmy ich wzbudzania,  ekspresje emocji i ich rozpoznawanie. Studenci poznają także wzajemne relacje między emocjami, zachowaniem, poznaniem i motywacją.  Zarówno procesy emocjonalne jak i motywacyjne ujęte zostaną jako uwarunkowane czynnikami biologicznymi jak i kulturowymi.

Wymagania wstępne

Podstawy psychologii ogólnej 

Zakres tematyczny

WYKŁAD:

1. Podstawowe informacje o wykładzie. Potoczna i naukowa

wiedza o emocjach.

2. Znaczenia kluczowych pojęć: afekt, emocja jako stan, emocja jako cecha,

nastrój i stres.

3. Teoria Jamesa-Langego i hipoteza mimicznego sprzężenia zwrotnego.

4. Teoria Cannona-Barda i Schachtera-Singera.

5. Metody badania emocji.

6. Teorie emocji podstawowych.

7. Teorie konstrukcjonizmu psychologicznego i teorie procesów oceny poznawczej.

8. Neurobiologia emocji.

9. Strach jako emocja podstawowa.

10. Ekspresje emocji i ich rozpoznawanie.

11. Emocje a procesy poznawcze.

12. Motywacja w różnych systemach teoretycznych.

13. Motywacja świadoma i nieświadoma.

14. Motywacja zewnętrzna i wewnętrzna

15. Motywacyjne funkcje struktury Ja

 

ĆWICZENIA:

  • Psychologia Emocji i Motywacji, wprowadzenie w tematykę zajęć;
  • Zdarzenia poprzedzające a procesy poznawcze; 
  • Emocje podstawowe;
  • Rozpoznawanie emocji i ich ekspresja;
  • Smutek i Gniew;
  • Zaskoczenie, Strach i Wstręt;
  • Radzenie sobie z emocjami cz.1;
  • Radzenie sobie z emocjami cz.2;
  • Radość;
  • Pochodne emocji podstawowych;
  • Składniki motywacji;
  • Emocje a motywacja;
  • Stres, a motywacja;
  • Samoregulacja motywacji;

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

WYKŁAD:

Test wiedzy obejmował będzie literaturę obowiązkową oraz wykłady. Termin A to termin właściwy testu, termin B to termin poprawkowy. Studentowi przysługuje jedna możliwość poprawy. Test zawierał będzie pytania otwarte. Maksymalnie można uzyskać 25 punktów. Próg zaliczenia wynosi 13 punktów. 

Zasady przeliczenia punktów na ocenę: 

  • Bardzo dobry: 23-25
  •  Dobry plus: 20-22
  •  Dobry: 18-19
  •  Dostateczny plus: 15-17
  •  Dostateczny: 13-14
  • Niedostateczny: 0-12

ĆWICZENIA: 

  • zaliczenie na podstawie kolokwium, aby uzyskać ocenę pozytywną student/ student powinien uzyskać co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi
  • uwzględniona zostaje także aktywność studenta, która staje się częścią oceny końcowej;
  • dozwolona jedna nieobecność na zajęciach 

Literatura podstawowa

Literatura obowiązkowa do wykładu:

  1. Barret, L., F. (2018). Jak powstają emocje (s. 49-69; 72-87). CeDeWu
  2. Cosmides, L., Tooby, J. (2005). Psychologia ewolucyjna a emocje. W: M. Lewis, J., M. Haviland-Jones, Psychologia emocji (s. 128-133), (143-150). GWP.
  3. DeWaal. F. (2019). Ostatni uścisk mamy. Emocje zwierząt i co one mówią o nas samych (s. 149-207).  Copernicus Center Press.
  4. Draheim, S.,E. 2001). System kodowania ruchów twarzy (FACS) jako metoda mierzenia zachowań mimicznych: procedura – rzetelność – zastosowania. Psychologia – Etologia - Genetyka, 3/4, (s. 97-113).
  5. Ekman, P. (2012). Emocje ujawnione. Helion.
  6. Ekman, P., Davidson, R. (red.) (1998). Natura emocji. Podstawowe zagadnienia (s. 50-54; 179-183; 248-249; 255-258).  GWP.
  7. Franken, R. E. (2006). Psychologia motywacji (s. 15-45; 461-489; 490-525). GWP.
  8.  LeDoux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Tajemnicze podstawy życiaemocjonalnego (s. 48-60), (s.91-98), (183-208). Media Rodzina.
  9. LeDoux, J. (2017). Lęk (s. 29-43), (s. 112-160). Copernicus Center Press.
  10. Łosiak, W. (2007). Psychologia emocji. (s. 13-50; 81-139; 180-193). Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  11. Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa (s. 281-321).  GWP.

 

Literatura obowiązkowa do ćwiczeń:

  • Ekman, P. (2012). Emocje ujawnione. Gliwice: Wydawnictwo HELION (Sensus).
  • Ekman, P., Davidson, R. J. (red.) (1998). Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP.
  • Franken, R.E. (2002/2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.
  • Strelau, J., Doliński, D. (2011). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. Rozdział 7.
  • Wojciszke, B. (2005). Psychologia miłości. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca

  • Łosiak W. (2007). Psychologia emocji. Warszawa.
  • Oatley K., Jenkins J. M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa.
  • Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk.
  • Ekman P., Davidson R. J. (1999) Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk.
  • Lewis M., Haviland-Jones J.M. (2005). Psychologia emocji. Gdańsk.
  • DeCatanzaro D.A. (1999). Motywacje i emocje. Poznań.
  • Gasiul H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa.
  • Niedenthak, P. M., Ric, F (2017). Psychology of Emotion. Psychology Press.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2024 14:13)