SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii edukacyjnej i wychowawczej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii edukacyjnej i wychowawczej
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WPEiW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- zdobycie orientacji  w problematyce psychologii edukacyjnej i wychowawczej oraz zapoznanie się z charakterystyką pracy psychologa wychowania w instytucjach opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnych.

- rozpoznanie najważniejszych problemów rozwojowo-wychowawczych w odniesieniu do wieku życia i środowiska wychowania

- zdefiniowanie edukacji i wychowania w kontekście różnych nurtów psychologicznych.

Wymagania wstępne

Niezbędna podstawowa wiedza z zakresu normy i patologii procesów rozwoju człowieka w cyklu życia.

Wymagania formalne: wiedza z przedmiotu Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychologia emocji i motywacji, Psychopatologia rozwoju

Zakres tematyczny

Wykłady:

Konteksty rozwoju dzieci i młodzieży (wewnętrzne i zewnętrzne) w funkcjonalnej diagnozie psychologicznej. Znaczenie diagnozy funkcjonalnej w pracy z dziećmi i młodzieżą. .Funkcje wychowawcze osób znaczących.  Rodzina jako środowisko wychowania. Style wychowania i ich wpływ na rozwój dzieci.  Struktura rodziny i jej znaczenie dla rozwoju dzieci. Zadania zawodowe psychologa w placówkach oświatowych. Psycholog w systemie opiekuńczo-wychowawczym i systemie edukacji. Wstęp do pomocy psychologicznej w systemie edukacji. Etyka pracy psychologa w relacji z dziećmi i młodzieżą. Wychowanie według różnych koncepcji i teorii  psychologicznych.

 

Metody kształcenia

Wykład z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, pogadanka

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu  na ocenę na podstawie oceny z kolokwium (forma pisemna, pytania zamknięte i/lub otwarte). Progi procentowe dla oceny z kolokwium: ocena 2,0: 0%-49%, Ocena 3,0: 51%-60% , ocena 3,5: 61%-70%, ocena 4,0: 71%-80%, ocena 4,5: 81%1-90%, ocena 5,0: 91%-100%

Ocena z wykładu jest oceną końcową z przedmiotu.

Literatura podstawowa

 

  • Brzezińska A. (2005). (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk.

  • Dołęga Z., John-Borys M,  (2009). Zdrowie psychiczne uczniów - różne konteksty i odniesienia, Katowice.

  • Dryll E., (2012). Rodzinne środowisko wychowawcze w ujęciu psychologii narracyjnej, "Psychologia Wychowawcza", nr1/2012, s. 7-23.

  • Ledzińska M., Czerniawska E. (2011). Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Warszawa.

  • Żłobicki W., (2008). Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt, Kraków.

Literatura uzupełniająca

Przetacznik_Gierowska M., Włodarski Z. (2016). Psychologia Wychowawcza Tom 1. Warszawa.

Przetacznik_Gierowska M., Włodarski Z. (2014). Psychologia Wychowawcza Tom 2. Warszawa.

Bruner J., (2010). Kultura edukacji, Kraków.

Katra G. , (2014). Czas w wychowaniu, Psychologia Wychowawcza, nr 5/2014, s. 105-114.

Woolfolk A., (2019). Educational Psychology, Pearson.

 

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2023 13:10)