SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Testy inteligencji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Testy inteligencji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-TI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Florkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi metodami rozumienia i diagnozowania inteligencji człowieka. Student pozna i zastosuje w praktyce wybrane testy inteligencji oraz zdobędzie umiejętność przeprowadzania badania wybranymi testami.

Student stworzy diagnozę na podstawie przeprowadzonego testu inteligencji.

Zapozna się z metodami pomiaru powiązanych umiejętności (testy zdolności poznawczych oraz kreatywności).

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii poznawczej, psychometrii i psychologii różnic indywidualnych.

Zakres tematyczny

Przedstawienie różnych teorii inteligencji, historii badań nad inteligencją oraz współczesnych metod diagnozy inteligencji i zdolności poznawczych. Rozumienie zależności pomiędzy wpływami środowiskowymi i genetycznymi na wynik w testach inteligencji oraz ograniczeń testów inteligencji. Naturalna inteligencja i sztuczna inteligencja. Omówienie specyfiki testowania inteligencji: wybór testu (grupowy vs indywidualny, dobór odpowiednio do mierzonej zdolności), czasu, miejsca i innych czynników potencjalnie wpływających na wynik. Omówienie wyników surowych, miar porównawczych i interpretacji wyniku. Omówienie wybranych technik mierzenia inteligencji u dorosłych i dzieci np. Skale Ravena,  Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia, Diagnoza Możliwości Intelektualnych, Skala Catella,  APIS-P(R), Skala Inteligencji Stanford-Binet (SB5), WISC-R - Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci WISC-V, analiza wyniku pod kątem klinicznym. Omówienie wybranych testów zdolności specjalnych i funkcji poznawczych. Samodzielne wykonanie wybranych testów inteligencji.

Metody kształcenia

Dyskusja, demonstracja, opis i interpretacja przypadków, symulacja, pomiar, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, samodzielne wykonanie testu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny ze sporządzonej przez studenta pisemnej diagnozy na podstawie przeprowadzonego samodzielnie testu inteligencji,  obliczenia wyników i zinterpretowania profilu intelektualnego.

Literatura podstawowa

  • Matczak, A. (2017). WISC-V. Skala inteligencji Wechslera dla dzieci – interpretacja wyników. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

  • Aleksandra Jaworowska, Anna Matczak (2002). OMNIBUS - Test Inteligencji. Podręcznik

  • Podręczniki do testów Pracowni Testów Psychologicznych PTP, o ile nie wskazano inaczej:

  • Anna Matczak, Aleksandra Jaworowska, Katarzyna Martowska. TRS-S, TRS-Z Test Rozumienia Słów – Wersja Standard i Wersja dla Zaawansowanych3

  • Jerzy Brzeziński, Marek Gaul, Elżbieta Hornowska, Aleksandra Jaworowska, Andrzej Machowski, Marzenna Zakrzewska (2004). WAIS-R (PL) - Skala Inteligencji Wechslera dla Dorosłych - Wersja Zrewidowana.

  • Anna Matczak, Anna Piotrowska, Wanda Ciarkowska (2008). WISC-R - Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci - Wersja Zmodyfikowana

  • Aleksandra Jaworowska, Teresa Szustrowa (2000). TMS-K - Test Matryc Ravena w Wersji Standard

  • Jan Strelau (1997). Inteligencja człowieka. Wydawnictwo "Żak", rozdziały: 7, 8 i 9.

Literatura uzupełniająca

Krasowicz-Kupis G., Wiejak K. (2006). Skala inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R) w praktyce psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Anastasi A., Urbina S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracowania Testów Psychologicznych PTP.

Neisser, U. (1997). Rising Scores on Intelligence Test. American Scientist, 85, 440–447.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Florkowski (ostatnia modyfikacja: 26-04-2023 22:10)