SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza psychologiczna |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-DPs |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką problematyki diagnozy psychologicznej. W tym, ze sposobami ujmowania procesu diagnozowania w psychologii.
Warunkiem uczestniczenia w zajęciach jest wiedza z zakresu podstaw psychologii i metodologii, podstaw pomocy psychologicznej.
Problematyka wykładu: Podstawy naukowe diagnozy psychologicznej. Rodzaje diagnozy, etapy postępowania diagnostycznego. Pomiar w psychologii. Metody i techniki diagnostyczne: wywiad, obserwacja, testowanie. Kompetencje interpersonalne w diagnozowaniu: sztuka słuchania i stawiania pytań, świadomość różnorodności. Umiejętności techniczne diagnosty. Analiza błędów w diagnozowaniu. Główne obszary zastosowania diagnozy psychologicznej. Etyka i standardy postępowania psychologa w procesie diagnostycznym.
Problematyka laboratorium: Diagnoza psychologiczna i jej zastosowanie. Konstrukcja i charakterystyka przeprowadzania różnych form wywiadu. Rodzaje i struktura obserwacji. Rodzaje metod testowych: kwestionariusze, techniki projekcyjne, próby zadaniowe, technika Q-sort, eksperyment diagnostyczny. Normy i znaczenie wyników testowych. Konceptualizacja przypadku i stawianie hipotez diagnostycznych. Opracowanie raportu. Udzielanie informacji zwrotnych. Umiejętności nawiązywania kontaktu i komunikacji.
Wykład konwencjonalny, laboratorium (studium przypadku, praca z tekstem, praca w grupach, praca z metodami diagnostycznymi).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: egzamin.
Laboratoria: kolokwium i/lub ocena prezentacji, aktywności w trakcie zajęć: indywidualna - weryfikowana w toku dyskusji, oraz w pracy zespołowej - weryfikowana podczas analizy przypadków, sytuacji problemowych itd.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratoriów.
Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z zajęć laboratoryjnych i egzaminu. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z zajęć laboratoryjnych i wykładów.
Stemplewska – Żakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna; Gdańsk 2016.
Paluchowski W.J., Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe; Warszawa Scholar 2011.
Strelau J., Doliński D., Psychologia - podręcznik akademicki, Tom II; Gdańsk 2010.
Sekcja Diagnozy PTP, Standardy diagnozy psychologicznej, 2018.
Rouco, V., Franssens, R., & De Clercq, B. (2021). A brief version of the DIPSI maladaptive trait measure for children and adolescents. Psychological Assessment.
Reynolds, C. R., & Livingston, R. A. (2021). Mastering modern psychological testing. Springer International Publishing.
Wybrane metody diagnostyczne.
Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne; Warszawa 1999.
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania; Warszawa 2006.
Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej; Warszawa 2007.
Szustrowa T., Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja; Warszawa 1991.
Aktualna literatura z obszaru tematycznego przedmiotu, podawana bezpośrednio przez prowadzących zajęcia.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-03-2024 12:20)